Fläskytterfilé är Fläskkottlett
Fläskytterfilé är butikernas och restaurangernas sätt att försöka lura dig att fläskkotlett (kotlettrad) är finare än det är.
Jag kände bara att jag behövde säga det.
Fläskytterfilé är butikernas och restaurangernas sätt att försöka lura dig att fläskkotlett (kotlettrad) är finare än det är.
Jag kände bara att jag behövde säga det.
och i viss mån på hantering, förstås.
Det kommer ju köttdelar med nya namn hela tiden, tycker jag. Föra veckan hittade jag något som var benämnt "Restaurangfilé". Skulle enligt deklarationen vara nötkött, men vilken del framkom inte direkt. Kanske en ny benämning på rostasfilén, även kallad luffarfilé på vissa ställen? Kostade 119:-/kg, så jag kände mig inte så hågad att prova.
Inte riktigt, köper man riktigt, huggen fläskkotlett så finns även fläskfilén med på en bit. Så fläskytterfilén är fläskkotlett utan filén.
Tycker inte det är fel att man försöker ta tillvara på alla bitar av djuren. Folk köper ju inte om det inte har ett flashigt namn, det är den krassa sanningen. Det är ju inte så att grisindustrin försöker mörka vad det är för del av grisen som säljs. Bara att googla om man är intresserad.
Jag väljer oftast fläskytterfile just för att den ofta är billigare och mörare. Likadant köper jag hellre billig fryst kycklingfilé just för att den är besprutad med vatten, så mycket saftigare och det gör inte lika mycket om man råkar grilla/steka lite för länge för den är fortfarande saftig, lika som den marinerade fläskytterfilen.
En ni kan ju göra som ni vill. Köp bara skor för att köpa en stövlett är ju bara butikens sätt att få er att handla mer. Det är ju egentligen en låg känga med klack!!
Mörare än fläskkotletten/fläskfilen just för att ytterfilen ofta är saltvattenmarinerad för att bli lite större precis som den billigare frysta kycklingen. Japp, jag betalar för en del vatten men i min smak är det godare :)