• Anonym (Undrande)

Får man välja?

Om man vill bli familjehem får man önska eller t.o.m välja kön och ålder på barnet? Får man önska en långtidsplacering? Ni som fick en långtidsplacering, hur har det gått med det? Är det vanligt att det ändras och de "tar" barnet ifrån er?

• Svar på tråden Får man välja?
  • Anonym (förstår inte)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 19:29:32 följande:
    Tack , fru duktig!!! Det fattar jag väl, jag är inte DUM! Så uuursäkta då så mycket att jag ställde en enkel fråga. Ditt svar hjälpte mig NOLL!
    Ursäkta, men jag har faktiskt inte kallat dig dum. Däremot har jag ställt motfrågor till dina enkla frågor, helt enkelt för att du inte verkade veta något om familjehem baserat på de frågor du kom med i TS. Och för att du (som någon fler också tolkat det) verkade vilja vara familjehem av andra orsaker än att hjälpa barnet/barnen... Utifrån din TS kunde ingen lista ut hur mycket du redan vet/inte vet..
  • Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2012-10-03 20:13:34 följande:

Att placeringen blir ohållbar av något skäl, antingen på grund av ändrade förutsättningar i familjehemmet eller att relationen till barnet eller barnets föräldrar blir så infekterad att familjehemmet säger upp sig helt enkelt. I vissa fall har det hänt att familjehem sagt upp sig när den ekonomiska ersättningen ändrats.

Inte bara det, tonåringar blir oftare placerade än små barn. Å andra sidan blir små barn oftare långtidsplacerade. Men de allra flesta familjehem önskar små barn, så önskar man bara bebisar som familjehem kan man få vänta i år på att få en placering.
    Ok! Tack för svar.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (förstår inte) skrev 2012-10-03 20:16:10 följande:
    Ursäkta, men jag har faktiskt inte kallat dig dum. Däremot har jag ställt motfrågor till dina enkla frågor, helt enkelt för att du inte verkade veta något om familjehem baserat på de frågor du kom med i TS. Och för att du (som någon fler också tolkat det) verkade vilja vara familjehem av andra orsaker än att hjälpa barnet/barnen... Utifrån din TS kunde ingen lista ut hur mycket du redan vet/inte vet..
    Ok, förlåt. Som sagt, det var dumt av mig att ta i så. Inte likt mej. Får väl skylla på PMS eller nåt.
  • Anonym (:o)
    Anonym (oroande) skrev 2012-10-03 20:04:25 följande:
    Missade du meningen där jag skrev att barnet ska vara som en i familjen? Det som är oroande är att du verkar vilja vara familjehem för din egen skull mer än för att hjälpa ett utsatt barn.  Sen har jag väl knappast sagt att du är en hemsk människa? Jag tror säkert att du är en väldigt fin människa, men det förhindrar inte att man kan göra saker av fel anledningar. Med tanke på din upprördhet verkar jag inte vara helt fel ute heller. Du verkar mest oroad över att få rätt ålder och kön, ja rätt barn för din familj helt enkelt snarare än att oroa dig för hur du ska kunna hjälpa ett eventuellt trasigt barn som kanske varit med om hemska saker och dessutom troligen saknar och älskar sin mamma/pappa. Det räcker liksom inte alltid att man är en solig bullmamma som öser kärlek över "sitt" nya barn. Det är där man bör lägga oron som familjehem, det är sunt att fundera på om man räcker till, inte om det är en flicka eller pojke eller hur gammal.

För mig som inte är insatt låter det klokt att välja ett barn som man tror skulle passa in i ens egen familj (exempelvis hört att det är bättre om det placerade barnet är yngre än de egna). Sedan tycker jag att det är en bra instälning att inkludera in barnen i sin egen familj som riktiga familjemedlemmar. Jag tänker att det är som att jämföra med att vara som bonusförälder eller faster typ. Man är inte riktig förälder men nästan och ju mer man älskar barnet desto bättre. Sedan är ju placeringen i första hand för barnets skull men man kan ju inte bortse från att även familjehemmet är ute efter något. En enkel sak som att hjälpa ett främmande barn kan ju stilla ett behov av självförverkligande hos familjehemsföräldrarna. Så länge det inte krockar med uppdraget så är det väl inte så farligt.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2012-10-03 20:13:34 följande:

Å andra sidan blir små barn oftare långtidsplacerade. Men de allra flesta familjehem önskar små barn, så önskar man bara bebisar som familjehem kan man få vänta i år på att få en placering.
    Gäller det även om man önskar ett barn som är 1-3 år? En fråga till: om ens egna barn är tex 4 och 2 år, får man överhuvudtaget bli familjehem då (om barnen är så små?). Kan de placera ett barn som är ÄLDRE än våra egna barn?
  • Anonym (:o)
    Anonym (oroande) skrev 2012-10-03 20:07:29 följande:
    Ingen som sagt att du är den enda, det var hemskt vilken attityd du har.  Men det är fortfarande oroande att det är viktigt för dig. Hade du kommit till mig med de önskemålen så hade jag frågat dig ganska ingående om dina motiv och börjat tvivla på din lämplighet. Beroende på dina svar förstås, men de lär du inte ge här.  Ja, jag jobbar med detta. 

Hmm.. Funderar. Är det fel anledning att önska sig ett litet barn för långtidsplacering för att man hoppas på att det ska bli en ny familjemedlem? (Lugn, jag ska inte bli familjehem.)
  • Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 20:22:44 följande:
    Gäller det även om man önskar ett barn som är 1-3 år? En fråga till: om ens egna barn är tex 4 och 2 år, får man överhuvudtaget bli familjehem då (om barnen är så små?). Kan de placera ett barn som är ÄLDRE än våra egna barn?

Man kan ju bli familjehem åt flera kommuner om man vill, då går det förmodligen fortare (å andra sidan får man lägga en väldig massa tid på att bli utredd då). Är man familjehem åt endast en väldigt liten kommun så blir det ju färre placeringar så klart, och då kan man få vänta längre oavsett vilka eventuella önskemål man har. Absolut får man bli familjehem om man har egna små barn, allt handlar om bedömningar där man inte vill utsätta varesig det placerade barnet eller familjehemmets egna barn för risker. Men det finns familjehem som har både tonåringar, spädbarn och små barn placerade hos sig och har egna barn i olika åldrar. Sen är det väl kanske inte det bästa att få en placering om man har en egen nyfödd hemma, men allt handlar om bedömningar som sagt - vad funkar för er och vad funkar för barnet som ska placeras.
  • Anonym
    Anonym (:o) skrev 2012-10-03 20:28:02 följande:

Hmm.. Funderar. Är det fel anledning att önska sig ett litet barn för långtidsplacering för att man hoppas på att det ska bli en ny familjemedlem? (Lugn, jag ska inte bli familjehem.)

Man måste ju alltid vara medveten om och ha respekt för att barnet har föräldrar och en familj någonstans. Det är enorm skillnad på att vara familjehem och på att t.ex. adoptera ett barn. Är man medveten om det så är det klart man ska se på det placerade barnet som en familjemedlem.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2012-10-03 20:28:22 följande:

Man kan ju bli familjehem åt flera kommuner om man vill, då går det förmodligen fortare (å andra sidan får man lägga en väldig massa tid på att bli utredd då). Är man familjehem åt endast en väldigt liten kommun så blir det ju färre placeringar så klart, och då kan man få vänta längre oavsett vilka eventuella önskemål man har. Absolut får man bli familjehem om man har egna små barn, allt handlar om bedömningar där man inte vill utsätta varesig det placerade barnet eller familjehemmets egna barn för risker. Men det finns familjehem som har både tonåringar, spädbarn och små barn placerade hos sig och har egna barn i olika åldrar. Sen är det väl kanske inte det bästa att få en placering om man har en egen nyfödd hemma, men allt handlar om bedömningar som sagt - vad funkar för er och vad funkar för barnet som ska placeras.
    Ok!

• Ant3
    Anonym (Undrande) skrev 2012-10-03 20:22:44 följande:
    Jag har bott i familjehem som haft yngre barn, dock lite äldre än dina.

Ingen kommer tvinga er att ta emot ett barn bara för att ni är godkända som familjehem. Ni får själva välja om ni ska ta emot barnet eller inte.
Svar på tråden Får man välja?