• Anonym (Undrande)

Får man välja?

Om man vill bli familjehem får man önska eller t.o.m välja kön och ålder på barnet? Får man önska en långtidsplacering? Ni som fick en långtidsplacering, hur har det gått med det? Är det vanligt att det ändras och de "tar" barnet ifrån er?

• Svar på tråden Får man välja?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Laura) skrev 2012-10-03 19:52:43 följande:
    Du kan få önska ålder på barnet, kön vet jag inte. Du kan också prata med socialen angående hur länge de tror att barnet kommer vara placeras. Sedan vet man ju inte exakt hur länge det blir. Det är dock främst äldre barn som behöver hjälp.
    Ok. Du menar att det råder "brist" på yngre barn i alla Sveriges kommuner??
  • Anonym (Undrande)

Konstigt, jag verkar alltså vara den ENDA som funderar på dessa frågor?! Näe, faktiskt INTE hörrnini, om man läser här:

www.familjehemifokus.se/bli-familjehem/fragor-och-svar
    Frågor och svar

Ta reda på mer om familjehemsverksamheten hos Familjehem i Fokus genom att läsa svaren på de vanligaste frågorna vi får.

8. Kan jag välja ålder eller kön på barnet som jag tar emot?

Vi tar alltid hänsyn till den ålder och det kön som passar bäst utifrån er nuvarande livs- och familjesituation. 

Så D så! ;)
  • Anonym (oroande)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 19:56:17 följande:
    Och du "oroande"!  - JA, jag vill ha en flicka i FAMILJEN! Så du menar att familjehemsbarn inte ska räknas som en i familjen? Oj, DET tycker JAG låter oroväckande!
    Missade du meningen där jag skrev att barnet ska vara som en i familjen?

Det som är oroande är att du verkar vilja vara familjehem för din egen skull mer än för att hjälpa ett utsatt barn. 

Sen har jag väl knappast sagt att du är en hemsk människa? Jag tror säkert att du är en väldigt fin människa, men det förhindrar inte att man kan göra saker av fel anledningar. Med tanke på din upprördhet verkar jag inte vara helt fel ute heller.

Du verkar mest oroad över att få rätt ålder och kön, ja rätt barn för din familj helt enkelt snarare än att oroa dig för hur du ska kunna hjälpa ett eventuellt trasigt barn som kanske varit med om hemska saker och dessutom troligen saknar och älskar sin mamma/pappa. Det räcker liksom inte alltid att man är en solig bullmamma som öser kärlek över "sitt" nya barn. Det är där man bör lägga oron som familjehem, det är sunt att fundera på om man räcker till, inte om det är en flicka eller pojke eller hur gammal.
  • Anonym (D)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 19:57:31 följande:
    Ok. Du menar att det råder "brist" på yngre barn i alla Sveriges kommuner??
    Bland barn och ungdomar som behöver ett familjehem så finns det ett överskott av tonåringar. Det är lättare att hitta fungerande familjehem till yngre barn.
  • Anonym (Undrande)
    LinneaJosie skrev 2012-10-03 19:57:03 följande:
    Varför så hätsk och defensiv ton, TS?
    Äh, låter värre än vad det är.. men blev lite uppretad å irriterad bara. Jag lovar - jag ÄR snäll innerst inne ;)
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (D) skrev 2012-10-03 20:05:00 följande:
    Bland barn och ungdomar som behöver ett familjehem så finns det ett överskott av tonåringar. Det är lättare att hitta fungerande familjehem till yngre barn.
    ok!
  • Anonym (oroande)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 20:03:31 följande:
    Konstigt, jag verkar alltså vara den ENDA som funderar på dessa frågor?! Näe, faktiskt INTE hörrnini, om man läser här:

www.familjehemifokus.se/bli-familjehem/fragor...
    Frågor och svar

Ta reda på mer om familjehemsverksamheten hos Familjehem i Fokus genom att läsa svaren på de vanligaste frågorna vi får.

8. Kan jag välja ålder eller kön på barnet som jag tar emot?

Vi tar alltid hänsyn till den ålder och det kön som passar bäst utifrån er nuvarande livs- och familjesituation. 

Så D så! ;)
    Ingen som sagt att du är den enda, det var hemskt vilken attityd du har. 

Men det är fortfarande oroande att det är viktigt för dig. Hade du kommit till mig med de önskemålen så hade jag frågat dig ganska ingående om dina motiv och börjat tvivla på din lämplighet. Beroende på dina svar förstås, men de lär du inte ge här.  Ja, jag jobbar med detta. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (oroande) skrev 2012-10-03 20:04:25 följande:
    Missade du meningen där jag skrev att barnet ska vara som en i familjen?

Det som är oroande är att du verkar vilja vara familjehem för din egen skull mer än för att hjälpa ett utsatt barn. 

Sen har jag väl knappast sagt att du är en hemsk människa? Jag tror säkert att du är en väldigt fin människa, men det förhindrar inte att man kan göra saker av fel anledningar. Med tanke på din upprördhet verkar jag inte vara helt fel ute heller.

Du verkar mest oroad över att få rätt ålder och kön, ja rätt barn för din familj helt enkelt snarare än att oroa dig för hur du ska kunna hjälpa ett eventuellt trasigt barn som kanske varit med om hemska saker och dessutom troligen saknar och älskar sin mamma/pappa. Det räcker liksom inte alltid att man är en solig bullmamma som öser kärlek över "sitt" nya barn. Det är där man bör lägga oron som familjehem, det är sunt att fundera på om man räcker till, inte om det är en flicka eller pojke eller hur gammal.
    Jo, jag förstår allt det här. Oroa dej inte mer. Jag KOMMER inte att bli familjehem på fel grunder, självklart inte. Jag har alltid känt att jag vill hjälpa ett utsatt barn, oavsett kön. 
  • Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 19:42:06 följande:
    Tack för svar, Anonym, men vad menar du med "sammanbrott i familjehemmen"?

Att placeringen blir ohållbar av något skäl, antingen på grund av ändrade förutsättningar i familjehemmet eller att relationen till barnet eller barnets föräldrar blir så infekterad att familjehemmet säger upp sig helt enkelt. I vissa fall har det hänt att familjehem sagt upp sig när den ekonomiska ersättningen ändrats.
    Anonym (D) skrev 2012-10-03 20:05:00 följande:

Inte bara det, tonåringar blir oftare placerade än små barn. Å andra sidan blir små barn oftare långtidsplacerade. Men de allra flesta familjehem önskar små barn, så önskar man bara bebisar som familjehem kan man få vänta i år på att få en placering.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (oroande) skrev 2012-10-03 20:07:29 följande:
    Ingen som sagt att du är den enda, det var hemskt vilken attityd du har. 

Men det är fortfarande oroande att det är viktigt för dig. Hade du kommit till mig med de önskemålen så hade jag frågat dig ganska ingående om dina motiv och börjat tvivla på din lämplighet. Beroende på dina svar förstås, men de lär du inte ge här.  Ja, jag jobbar med detta. 
    Förlåt att jag låtit tråkig, det är faktiskt inte likt mig. :)
Svar på tråden Får man välja?