• Anonym

Kommer att bli stämd.

Är pappa till 3 underbara barn som jag har varannan vecka än så länge...
    Nämligen så att mitt ex kommer att stämma mig.
    Någon här på forumet som har någon erfarenhet om hur det kommer att gå till?
    Något råd ang advokat och liknande?
    Har aldrig varit i kontakt med någon liknande myndighet ang detta, dock har en utredning av soc gjorts där det inte kom fram till något negativt.

Jag börjar så här och hoppas på något bra svar för jag vill inte skriva för mycket då jag antar att barnens mor oxå sitter på denna sida.

• Svar på tråden Kommer att bli stämd.
  • Anonym

Men har ju inte ett jobb där jag har semester på sommaren vilket då blir omöjligt för mig att ha 2 veckor på sommaren.
    Tack för dina åsikter men söker mer vad som kommer att  hända när hon går till tingsrätten...

• Anonym (Mimmi)

Det är svårt att ge konkreta råd när du inte berättar exakt vad det är hon kräver, förutom förändring i sommarumgänget. Det är en skitsak att stämma för, så det borde finnas något mer. 

Mitt råd till dig är att vända dig till en advokat för rådgivning, då kan du också få information om olika möjligheter att få hjälp med viss del av finansieringen av advokatkostnader under en process. Det blir svårt för dig att driva processen själv, eftersom du inte ens har förstått pappren som du har fått av advokaten. 

Så, boka en tid hos advokat, och meddela ditt ex advokat om att du har för avsikt att anlita ett ombud.  

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-10-02 19:35:36 följande:

Men har ju inte ett jobb där jag har semester på sommaren vilket då blir omöjligt för mig att ha 2 veckor på sommaren.
    Tack för dina åsikter men söker mer vad som kommer att  hända när hon går till tingsrätten...

Det är inte hennes problem faktiskt hur ditt  jobb är, det är din sak att lösa om det blir så att ni ska ha 2 v perioder. Vill man ha semester och åka någonstans är ju en v inget alls.. Ta en månad i stöten då? Går det bättre? Eller erbjud henne att hon får ha barnen två v i rad? Vanligen görs det ju upp om 4 v i rad på sommaren. (Men det är så klart olika hur man vill ha det) 
    Barnbidraget KAN du inte få om DU inte stämmer henne på det och får rätt eller om hon väljer att skriva på självmant. Så det begriper jag inte alls vad det handlar om.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-10-02 19:48:50 följande:
    Det är inte hennes problem faktiskt hur ditt  jobb är, det är din sak att lösa om det blir så att ni ska ha 2 v perioder. Vill man ha semester och åka någonstans är ju en v inget alls.. Ta en månad i stöten då? Går det bättre? Eller erbjud henne att hon får ha barnen två v i rad? Vanligen görs det ju upp om 4 v i rad på sommaren. (Men det är så klart olika hur man vill ha det) 
    Barnbidraget KAN du inte få om DU inte stämmer henne på det och får rätt eller om hon väljer att skriva på självmant. Så det begriper jag inte alls vad det handlar om.

Är det inte hennes problem när hon vill ändra något som aldrig varit???
    Semester är inte ALLTID på sommaren, likadant som att många jobbar natt och inte dag!
    Samhället är inte svart eller vitt så fattar inte alls hur du tänker där.
    Barnbidraget KAN jag inte stämma henne på då barnen är skrivna hos henne och Sveriges lag ser till att barnbidraget går till mamman, en lag som kommer att ses över om ca 3 år.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-10-02 19:51:00 följande:
    Se t ex här (forfarandena är lika oberoende av tingsrätt):
    www.helsingborgstingsratt.domstol.se/Tvist/Fo.../

Som tidigare sagt, kontakta en advokat som kan driva dina intressen.

Tack för dina svar, dem uppskattas!
    Nu är det så att jag tror inte jag har råd till en advkat då det knappt går runt med alla barn, (som sagt får jag inte tillgång till barnbidraget på 3 barn)
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-10-02 19:59:06 följande:

Är det inte hennes problem när hon vill ändra något som aldrig varit???
    Semester är inte ALLTID på sommaren, likadant som att många jobbar natt och inte dag!
    Samhället är inte svart eller vitt så fattar inte alls hur du tänker där.
    Barnbidraget KAN jag inte stämma henne på då barnen är skrivna hos henne och Sveriges lag ser till att barnbidraget går till mamman, en lag som kommer att ses över om ca 3 år.
    Nej, alla har inte semester på sommaren, men det ÄR faktiskt inte hennes problem vilket jobb du har valt att ha. HENNES problem är att hon vill ha barnen två v i stöten på sommaren och du säger nej. Samt en del andra saker.

Jo, eftersom ni har varannan v kan du visst stämma henne på barnbidraget även om barnen är skrivna hos henne. Om du kan bevisa att du handlar lika mycket saker till barnen som hon och inte har mycket bättre inkomst så kan du få hälften.
  • Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-10-02 19:46:08 följande:
    Det är svårt att ge konkreta råd när du inte berättar exakt vad det är hon kräver, förutom förändring i sommarumgänget. Det är en skitsak att stämma för, så det borde finnas något mer. 

Mitt råd till dig är att vända dig till en advokat för rådgivning, då kan du också få information om olika möjligheter att få hjälp med viss del av finansieringen av advokatkostnader under en process. Det blir svårt för dig att driva processen själv, eftersom du inte ens har förstått pappren som du har fått av advokaten. 

Så, boka en tid hos advokat, och meddela ditt ex advokat om att du har för avsikt att anlita ett ombud.  

Jo jag förstår vad hon skriver men går inte med på det. Det är petiga saker och tex att jag ska skriva på att hon ska få hela barnbidraget vilker hon redan har. Hon skriver oxå att hon ska stå för kläder till barnen och jag har då inte sett ett enda plagg komma till mig så det står jag själv för.
    Bara larviga saker men med pengar kommer man tydligen långt.
    Jag skulle kunna gå upp i rätten och jag säljer min lägenhet men då har jag ju ingenstans att ha barnen...
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-10-02 20:03:02 följande:
    Nej, alla har inte semester på sommaren, men det ÄR faktiskt inte hennes problem vilket jobb du har valt att ha. HENNES problem är att hon vill ha barnen två v i stöten på sommaren och du säger nej. Samt en del andra saker.

Jo, eftersom ni har varannan v kan du visst stämma henne på barnbidraget även om barnen är skrivna hos henne. Om du kan bevisa att du handlar lika mycket saker till barnen som hon och inte har mycket bättre inkomst så kan du få hälften.

Nej för sommaren är ingen given semester för alla, vi som jobbar som mig har semester på vintern och då kanske jag vill ha 2 veckors på vinter.... Vad händer dårå...?
    Kan du länka till något sånt fall för jag har  sökt över ett halv år efter ett sånt fall men inte hittat.
  • Tow2Mater

Kontakta ditt forsäkringsbolag och ta reda på om du har en försäkring med rättsskydd, det kan isåfall täcka kanske 80% av rättskostnaderna.

Svar på tråden Kommer att bli stämd.