• Bina86

Min 2,5 åring vägrar sova på förskolan

Min äldsta dotter som snart är 2,5 år har aldrig tidigare haft sömnproblem MEN sen lillasyster föddes för 6 månader sen började allt. Till en början var det självklart en reaktion på att hon fått syskon och nu efter semestern har hon bytt avdelning på förskolan från småbarn till 2-4 år. Båda dessa saker har såklart varit två väldigt stora omställningar. Innan sommaren sov hon på förskolan ca 45 min men somnade då inte förrän 21 på kvällen och vi tyckte att det var väldigt jobbigt då vi inte hann med något om kvällarna osv. SÅ under semestern tog vi bort hennes tupplur på dagen och det gick bra. Hon började då somna vid 19 och sov oftast till 07. När hon sen började förskolan igen (på ny avdelning) så sa vi först att hon ska inte sova på dagen men hon blir sååå trött. Jag hämtar henne vid 15 på eftermiddagen (hon går korta dagar då jag är f-ledig, 9-15). Antingen skriker hon hysteriskt eller så är hon helt meddtagen tills hon somnar i vagnen eller i soffan hemma. Även om hon bara sover en ganska kort stund så räcker det så att hon inte kan somna förrän 20.30-21 på kvällen (övertrött troligen) och sen vaknar hon senast 07 igen nästa dag (ofta vaknar hon redan 06), så hon sover alltså inte längre på mornarna när hon somnat sent. Att sova ca 10-11 timmar per natt och i princip ingenting på dagen (bortsett från en eventuell kort tupplur) är på tok för lite för henne. Hon är väldigt gnällig och arg och inte alls sig själv. Det jag vill är att hon ska sova ca 45 min på förskolan och då har jag goda förhoppningar om att hon ska kunna somna vid 20 på kvällen och kanske sova till 07. Det blir ju totalt ca 12 h sömn vilket kanske är lite i underkant men jag tror att hon klarar det. Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Min 2,5 åring vägrar sova på förskolan
  • Natulcien

Men om du är hemma med bebisen så kan väl hon också få vara hemma?
    Som du skriver så är det ju en stor omställning för henne med ett syskon och dessutom avdelningsbyte. Hon kanske känner sig otrygg, undanskuffad och ledsen..?
    En 2,5-åring är ju fortfarande ett litet barn, som säkert har det bättre hemma med sitt syskon och hemmavarande förälder. Så tänker jag.

• Lizette80

Fast det är väl oxå runt den tiden dem brukar sluta med att sova på förskolan??
    dem blir skit gnälliga o irriterade i början, men det är bara o bita ihop, tillslut lär dem sig den rutinen att sova på kvällen ist..
    Fast jag kommer fan inte ihåg när min son slutade sova på dgn, tror det var runt den tiden..
    Uppenbarligen behöver hon ju inte sova på dgn iom att hon inte gör det på förskolan o självklart blir hon ännu tröttare när hon går på förskolan iom att det är mer lek, spring, kompisar, ljud osv..
    Men tro mig, dem lär sig!!
    Att för dig ha henne hemma mer tror jag inte heller blir så bra i längde, hon behöver ju få träffa sina kompisar o leka av sig..
    Ha lite tålamod bara så ska du se att det blir bättre=)

• Sunshine011
    Natulcien skrev 2012-10-02 20:28:18 följande:
    Men om du är hemma med bebisen så kan väl hon också få vara hemma?
    Som du skriver så är det ju en stor omställning för henne med ett syskon och dessutom avdelningsbyte. Hon kanske känner sig otrygg, undanskuffad och ledsen..?
    En 2,5-åring är ju fortfarande ett litet barn, som säkert har det bättre hemma med sitt syskon och hemmavarande förälder. Så tänker jag.
  • cosinus

Det där är en svår tid. Min nu 4.5 åring gjorde precis som din tjej för två år sen och för han funkade det inte att sova på dagis för han kapade rejält på natten ändå. Hans storebror kunde sova 1 timme mellan 16-17 och ändå somna 19:30 så barn funkar väldigt olika med sömnen.

Orkar hon hyggligt i början på veckan för isf hade jag låtit henne vara ledig onsdagar så hon bara får två dagar i rad på dagis och så ett break med vila innan det är dags för två dagar till.

Annars kanske du kan hämta henne tidigare 2 dagar i veckan och kanske låta henne sova 45 min i vagnen tisdag och torsdag, kanske det räcker för att få henne på rätt köl.

• Loreena

Min son är precis fyllda två och han vill inte heller sova på dagen längre. Han sover lite drygt 11-12 timmar på natten ist. Om din dotter är helt slut när du hämtar henne på förskolan kl 15 så kanske du kan hämta tidigare under en period? Förskolan är en väldigt intensiv miljö för de små barnen med höga ljudnivåer och mycket intryck. Ni kanske kan hämta efter lunchen?. Då får hon det bästa av två världar, vara på förskolan och leka av sig och sedan komma hem till lugnet med dig. Själv så har jag valt att inte skola in min son så jag har honom hemma tillsammans med bebisen. Vi är ute mycket och träffar barn i lekparkerna som han kan leka med så det går bra ändå.

• Natulcien
    Lizette80 skrev 2012-10-02 20:35:53 följande:
    Att för dig ha henne hemma mer tror jag inte heller blir så bra i längde, hon behöver ju få träffa sina kompisar o leka av sig..
    Fast för en sån liten så tror jag nog att det är bättre att få vara hemma med sin mamma/pappa, och istället kan man gå tillsammans till Öppna Förskolan t.ex.
  • Bina86

Tack för era svar. Vi har ju hållt på och trasslat med sömnen i 6 månader nu så jag börjar lite lite less plus att lillasyster snuttar/vaknar ofta om nätterna. Så här illa som det är nu har det varit i snart 2 månader (det kanske bara är jag som tycker att det är lång tid) Jag har självklart tänkt tanken att ha henne hemma på heltid med mig men när lillasyster ska börja förskolan om ca 1 år så måste vi då söka två platser utan någon sk syskonförtur och det känns lite osäkert. Har vi otur får vi inte två platser.

Jag har henne hemma ca 1-2 dagar i veckan pga detta senast i dag eftersom hon somnade precis innan vi skulle gå till förskolan. Jag kommer att ha henne hemma nästan varje fredag i fortsättningen inte bara pga av sömnen utan för att få mer tid med henne. 

Att hämta tidigare är svårt. Vid 14 äter de mellis, ja det blir att hämta efter lunch då som någon skrev men det brukar inte vara så poppis eftersom det då blir ett avbrott i verksamheten samt att de andra barnen börjar fråga efter sina föräldrar osv.

• Kaffegalningen

Bina86: om du meddelar att du hämtar efter lunch anpassas ju verksamheten därefter... Ofta är det ingenting organiserat efter lunch eftersom personalen ska rasta.

Att barnen störs har jag inte upplevt, kanske någon som frågat på småbarn men aldrig hos de äldre.

• Kaffegalningen

Jag tycker för övrigt att alternativet nio till lunch kan vara det bästa.

Har ditt barn napp? Min son höll på sådär ett år (han bara satte sig upp i vagnen och pratade med fröknarna om de försökte sova). Sedan slutade vi med nappen och vipps blev han superpigg, vi hade kvar den för att han skulle få lugn då han var trött men den snarare sövde honom.

• Vinterankan

Fast så länge hon mår bra på dagis och tiden mellan luren när hon kommer hem och det hon somnar på kvällen så är det väl inga problem. Att somna runt 21 är ju knappast speciellt sent. På det du skriver så verkar det vara stunden innan hon somnar efter dagis som hon är trött och gnällig bara. Låt henne följa den rytm som passar henne just nu så kommer det tids nog bli att hon orkar hela dagen.

Svar på tråden Min 2,5 åring vägrar sova på förskolan