• Lotta Kvarnung

    Testpanelen av höstens funktionsplagg

    Hej!

    Detta är en tråd för testpanelen som från måndagen den 8e oktober vecka 41 till måndagen den 29e oktober vecka 44 kommer att prova Åhléns funktionella ytterplagg. Panelen kommer här att lägga upp bilder, posta och diskutera kring plaggens passform, design, funktion och kvalitet.

    Vi ses Glad// Lotta*
  • Svar på tråden Testpanelen av höstens funktionsplagg
  • anncla

    Vi har under helgen varit ute och testat kläderna. Det har varit blött men ej regnigt. Kläderna har funkar bra och hållt sig torra. Även om jag upplever byxorna som något stora så funkar de bra på. Hon verkar smidig i dem iallafall. imorgon ska kläderna vattenpölstestas, dottern längtar. Ska bli kul att heja på henne i hölhoppande. Ska också bli intressant att se vad kläderna går för

  • vintermor

    Hej, fina bilder som lagts upp. Ska försöka lägga upp en bild på vår testpilot i veckan också
    Undrar om det är nån som följer tråden som har någon fråga ang kläderna, utöver frågan om hur de klarar regn?

  • PrickenoGrodan

    Jag följer tråden men är klart mest intresserad av regnfrågan och hur de håller efter ett par tvättar samt hur de klarar hård lek (slit på knäna och nertill). Är det någon som har skalkläder av annat märke att jämföra med så vore det kul att höra skillnaden.

  • anncla

    Vattenpölstestningen gick bra. Dottern blev nog lite förvånad att jag hejade på henne när hon ville hoppa i pölarna. Vattnet stänkte högt när hon hoppade och sprang igenom pölarna många gånger. Hon letade på både stora och små pölar och stänkte ner lillasyster lite på kuppen också. Hon höll sig överlag torr men blev något fuktig vid stövelkanten där innerfodret kändes fuktigt. Min reflektion över det är att de är något förstora så de blir pösiga ner till vid fötterna och nättyget på insidan kommer då långt ner och det drar åt sig fukten. Det skulle kunna lösas genom att låta det "vattentåliga" tyget som är på utsidan av byxorna möta det invändiga tyget högre upp.
    Jag är väldigt nöjd med testet annars. Skickar med en bild på hoppande testtjejen!

    Nu är kläderna tvättade så nu hoppas vi på mer regn så hon kan ut och hoppa i pölar igen Glad


  • Minma

    Come rain or come shine...

    Kläderna funkar superbra och torkar lätt! Har hållt bra in tvätten för efter varje dagisdag har det varit rolig lek som görna fastnar på plaggen. Det är mycket utelek i alla väder! Vid lite kyligare väder har vi kört fleeceplagg under och det funkar fint.

    Mössan är storfavorit men det har "bullat till sig" lite nertill.  Vi är helnöjda och har varit på Åhléns för att kolla in fler barnplagg inför vintern. Gott betyg hittills!  SoligGlad

  • ScillaBlå

    Tyvärr har dragkedjan på jackan blivit väldigt trög efter tvätten och tjejen har problem med att dra upp den själv. Detta trots att vi följt tvättanvisningen noga...   =/

  • Lotta Kvarnung
    anncla skrev 2012-10-22 21:50:31 följande:

    Vattenpölstestningen gick bra. Dottern blev nog lite förvånad att jag hejade på henne när hon ville hoppa i pölarna. Vattnet stänkte högt när hon hoppade och sprang igenom pölarna många gånger. Hon letade på både stora och små pölar och stänkte ner lillasyster lite på kuppen också. Hon höll sig överlag torr men blev något fuktig vid stövelkanten där innerfodret kändes fuktigt. Min reflektion över det är att de är något förstora så de blir pösiga ner till vid fötterna och nättyget på insidan kommer då långt ner och det drar åt sig fukten. Det skulle kunna lösas genom att låta det "vattentåliga" tyget som är på utsidan av byxorna möta det invändiga tyget högre upp.
    Jag är väldigt nöjd med testet annars. Skickar med en bild på hoppande testtjejen!

    Nu är kläderna tvättade så nu hoppas vi på mer regn så hon kan ut och hoppa i pölar igen Glad


     


    Vilken underbar bild Skrattande
  • vintermor

    Hej!

    Tänkte göra en liten sammanfattning av hur vi upplevt kläderna under den tid de hittills testats av oss.

    Gillar först och främst färgerna på jackan och mössan, vi har testat den blåa jackan och den randiga mössan med blått som passar lika bra till kille som tjej. Mössan har väldigt bra passform och sluter tätt runt öronen på vår testpilot. Eftersom han rör sig mycket när han är ute och därför lätt blir varm är det i vårt fall ett plus också för att mössan är ganska tunn.

    Om jag ska fortsätta betygsätta jackan så tycker jag att den har bra funktioner med bl.a. fickorna fram som dels har dragkedja, dels är "dolda" under tyget. Gillar också "stropparna" i midjan som gör att vidden kan regleras. Självklart plus också för reflexdetaljerna, att luvan har tryckknappar så att luvan släpper om barnet t.ex. skulle fastna i något under lek, nätet på insidan av jackan, kardborrband i ärmslut och utanpå dragkedjan så att det sluter tätt. Upplever överlag att jackan tål väta och slitage bra!

    På minussidan är att jackan, i alla fall för vår testpilot, upplevdes något liten i storleken. Det kan vara svårt att veta när det är dubbelstorlekar vilken storlek som passar. Det bästa är ju att prova men jag skulle råda den som funderar att gå upp en storlek.
    Kan också hålla med det någon tidigare nämnt ang dragkedjan. Ena dragkedjan kärvade lite på ena fickan, men efter att den dragits upp och ned några gånger funkar det fint. Gillar också att dragkedjorna känns rejäla i materialet.

    Byxorna är tvärt emot jackan stora i storleken. Det är bra att man kan reglera midden i midjan. Plus för hängslena och att de går upp över magen så att det inte blir glipa mellan byxa och jacka. Rejäla spännen i hängslen som dock i vårt fall visade sig vara lätta att klämma fingarna i Bra med knapp för hällan under foten så att den också kan regleras, förstärkningar för knän och baken kunde vara ännu mer.

    Har provat en hel del olika märken på ytterkläderna till vår son och tycker att Åhléns funktionskläder för barn står sig väldigt bra i jämförelse. De är också mycket prisvärda. Snygg design men fina färger och lätt tyg som ändå håller väta bra!

    Bild kommer men kameran strular lite... Fina bilder ni andra lagt upp!

  • anncla

    Tycker fortfarande att kläderna funkar jättebra. Jag tycker att dottern fortfarande rör sig smidigt när hon får ha flecce under nu när det börjar bli kyligt. Byxornas resårband över axlarna är toppen, då de sitter fast med ett band i byxorna bak och delar sig högt upp på ryggen till två, vilket gör att de inte rasar ner från axlarna eller behöver sättas i kors över rygg eller bröst.
     Som andra har skrivit också så är det toppen att byxorna är så höga för att slippa att de blir någon glipa mellan byxa och jacka. Alla mat och smutsfläckar gick bort med vanligt tvättmedel och rekommenderad temperatur. Vi äter gärna mellis ute och det går ju inte att undvika att det smetas ett och annat på kläderna då. Toppen också med fickor på jackan vilket gör att det är lättare att hålla reda på vantarna.
      Det jag tycker är lite synd är att det är väldigt lätta att klämma sig i spännena. Men dessa spännen finns på varje hängselbyxa så det kanske inte finns någon bättre lösning på detta. Någon gång har banden över axlarna "förlängt" sig själva men det är något jag bara har märkt av någon enstaka gång.



    Funkar utmätkt med utemellis och för cykelturer!

  • Minma




    Hejsan!

    Här kommer en liten sammanfattning av vårfamiljs upplevelse av de fina kläderna från Åhléns.

    De har använts flitigt både på dagis och hemma och fungerat bra. Vid kyligare väder med fleece under och det har varit rymligt med plats. Kläderna är tvättade flera gånger och allt går bort och ett extra plus är att de torkar fort!    

    Vi upplever att kläderna andas och att de är vattentäta. Framförallt är de både snygga och lekvänliga!

    Sonen bara älskar kläderna men mössan och vantarna är klara favoriter. Mössan är perfekt i storlek och form och ingen annan mössa sitter så bar som denna. Han verkar tycka detsamma för han vill inte ta av den Skrattande
     Det har blivit lite som en tjock kant nertill dock, liksom från tyget på insidan. Ser lite udda ut men den funkar fint ändå.

    Bra med svart färg på plaggen (utom mössan som är blå) för det står emot smuts bra och passar till allt. Flera märkningsrader på plaggen  och alla övriga smarta funktioner ger ett stort plus för bra tänk med alla små detaljer som gör småbarnsförsäldrar glada. Inget har missats! Förstärkningar på utsatta ställen mm...

    Byxorna är väldigt bra med byxor som går upp på ryggen och regelrbara axelbamnd så att de varar länge i storlek. Något kasiga i fästet,  eller också är det sonen som dragit ut banden lite och har svårt att få det rätt igen.

    Reflexer och övriga funktioner gillas skarpt! Ba att kunna reglera även gummibandet under foten! Enda minuset är att de ger ett prassligt ljud och att innertyget vill falla ut lite under byxorna nertill.

    Jackan är funktionell och fungerar utmärkt. Dragkedjan kan kännas lite trög men det fubkar fint! Verkar tålig och bra !

    Vi är så glada att vi fick prova dessa plagg för nu har vi fått upp ögonen för Åhléns barnkläder. Kvalitet och prisvärda!   

      

      
  • vintermor

    Final för testperioden, en sammanfattning av vår upplevelse har jag skrivit tidigare men här kommer också en bild.
    Här i norra Sverige är vintern i full gång, kläderna har funkat mitt på dagen med fleece alt. underställ under när solen värmt på men nu börjar temperaturen krypa nedåt så det är dags för vinterkläder.

    Vill också tacka för chansen att få testa dessa kläder som vi gillar! Har tidigare tyckt att Åhléns har fina barnkläder för inomhusbruk men inte funderat så mycket över utbudet vad gäller ytterkläder. Nu har jag dock fått upp ögonen för dem! Hade redan inhandlat vinteroverall mm för denna vinter men kommer fortsättningsvis kolla in Åhléns sortiment avseende ytterkläder för barn. En fin fleecetröja från Åhlénshar redan inhandlats till minstingen i familjen.

    Bilden av vår testpilot togs när han spelade trapphockey Klubba och puck åkte  fram redan inomhus. Blixten gjorde att det blev rejält blänk men då syns ju också hur bra reflexerna på kläderna är!!



     
  • Stensture

    Hej alla,

    här har vi den senaste veckan varit inne med förkylningar så vi har inte kunnat testa hur kläderna klarar den kyla som kom. Kul att läsa att det verkar funka bra öven i kyla. Vi har inte upplevt att dragkedja mm kärvar något trots tvätt...   

  • Lotta Kvarnung

    Tack för alla bra kommentarer, åsikter, idéer och förslag. Fina bilder och fint engagemang! Glad

    Vår designavdelning kommer ta del av era synpunkter och framåt kommer vi med er hjälp bli ännu bättre!

    Tack för denna testperiod och ha det så bra!

    // Lotta

Svar på tråden Testpanelen av höstens funktionsplagg