Anonym skrev 2012-10-02 20:04:26 följande:
Jo jag förstår vad hon skriver men går inte med på det. Det är petiga saker och tex att jag ska skriva på att hon ska få hela barnbidraget vilker hon redan har. Hon skriver oxå att hon ska stå för kläder till barnen och jag har då inte sett ett enda plagg komma till mig så det står jag själv för.
Bara larviga saker men med pengar kommer man tydligen långt.
Jag skulle kunna gå upp i rätten och jag säljer min lägenhet men då har jag ju ingenstans att ha barnen...
Genom hemförsäkringen har du rättskydd OM det har gått minst ett år sedan ni seprarerade. Är det INTE ett år sedan så kan man söka rätthjälp, där kan du få hjälp med minst 60% av kostnaden. Du är berättigad till rättshjälp om du tjänar under 260 000/år, advokaten hjälper dig med ansökan.
I övrigt är det inget LAG på att det är mamman som skall få barnbidraget, FRÅGAN OM VILKET KONTO bidraget skall gå till kommer i samband med barnets födelse. DÄREMOT har ni valt att det skall gå till mamman har hon inga egentliga skyldigheter att överlåta hälften till dig om hon inte vill, även om ni har 50/50, fast en god regel är förstås att man delar på det.
När det kommer till stämmning så kommer ni ha varsitt ombud som sköter medlingen er emellan, hemställan om saken kommer att anges. Du kommer att få svara om du motsätter dig kärandes krav och får tala om för din advokat om vad du vill.
När den delen är klar kommer ni kallas till en muntlig förhandling, där ni kommer till tingsrätten och domaren. Domaren kommer att syna era hemställanden i sömmarna och sätta er på pottkanten. I den mutliga förhandlingen är det meningen att man skall komma till någon slags överrenskommelse, vilket ofta lyckas. Man kan även då bli beordrad av domaren att man skall gå på samarbetssamtal hos Familjerätten. Har ni inte gjort det och det har fungerat tidigare kommer ni nästan säkert bli tvungna att gå på det.
Ny återträff/ muntlig förhandling och har det inte funkat fortsätter processen med en rättegång och allt vad det innebär.
Hoppas att du blev något klokare.