• PolyPond

Fläskytterfilé är Fläskkottlett

Fläskytterfilé är butikernas och restaurangernas sätt att försöka lura dig att fläskkotlett (kotlettrad) är finare än det är.

Jag kände bara att jag behövde säga det.

• Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett
  • Queenie70
    Pallas skrev 2012-10-03 13:46:17 följande:
    Så fläskkotlett är inte ett "påhitt" då? Det är ju griskött, rätt och slätt.

Och som Kimpan så påpassligt påpekade så är ytterfilén ofta mycket billigare än fläskkotlett, så det är inte så att jag betalar mer.

Alla ord är ju "påhitt" i såna fall. Men fläskotlett är ju ett vedertaget namn på en specifik köttdetalj. Ytterfile är ju bara ett så uppenbart försök att lura folk. Men visst är det sant att man ofta hittar väldigt billig "ytterfile´" Men då är den ofta "mörad" Dvs, den är skumt hård och uppblåst på nåt märkligt vis. Fan vet vad de gjort med den.
  • KimPossible
    Queenie70 skrev 2012-10-03 13:43:08 följande:

Då är du ju villig att betala mer för just den servicen att få biten "fixad" Men för den sakens skull finns ju ingen anledning till att låta byta namn på köttbiten.
    Nja, hade priserna varit omvända så vette fan om jag köpt den putsade. Då kan jag köpa "riktig" fläskfilé istället, den är också ofta på extrapris. Ibland är tom filén billigare än kotletterna, väldigt skumt.
  • PolyPond
    KimPossible skrev 2012-10-03 13:39:49 följande:
    Ja, jag vet att det är samma köttdel. Poängen för mig med att köpa den är just att den är putsad. Jag gillar inte kotlett med ben och uppskattar även att mycket av fettet och hinnorna redan är borta. Då slipper jag stå och karva bort det själv, det räcker med att putsa bort den lilla hinna som kan finnas kvar.

Här (utanför Sthlm) tycker jag ibland att kotlett med eller utan ben är dyrare än det som går under namnet "ytterfilé". Den senare är ofta på extrapris, typ 39,90-59,90/kg. Fläskkotlett går ju ibland för uppemot 90:-/kg, alldeles för dyrt för en bit gris enligt mig. 
    Jag tror det mest beror på ursprungsland....
  • PolyPond

och i viss mån på hantering, förstås.

• KimPossible

Det kommer ju köttdelar med nya namn hela tiden, tycker jag. Föra veckan hittade jag något som var benämnt "Restaurangfilé". Skulle enligt deklarationen vara nötkött, men vilken del framkom inte direkt. Kanske en ny benämning på rostasfilén, även kallad luffarfilé på vissa ställen? Kostade 119:-/kg, så jag kände mig inte så hågad att prova.

• sextiotalist

Inte riktigt, köper man riktigt, huggen fläskkotlett så finns även fläskfilén med på en bit. Så fläskytterfilén är fläskkotlett utan filén.

• PolyPond
    sextiotalist skrev 2012-10-03 13:55:35 följande:
    Inte riktigt, köper man riktigt, huggen fläskkotlett så finns även fläskfilén med på en bit. Så fläskytterfilén är fläskkotlett utan filén.
    Kotlettrad brukar inte säljas tillsammans med filén. Att man säljer enstaka kotletter med en filébit är inte samma sak. Men visst, jag borde ha skrivit Fläskytterfilé är kotlettrad i rubriken (men kotlettrad är inte heller helt välkänt hos gemene man vad det är).
  • Excentriskan
    Queenie70 skrev 2012-10-03 13:41:16 följande:
    Lite OT, men gällande kycklingfilen här. Är inte det som normalt kallas file just ytterfilen på kycklingen? Och den egentliga innerfilén de små lite mörkare delarna som man kan hitta p ryggen på kycklingen?

Nix de små benämns som medaljonger. Innerfilen på kyckling ligger närmast benet. Går att separera från den större yttre. Säljs separat till restauranger bland annat.

Att Ytterfilé skulle vara ett nytt påfund håller jag inte med om. Men att det spritt sig till fläsk för att förenkla är närmare sanningen.

Vi har utbildningar för kockar för att visa på olika köttdetaljer och skillnaden på dessa. De flesta kockar kan sin fläsk och nöt men är ofta lite mer osäker när de kommer till vilt. Egenskaperna och tillagningen skiljer sig ju även markant åt. Tillika fiberriktning och längd på fibrerna.   
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • PolyPond
    KimPossible skrev 2012-10-03 13:53:33 följande:
    Det kommer ju köttdelar med nya namn hela tiden, tycker jag. Föra veckan hittade jag något som var benämnt "Restaurangfilé". Skulle enligt deklarationen vara nötkött, men vilken del framkom inte direkt. Kanske en ny benämning på rostasfilén, även kallad luffarfilé på vissa ställen? Kostade 119:-/kg, så jag kände mig inte så hågad att prova.
    Ja, alla försöker försköna, så mycket kan vi väl konstatera. Just ordet fläskytterfilé började dyka upp lite smått på restaurangerna för ett antal år sedan. Nu är det snarare regel än undantag att kotlettraden heter så på butikerna. Även kotlett av ytterfilé har jag sett.
    Bisarrt för övrigt att folk vill ha fettet bortputsat innan stekning, då det gör köttet sämre.
  • Pallas

Tycker inte det är fel att man försöker ta tillvara på alla bitar av djuren. Folk köper ju inte om det inte har ett flashigt namn, det är den krassa sanningen. Det är ju inte så att grisindustrin försöker mörka vad det är för del av grisen som säljs. Bara att googla om man är intresserad.

• PolyPond
    Miss Behave skrev 2012-10-03 14:06:56 följande:

Nix de små benämns som medaljonger. Innerfilen på kyckling ligger närmast benet. Går att separera från den större yttre. Säljs separat till restauranger bland annat.

Att Ytterfilé skulle vara ett nytt påfund håller jag inte med om. Men att det spritt sig till fläsk för att förenkla är närmare sanningen.

Vi har utbildningar för kockar för att visa på olika köttdetaljer och skillnaden på dessa. De flesta kockar kan sin fläsk och nöt men är ofta lite mer osäker när de kommer till vilt. Egenskaperna och tillagningen skiljer sig ju även markant åt. Tillika fiberriktning och längd på fibrerna.   
    Det är knappast för att förenkla. Det är för att sälja. Även om ytterfilé finns på exempelvis lamm, så kallas biten på gris och nöt just kotlettrad.
  • KimPossible
    PolyPond skrev 2012-10-03 14:08:57 följande:
    Bisarrt för övrigt att folk vill ha fettet bortputsat innan stekning, då det gör köttet sämre.
    Det är väl en smaksak. Jag är fullt medveten om att det anses fult att putsa bort fettet, eftersom det är en smakbärare/smakförstärkare, men hos oss föredrar vi köttet så ändå. Förutom om vi grillar, då snittat fettsidan och skärs sedan bort efter grillning innan servering. Något som jag tycker blir meckigare om man gör andra rätter.
  • PolyPond
    KimPossible skrev 2012-10-03 14:25:27 följande:
    Det är väl en smaksak. Jag är fullt medveten om att det anses fult att putsa bort fettet, eftersom det är en smakbärare/smakförstärkare, men hos oss föredrar vi köttet så ändå. Förutom om vi grillar, då snittat fettsidan och skärs sedan bort efter grillning innan servering. Något som jag tycker blir meckigare om man gör andra rätter.
    Visst är det en smaksak, men många gånger är det också okunskap. Liksom den att välja rödrosa bitar nötkött i disken istället för de brunare. Det gör tyvärr att det bästa köttet sällan når ut i diskarna alls (eftersom för få köper det)
  • Erki

Jag väljer oftast fläskytterfile just för att den ofta är billigare och mörare. Likadant köper jag hellre billig fryst kycklingfilé just för att den är besprutad med vatten, så mycket saftigare och det gör inte lika mycket om man råkar grilla/steka lite för länge för den är fortfarande saftig, lika som den marinerade fläskytterfilen.

En ni kan ju göra som ni vill. Köp bara skor för att köpa en stövlett är ju bara butikens sätt att få er att handla mer. Det är ju egentligen en låg känga med klack!!

• Åsa
    Pallas skrev 2012-10-03 14:12:55 följande:
    Tycker inte det är fel att man försöker ta tillvara på alla bitar av djuren. Folk köper ju inte om det inte har ett flashigt namn, det är den krassa sanningen. Det är ju inte så att grisindustrin försöker mörka vad det är för del av grisen som säljs. Bara att googla om man är intresserad.

Får nog instämma. Jämför med "fläskkarré", i (åtmisntone delar av) Skåne mer beskrivande såld som "grishals". Den säljs ändå dock; i landsändan ifråga tycks folk mindre benägna att mörka att det är djur man äter.
  • Queenie70
    Erki skrev 2012-10-03 17:40:36 följande:
    Jag väljer oftast fläskytterfile just för att den ofta är billigare och mörare. Likadant köper jag hellre billig fryst kycklingfilé just för att den är besprutad med vatten, så mycket saftigare och det gör inte lika mycket om man råkar grilla/steka lite för länge för den är fortfarande saftig, lika som den marinerade fläskytterfilen.

En ni kan ju göra som ni vill. Köp bara skor för att köpa en stövlett är ju bara butikens sätt att få er att handla mer. Det är ju egentligen en låg känga med klack!!

Du anser att ytterfilen är billigare och

Mörare än vad?
  • Erki

Mörare än fläskkotletten/fläskfilen just för att ytterfilen ofta är saltvattenmarinerad för att bli lite större precis som den billigare frysta kycklingen. Japp, jag betalar för en del vatten men i min smak är det godare :)

• Queenie70
    Erki skrev 2012-10-06 06:02:42 följande:
    Mörare än fläskkotletten/fläskfilen just för att ytterfilen ofta är saltvattenmarinerad för att bli lite större precis som den billigare frysta kycklingen. Japp, jag betalar för en del vatten men i min smak är det godare :)

Jaha är det, det som de gör med den

När den blir sådär läbbig. Hua.smaken e som baken.
Svar på tråden Fläskytterfilé är Fläskkottlett