• PolyPond

Fläskytterfilé är Fläskkottlett

Fläskytterfilé är butikernas och restaurangernas sätt att försöka lura dig att fläskkotlett (kotlettrad) är finare än det är.

Jag kände bara att jag behövde säga det.

• Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett
  • Excentriskan
    Queenie70 skrev 2012-10-03 13:09:53 följande:

Problemet är väl att folk BETALAR mer, efter vad det heter än vad det faktiskt är.

Fläskotlett är fläskotlett, med eller utan ben. Fläskytterfile är ett påhitt. Antingen heter det fläskotlett, eller på vissa håll fläskhare.
    Oavsett djurslag så finns ytterfilé som benämning på en viss styckningsdetalj. Att ändra namn bara för att djurslaget råkar vara olika är bara rörigt.

Inom vilt har det funnits med sen 30 år tillbaka. Återfinns även inom lamm, kalv, kyckling osv.

Sen tycker jag inte att ytterfilé är jämställt med kotlett eftersom fettranden är bortputsad och det är en renare bit. 
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Queenie70
    Miss Behave skrev 2012-10-03 13:23:36 följande:
    Oavsett djurslag så finns ytterfilé som benämning på en viss styckningsdetalj. Att ändra namn bara för att djurslaget råkar vara olika är bara rörigt.

Inom vilt har det funnits med sen 30 år tillbaka. Återfinns även inom lamm, kalv, kyckling osv.

Sen tycker jag inte att ytterfilé är jämställt med kotlett eftersom fettranden är bortputsad och det är en renare bit. 
    Det är exakt samma köttbit som sagt. Bara mer putsad (ibland) så nog är det att jämställa. För 10 år sen såg man aldrig nånsin fläskytterfile i köttdisken. Bara benfri kotlettrad.
  • PolyPond
    Miss Behave skrev 2012-10-03 13:23:36 följande:

Kocken i mig är icke böjd att hålla med.

• Queenie70
    En glad tjej skrev 2012-10-03 13:23:09 följande:
    När jag växte upp hette karré grishals, hur ofta läser man det på förpackningarna idag?

Köpte faktiskt just grishals från finland för ett par månader sedan. 29 kr/kilot. Och okunniga människor plockade upp biten då de haft för avsikt att köpa karré (vilket det ju är) men slängde med avsmak tillbaks förpackningen i köttdisken när de lästa "grishals" på förpackningen. Ska man skratta eller gråta?
  • KimPossible

Ja, jag vet att det är samma köttdel. Poängen för mig med att köpa den är just att den är putsad. Jag gillar inte kotlett med ben och uppskattar även att mycket av fettet och hinnorna redan är borta. Då slipper jag stå och karva bort det själv, det räcker med att putsa bort den lilla hinna som kan finnas kvar.

Här (utanför Sthlm) tycker jag ibland att kotlett med eller utan ben är dyrare än det som går under namnet "ytterfilé". Den senare är ofta på extrapris, typ 39,90-59,90/kg. Fläskkotlett går ju ibland för uppemot 90:-/kg, alldeles för dyrt för en bit gris enligt mig. 

• Queenie70

Lite OT, men gällande kycklingfilen här. Är inte det som normalt kallas file just ytterfilen på kycklingen? Och den egentliga innerfilén de små lite mörkare delarna som man kan hitta p ryggen på kycklingen?

• KathyR
    KimPossible skrev 2012-10-03 13:39:49 följande:
    Ja, jag vet att det är samma köttdel. Poängen för mig med att köpa den är just att den är putsad. Jag gillar inte kotlett med ben och uppskattar även att mycket av fettet och hinnorna redan är borta. Då slipper jag stå och karva bort det själv, det räcker med att putsa bort den lilla hinna som kan finnas kvar.

Här (utanför Sthlm) tycker jag ibland att kotlett med eller utan ben är dyrare än det som går under namnet "ytterfilé". Den senare är ofta på extrapris, typ 39,90-59,90/kg. Fläskkotlett går ju ibland för uppemot 90:-/kg, alldeles för dyrt för en bit gris enligt mig.  

Same here! Skål
  • Queenie70
    KimPossible skrev 2012-10-03 13:39:49 följande:

Då är du ju villig att betala mer för just den servicen att få biten "fixad" Men för den sakens skull finns ju ingen anledning till att låta byta namn på köttbiten.
  • PolyPond
    Queenie70 skrev 2012-10-03 13:39:23 följande:

Köpte faktiskt just grishals från finland för ett par månader sedan. 29 kr/kilot. Och okunniga människor plockade upp biten då de haft för avsikt att köpa karré (vilket det ju är) men slängde med avsmak tillbaks förpackningen i köttdisken när de lästa "grishals" på förpackningen. Ska man skratta eller gråta?
    Man är naiv om man inte tror namn säljer...
  • Pallas
    Queenie70 skrev 2012-10-03 13:43:08 följande:

Då är du ju villig att betala mer för just den servicen att få biten "fixad" Men för den sakens skull finns ju ingen anledning till att låta byta namn på köttbiten.
    Så fläskkotlett är inte ett "påhitt" då? Det är ju griskött, rätt och slätt.

Och som Kimpan så påpassligt påpekade så är ytterfilén ofta mycket billigare än fläskkotlett, så det är inte så att jag betalar mer.
Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett