• Anonym (Ts)

    Jag jobbar på Liseberg, fråga mig vad du vill!

    LindaEfraim skrev 2012-10-05 23:19:59 följande:
    Men med guldpasset går man ju in via entrevärden/porten!



    Har inte stenkol på detta erbjudande med jag gissar att man köper de rabatterade åkpassen i entrén därav lite köer!
    LindaEfraim skrev 2012-10-05 23:20:49 följande:
    Och nu kräktes yngste sonen så det blir nog att maken och de tre friska barnen åker med kompisarna imorgon istället.



    Stackars liten, hoppas han mår bättre idag!
  • Anonym (Ts)

    Hemkommen från en trevlig dag på "jobbet"! Nu samlar vi kraft inför Jul på Liseberg den 16 november...

  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-10-07 22:11:26 följande:
    Heter du Julia?



    Nej... Men en Julia som jobbar på Liseberg var där idag med! Är din Julia föräldraledig?
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-10-07 22:14:23 följande:
    Vad är femkampen?



    5-kamp på Liseberg kan du läsa om på följande länk liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/5-kamp/

    Alldeles för mycket att förklara i ett inlägg, lättare att länka till den sida där all information finns!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Emma) skrev 2012-10-08 04:58:41 följande:
    Jag jobbar på Gröna Lund så jag kunde ju inte låta bli att jämföra lite då jag var på Liseberg. =) Jag såg flera som jobbade på attraktionerna som hade utsläppt hår. Får ni ha det? På grönan är de stenhårda, håret måste vara uppsatt. Hur är personalmatsalen, vad har de för mat där? Är det sant att klädförådet är gigantiskt? Jag har hört rykten om att ni till och med har en sömerska som jobbar där.



    Hej Emma

    Ja, personalen får ha utsläppt hår ifall man jobbar i attraktionerna, dock gäller andra regler på andra avdelningar. Dock har vi samma regler angående uppförande och kläder i hela parken...

    Personalmatsalen är faktiskt bra, det finns minst 3 samt ett vegetariskt alternativ att välja ifrån samt salladsbuffe. Finns även ett café (bara öppet under säsong) med lite lättare mat och godis!

    Klädförrådet... Ja, det är inte litet och ja, vi har sömmerskor anställda, flera under säsong

    Hur är det uppe hos er med mat och kläder? Funkar det som här?
  • Anonym (Ts)

    Idag kl 11:30 presenteras 2014 års stora nyhet! Vad tror ni det är?

  • Anonym (Ts)

    Exakt var vill jag inte säga men jag är tilssvidareanställd!

    Namnet låter väldigt bekant, vilken avdelning?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Flumridetjejen) skrev 2012-10-09 13:27:09 följande:
    Ja, jag överlevde



    Har tänkt på dig! Är allt bra med dig?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (grodan boll) skrev 2012-10-09 13:23:34 följande:
    När jag var där var Ewa på säkerhetsavdelningen och hade hand om parkvärdar och vakter. När jag träffade henne sist hade hon ganska långt rött hår. Trevlig till tusen var hon också.



    Hon jobbar kvar!
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-10-09 20:08:37 följande:
    Visst är det så att människor med funktionshinder kan slippa köa till era attraktioner? Har en son med autism (syns alltså inte på utsidan) och han har inget rörelsehinder, gäller samma sak där?

    Det skulle nämligen vara ett måste för oss om han skulle följa med dit då köa inte är ett alternativ för honom.

    Och om man får det om man även har ett osynligt funktionshinder, hur brukar övriga besökare som står och köar reagera på att någon bara kan gå in och hoppa i karusellen?  



    Visst är det så! Ett funktionshinder måste ju inte alltid synas...

    När ni kommer till Liseberg går ni antingen till Informationen Södra Entrén eller Lisebergs biljettcenter vid Huvudentrén där ni får hjälp med entré. På Gästservice inne i parken får ni sedan hämta ut ledsagaråkband till de vuxna som ska ledsaga den handikappade (dessa ger er fria åk när ni åker med den som behöver ledsagning, han/hon betalar som vanligt).

    Väldigt sällan reagerar någon negativt på detta, kanske för att ni ledsagare har ett annat band på er arm. Skulle nu någon göra detta förklarar personalen på plats för dem Lisebergs policy när det gäller tillgänglighet för handikappade.

    Hoppas detta svar gav er lite klarhet och välkomna till Liseberg.
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-10-09 21:59:41 följande:
    Tack!

    och en sista fråga, behövs ledsagarbevis för den som åker med den funktionshindrade? 



    Nej, ni ledsagar ert barn, det räcker för oss! Inga bevis behövs.
  • Anonym (Ts)
    EnAnonumius skrev 2012-10-09 23:06:41 följande:
    Öh vi får väl komma till 2013 först?



    Men 2013 års nyhet är ju redan presenterad för ett tag sedan, nu släpptes informationen om 2014 års nyhet, Helix
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-10-10 20:23:17 följande:
    Önskar att det kunde vara lite mer allergianpassad mat. Jag kan äta på den dyra restaurangen eller en baguett med ett kilo kladd i.



    Vad är du allergisk mot? Vet jag det kanske jag kan ge dig lite tips!
  • Anonym (Ts)
    Tessa606 skrev 2012-10-10 21:26:27 följande:
    Jag jobbar med funktionshindrade och jag måste säga att bemötandet på Liseberg är helt fantastiskt!

    Vi har lägergrupper på somrarna som är hos er i omgångar och det är alltid lika bra!



    Bugar och bockar och växer några centimeter! Alltid lika roligt att det vi värnar om uppskattas...
  • Anonym (Ts)
    EnAnonumius skrev 2012-10-12 10:41:46 följande:
    Ah okey..

    Trist av "Lisse", att inte vänta med 2014 års nyhet till nästa år..



    Det finns anledningar till att vi var "tvungna" att släppa nyheten redan nu. Arbetet för att i ordningställa Helix kommer att påbörjas innan Jul på Liseberg så våra gäster hade märkt av det ändå. Dessutom vill Liseberg vara de som avslöjade nyheten först och det är inte lätt att få alla inblandade att inte läcka ut nyheten för tidigt! Men jag håller med, det hade varit roligare att släppa informationen nästa år!
  • Anonym (Ts)
    hymafr skrev 2012-10-12 10:53:48 följande:
    Finns det någonstans hos er där man kan äta lågkolhydrat-mat, utan att bli skinnad?  

    Det är bara jag som äter så, dottern vill ha vanlig mat (och hon tycker inte om "fin" mat utan helst husmanskost, hamburgare, pizza etc). 



    Nja. Vi försöker tillgodose behovet av allergianpassad mat men självvald kost så som GI och LCHF är inget vi satsar på. Skulle säga att Café Taube eller Trebello är där du har störst chans till dessa dieter utan att det ligger allt för högt i prisklass.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (problembarn) skrev 2012-10-15 20:49:24 följande:
    Hur fungerar detta med ledsagare egentligen?

    Har en snart treårig son som är på utredning för adhd och överaktivitet som har extremt svårt för att vänta, han blir helt obstinat. Vi vet att han gillar att åka karuseller men har undvikit nöjesfält pga köerna som oftast uppstår. Eftersom han ännu inte är diagnosterad så har vi inget ledsagar bevis. Fungerar det ändå? Och hur är upplägget, för det syns inte på honom förutom när han hamnar i en pressad situation.

    Är det en av föräldrarna som får följa med som hans ledsagare medans resten av familjen (1 förälder, 1 barn) går som vanligt?  



    Detta kan jag tyvärr inte helt svara på... Eftersom barnet är så pass litet och ni är under utredning skulle jag säga att ni behöver kontakta Gästservice på plats på Liseberg. Beroende på hur långt barnet är så åker n ändå fritt på en del karuseller!

    Angående den andra frågan... Företräde i kön gäller personen med funktionshinder samt dennes ledsagare, inte hela familjen.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lo) skrev 2012-10-17 08:25:48 följande:
    Åh, kul tråd!

    Jag undrar lite om Hittegodsavdelningen. Har själv aldrig tappat bort något under ett Lisebergsbesök men har kompisar som gjort. Hur stor avdelning är det egentligen? En kompis ringde flera gånger och frågade om en mobiltelefon och det var alltid olika personer som svarade. Ibland gick det inte att komma fram alls så det känns som en ganska stor avdelning samtidigt som det bara är Liseberg. Hur mycket kan folk tappa på en så begränsad yta liksom? Och vad händer med ev saker som aldrig hämtas ut?



    Hittegodsavdelningen är inte en avdelning utan den sköts av våra ordningsvakter därav att det alltid är olika som svarar på telefon samt att de har begränsade öppettider. Du kan inte gissa hur mycket som tappas bort på en sådan liten yta som Liseberg, otaliga kepsar, tröjor, nycklar, mobiler, kameror och väskor hittas dagligen. Vi har till och med hittat, rullstolar, barnvagnar och benproteser!

    En och annan förvirrad tant har även hittats efter stängning med de låser vi inte in på hittegods
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lo) skrev 2012-10-17 17:14:22 följande:
    Tack för svaret!

    Hur kommer det sig förresten att det är ordningsvakterna som har hand om hittegodset? Jag trodde inte ordningsvakter fick göra sådana sidosysslor...



    Hittegodsförrådet finns i vaktlokalerna p.g.a. då kan våra gäster hämta sina glömda saker när som på dygnet, vare sig Liseberg är öppet eller ej. Deras lokaler finns i den rosa villan vid Huvudentrén.

    Ordningsvakterna är anställda direkt av Liseberg, inte av ett vaktbolag, därför är det inga problem med sidosysslor
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lo) skrev 2012-10-18 07:45:47 följande:
    Ok. Jag trodde inte det spelade någon roll om ordningsvakten var anställd av vaktbolag eller företaget utan att det alltid är polisen som är förman men jag är å andra sidan inte så insatt...

    Tack igen! Alltid intressant att få veta lite om hur det funkar på såna ställen som ändå besöks flera gånger om året.



    Det var så lite så
Svar på tråden Jag jobbar på Liseberg, fråga mig vad du vill!