Min 2,5 åring vägrar sova på förskolan
Min äldsta dotter som snart är 2,5 år har aldrig tidigare haft sömnproblem MEN sen lillasyster föddes för 6 månader sen började allt. Till en början var det självklart en reaktion på att hon fått syskon och nu efter semestern har hon bytt avdelning på förskolan från småbarn till 2-4 år. Båda dessa saker har såklart varit två väldigt stora omställningar. Innan sommaren sov hon på förskolan ca 45 min men somnade då inte förrän 21 på kvällen och vi tyckte att det var väldigt jobbigt då vi inte hann med något om kvällarna osv. SÅ under semestern tog vi bort hennes tupplur på dagen och det gick bra. Hon började då somna vid 19 och sov oftast till 07. När hon sen började förskolan igen (på ny avdelning) så sa vi först att hon ska inte sova på dagen men hon blir sååå trött. Jag hämtar henne vid 15 på eftermiddagen (hon går korta dagar då jag är f-ledig, 9-15). Antingen skriker hon hysteriskt eller så är hon helt meddtagen tills hon somnar i vagnen eller i soffan hemma. Även om hon bara sover en ganska kort stund så räcker det så att hon inte kan somna förrän 20.30-21 på kvällen (övertrött troligen) och sen vaknar hon senast 07 igen nästa dag (ofta vaknar hon redan 06), så hon sover alltså inte längre på mornarna när hon somnat sent. Att sova ca 10-11 timmar per natt och i princip ingenting på dagen (bortsett från en eventuell kort tupplur) är på tok för lite för henne. Hon är väldigt gnällig och arg och inte alls sig själv. Det jag vill är att hon ska sova ca 45 min på förskolan och då har jag goda förhoppningar om att hon ska kunna somna vid 20 på kvällen och kanske sova till 07. Det blir ju totalt ca 12 h sömn vilket kanske är lite i underkant men jag tror att hon klarar det. Hur ska jag göra?