Inlägg från: Kickilina |Visa alla inlägg
  • Kickilina

~* Juni Bebisar 2013 *~

Uff, sicken kass barnmorska jag känner mig som efter i natt...
    Min stackars mamma fick föda ut sitt barn själv i brallorna medan jag bara stod bredvid och pratade med läkarkandidaten som gick bredvid mig...
    Vissa kvinnor är ju så ruskigt smärttåliga och visar inget som helst sken av att nu är bebin på väg ut, krystar inte ens!. Både kandidaten och jag stod och gapade, fattade ingenting!

• Kickilina
    MissMe83 skrev 2013-03-03 09:38:16 följande:
    Kicklina: men jösses! Låg hon i sängen eller var va hon då? Inte lätt för dig att märka att det är dax när hon inte säger något.
    Fanns ingen hjortronfil i morse *snyft* jätte besviken
    Som tur var låg hon i sängen...

Nu missförstod vi nog varandra tror jag Jag snackade om hjortfilén (middagen på kvällen)...men kom precis på att vi nu gått in i mars månad och då är det nog en annan meny...
    Så du har sprungit runt och letat hjotronfil på frukosten (sorry... ) Det låter grymt gott i och för sig...
    Jag saknade de urgoda croissanterna på vår frukost, fick du smaka dem?

• Kickilina
    regnskogen skrev 2013-03-03 12:03:09 följande:
    Kickiliina - hej! Eftersom det är helg nu, och jag verkligen inte orkar vänta till nästa vecka med att fråga min BM så undrar jag om du kan svaren på mina frågor :)

1. Får man färga håret? Är så himla trött på min vinröda/bruna färg, och vill göra något åt det. Men har inte vågat för att jag vet ingenting om man kan skada barnet på något sätt :p jag vet att färgen inte kan bli som man hade tänkt sig, men det är jag inte så kräsen över..

2. Om man är sjuk, är det vanligt att bebisen i magen är väldigt lugn då? Har varit magsjuk nu i två dagar men nu är det lugnt. Men dessa två dagar har jag varit dödligt orolig över att bebisen har dött eftersom han rörde sig knappt en gång, bara på kvällarna och på morgonen.. Nu rör han sig riktigt mycket, vilket jag är glad över :) men vill bara veta ifall jag skulle bli sjuk igen.

Kram på dig!
    Hej på dig med
    Det där med att färga håret säger alla barnmorskor olika. Finns inga egentliga studier som skulle påvisa att det skulle vara skadligt. Men många läkare/barnmorskor råder dock att man inte skall färga håret under graviditet  pga skadliga kemikalier som passerar över via mammans blod till moderkakan sen kan färgen inte bli som man tänkt sig heller under grav. Jag själv färgar håret hos en frisör med ekologiska produkter och tycker det känns extra viktigt under graviditeten.
    Läs reportaget nedan:
    www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/h%C3%B6ga-kemikaliehalter-efter-h%C3%A5rf%C3%A4rgning-4fbff3ed04bf725194009dc6

Bebisen påverkas egentligen inget om du har magsjuka men det är klart om du inte får i dig vätska/mat så kan ju bebin bli lite lugnare eftersom den då inte heller får i sig så mycket energi. Sen har ju bebisen, precis som oss, olika dagar. Vissa dagar är de på G och andra dagar lugnare. När man själv är sjuk och vilar mycket tänker man också mer på vad som händer inne i magen och är mer observant på när det rör sig och när det inte rör sig...
    MissMe83 skrev 2013-03-03 11:47:03 följande:
    Kicklina: ha ha ha åh jag som blev så besviken. Japp vi hade annan meny, fantastiskt god mat!
    Drömmer

• Kickilina
    Baby Lei skrev 2013-03-03 11:43:04 följande:

Vilken förlossning! Vad tyckte mamman själv efteråt?? Inte så lätt för dig att veta att det var så nära om hon inte visar tecken på smärta.
    Så var det för mig i början av graviditeten :)
    Hon var mest glad över att det hade gått så ruskigt fort...(lite för fort enligt mig... )
  • Kickilina

Kul med alla namn!
    Jag har ju redan bestämt namn för vår gosse men maken är inte riktigt med på det tåget ännu. Han har inte velat prata namn alls ännu men igår kväll så började han helt oväntat att komma med en massa förslag...jag ratade tyvärr alla, är fast bestämd vid Vide...

Nu har ländryggssmärtan gjort entré. Har bara gått och väntat. Tycker att kroppen känns så sliten denna graviditet. Orkar inte alls hålla igång som vid tidigare graviditeter.

Hur har ni det med era gravidkroppar?

• Kickilina
    MissMe83 skrev 2013-03-05 08:51:19 följande:
    Väntar på att min vårdcentral ska ringa upp mig. Måste ha hjälp med mina foglossningar och min hemska nedstämdhet. Känner mig så gräsligt deppig. Fattar inte varför, vi går igenom något fantastiskt men så är jag ändå så fruktansvärt nere. Känner inte igen mig själv
    Har du pratat med din barnmorska om din nedstämdhet? Hade kanske varit bra för dig att få kontakt med någon (kurator eller liknande) via MVC som du får prata med och att du även följs upp efter förlossningen. Det är jättebra att du tar tag i saken!
  • Kickilina

Madelen, det enda du skall göra är att skicka in modrskspsintyget! Så blir det kommande barnet inlagd i deras system. Något mer behövs inte. Jag skickade in för snart 1 mån sedan eftersom jag söker havandeskapspenning och igår när jag gick in på mina sidor på försäkringskassan så låg kommande bebis upplagd bland de andra två barnen så att jag skulle kunna plocka ut vanl föräldradagar även på honom!

• Kickilina

Madelen, om du hela tiden hållt uppe din SGI genom att ta ut sammanlagt 5 dgr/vecka  jobb eller föräldrapenning så behöver du ej skicka in nya inkomstuppgifter.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~