Undran kring dagens "Lyxfällan"
Har följt Lyxfällan underg anska många år nu, och man är ju van att bara få reda på lite här och lite där kring familjens eller personens nuvarande situation, men idag tyckte jag att det fanns fler frågor än svar... så jag undrar om någon här har lust att försöka reda ut dem...
1) Jag trodde att förskolelärare generellt sett tjänade dåligt, men 35000 brutto är ju i stil med en civilingenjör eller chef. Själv har jag jobbat som systemutvecklarkonsult (civ ing i bakgrunden) med 10 år under bältet och tjänar någon tusenlapp mera. Merparten av mina seniora kollegor ligger runt 35" Fan vi skulle nog valt att bli förskolelärare istället. Man märkte att till och med Patrik hejade till när hon sa sin lön. Vad är det man inte berättar? Hon såg inte ut att va så lastgammal heller, kanske runt 40.. Måste varit en rejäl läneutveckling där om man får runt 18-20000 som nyutkläckt förskolelärare som de många läraruppropen vill påskrinda.
2) Varför fick killen runt 10000 netto varje månad för att inte göra någonting, förutom att glida runt i sin bil, köpa glass och tanka för 5000 spänn varje månad? Pendlar ca 100 mil i veckan och inte ens jag gör av med 5000 spänn i bensin. Som jag förstod det så var han "förtidspensionerad" men sen kom det fram att han hade en enskild firma = förmögen att skaffa jobb. Är inte sjukersättning tänkt till personer som över huvud taget inte har möjlighet att skaffa jobb pga skada/sjukdom som t.ex. gravt handikappade, utslitna individer? I så fall kan jag förstå att det blir djupa hål i vår stadskassa. Sjukersättning ska man väl ha för att man inte kan få jobb pga sjukdom? Är man kapabel att starta en firma i hantverkarbranchen har man ju alla förutsättningar precis som vilken arbetslös som helst att skaffa jobb?
3) Varför räknade man inte bort sjukersättningen nu när han verkade hitta ett vanligt jobb? Kom inte och säg att han ska ha 10000 av mina skattepengar bara sådär utöver hans lön? Bevisligen är han fullt arbetsför vilket programmet har bevisat.
Många frågetecken som vanligt, och normalt sett brukar jag strunta i dem, men i detta fallet kände jag att det var minst en hund begraven.