Inlägg från: Kickilina |Visa alla inlägg
  • Kickilina

~* Juni Bebisar 2013 *~

Nämen - HEJ! - denna tråden hade jag helt missat! Här händer ju massa! Spännande!
    Väntar trean och är nu i v 10. Mår piss för det mesta men idag var en bra dag och det är jag superglad över!!
    Det här med träning och gravid är lika jobbigt varenda gång tycker jag. Är vältränad vanligtvis och träna 5 pass/vecka men så hamnar man i graviditetskoman och vips så är man 20 kg pluss. Men alltså, denna gång...

• Kickilina
    Annafredrika skrev 2012-11-18 09:09:22 följande:

Nä, jag tänker då inte hamna där igen....vi får peppa varandra Kom in för en stund sen från en löprunda, härligt nu när monsteillamåendet börjar lätta. Max 15 kg tänker jag gå upp.
    Det kör vi på! Max 15 låter kanon!
  • Kickilina

Förstår verkligen inte alls hur ni vågar er på att köpa doppler och använda när flera studier visar att det inte är bra för fostret. Tidigt är det även svårt att få in bebins hjärtslag och du kan aldrig vara helt säker på att det är barnets hjärtfrekvens du hör eller om dopplern dubblar din egen puls (som då hamnar i en frekvens som bebins...)
    Bara en tanke!

• Kickilina
    vigillarmtb skrev 2012-11-18 18:18:53 följande:
    Kocklina, du är BM va?! Jag känner att min mobil och dator utsöndrar mer farliga strålar (strålning) än dopplern. Däremot kommer jag inte leva med dopplern vid min mage under resterande tid, dock skönt att kunna stilla oron OCH man har skillnad på konstig frekvens och hjärtljuden, jag lovar! Alla BM säger olika likaså studier, denna doppler är av märket Ceramaxx och vad jag har läst och hittat på nätet känner jag mig rätt lugn.
    Ja, jag är barnmorska. Jobbar på förlossningen. Och även som barnmorska är det svårt att höra om det är dubbel mammapuls eller om det är barnets fosterljud som hörs! Dopplern skapar också många bekymmer i de fall när man inte hittar hjärtljud (i tidigt skede är det särskilt svårt) och skrämmer därmed upp sig och tror att man har ett dött barn.

Dopplern kan även vara en falsk trygghet senare under graviditeten då man kanske upplever att barnet är mindre rörligt och funderar på att åka in och kolla upp detta, men istället väljer att lyssna med dopplern och tycker då att man får in en bra hjärtfrekvens. Detta för att man inte utläsa så mkt information enbart från pulsen, ett barn kan ha normal puls och syrebrist samtidigt, eftersom det kompenserar syrebristen genom att omfördela blod till hjärna-hjärta-lever och minska på det ute i vävnaden, så i värsta fall, kan man tycka att barnet rör sig mindre, kolla med sin doppler och tro att allt är bra, och strunta i att åka in...

Strålskyddsmyndigheten rekommenderar också att man är restriktiv med ultraljud, och därmed även dopplern, och enbart använder det på medicinsk indikation.
    Man har i djurförsök sett att nervceller flyttar sig när man göra många ultraljud.
    Och man har även sett en ökad förekomst av "icke-högerhänthet", alltså att fler barn föds vänsterhänta om man gjort många ultraljud. Det förekommer även högre andel vänsterhänthet hos hjärnskadade barn.

Så, i alla fall för min del räcker det med att veta att ultraljud på något vis kan ändra neurologin hos mitt barn, för att jag ska avstå från allt annat än nödvändiga ultraljud.
  • Kickilina
    gwenhwyfar89 skrev 2012-11-19 22:22:05 följande:
    Hej allihopa!

Jag är i vecka 9+0 enligt ett VUL som gjordes i vecka 6+4 och där hjärtat slog :)

Jag har följt den här tråden ett tag men nöjt mig med att läsa, fast nu har jag en liten oro som jag skulle vilja dela med mig av.

Idag gjorde jag en gynekologisk cellrpvotagning. Barnmorskan (?) sa att det kunde börja blöda men att det inte var någon fara. Hon sa sedan när hon höll på att "Ja, nu började det faktiskt blöda, så du får ta trosskydd innan du går".
    Dock kom ingen blödning förrän på kvällen - typ 9 timmar senare..
    Det är ganska mycket brun flytning och även någon klump som jag tror var levrat blod (?).
    Men självklart blir jag orolig när den där blödningen borde ha kommit tidigare och denna blödning var ju ändå ganska rejäl, och med en klump..På det så känner jag mig yr, illamående och allmänt matt och med har haft lagom värk i magen (har typ knappt symtom annars).

Jag kanske ska tillägga att jag hade bruna flytningar vid ungefär samma tidpunkt förra månaden och kände mig även yr och konstig i magen då..Då förklarade barnmorskan det som någon slags "mens". Det var då jag gjorde VUL och fostret mådde bra och de såg inte varifrån blodet kom..
    Jag funderar på om det är den som kommit tillbaka just nu...

Eller kan det ha varit blödningen från provtagningen som kom ut senare? Det känns ju som det tog sån lång tid i så fall..

Någon som har lite tankar eller varit med om liknande?
    Cellprov kan ge blödning oavsett om man är gravid eller ej eftersom man är inne och rispar i och på livmodertappen, som gravid är man ju också mer lättblödd och kan blöda lite mer. En brun flytning visar bara att det är gammalt blod och att blödningen säkert hände i samband med undersökningen. Levrat blod, mörkt koagel är ju också gammalt blod. Hade inte oroat mig för det! Däremot rött, ljust blod och magsmärtor hade jag velat kolla upp...
    mytol skrev 2012-11-19 22:16:04 följande:
    Idag var jag på inskrivning och nästa torsdag den 29:e är det ul. Bm fråga idag hur vi tänkte med kub och nupptestet, svarade att vi avstår. Då sa hon en sån himla fin sak, i mina öron iaf.
    "Du kan föda ett fullt friskt barn som sen kan bli både tjuv, narkoman, alkoholist osv och som kan ge dig stor sorg i livet. Vad är då ett barn med Downs som kan ge dig lycka genom livet?"

Jag har alltid älskat att jobba med Downsför dom ger så otroligt mkt. Det finns självklart mkt jobbigare sidor med men den kärlek dom ger är svår att sätta ord på.

Den 29:e blir det även glukosbelastning i samband med ul:et eftersom jag dels är överviktig och har mkt diabetes i släkten. Under förra graviditeten låg jag bra i blodsockret hela tiden så jag hoppas på det nu med.
    Bokade även in rul som blir den 17:e januari. Det första bm besöket blir sen i v. 25 i slutet av februari. Känns så kul å ha lite datum att blicka framåt emot.
    Bra sagt av barnmorskan, verkligen! En tankeställare i vår värld idag där de knappt föds några barn med Downs...

• Kickilina

Madelen, om du gör pizza så hettas den ju upp till kokgräns och då borde det inte vara några problem, så passa på och släng på lite gorgonzola också

• Kickilina

Ursäkta, men skall försöka att inte verka hård....men hur svårt ska det vara att kunna hålla sig till nolltollerans när det gäller alkohol under graviditet. När ungen väl är ute, även om du då ammar, är ju alkohol ok. igen. Så, 9 månader...det klarar väl alla. Just eftersom man ej vet var gränser går när det gäller alkoholkonsumtion och vad fostret tar skada av så kan man väl lika gärna låta bli. Fick även bannor av en överläkare under min utbildning, då vi diskuterade just detta, då jag hällt i mig Herrljunga cider under min första graviditet...

• Kickilina
    Ålder på dig och din partner:
    30 och gubben 31

Var det en planerad graviditet?

Oplanerad men välkommen!

Hur fick du reda på att du var gravid?

Mensen kom aldrig!

Hur reagerade du?

Surprise!!!

Har du barn sen innan?

Alma 5 år, Ebbe 1,5 år

Är du i ett förhållande och i så fall, hur ser det ut? (sambo, gift osv)

Gift i 8 år

Hur bor du?

Hus i Göteborg

Vilken vecka är du i?

10+2

Har du några cravings?

Husmanskost!

Hur mår du?

Dåligt! Har varit sjukskriven 1 vecka för mina kräkningar...

Är den här graviditeten lik dina tidigare?/ Känns det som du trodde att vara gravid?

Ungefär detsamma fast värre illamående för varje graviditet...

Har du gjort något ultraljud ännu?

Nej

När är bebisen beräknad?

17:e juni

Ska ni ta reda på om det är en flicka eller pojke?  

Ska se om jag ser det på RUL, annars får det vara...

Hur vill du föda?

Snabbt och med lustgas...

mytol skrev 2012-11-21 17:32:42 följande:
    Håller med.

Kan man inte dricka alkoholfri cider heller?

Jag drack 2 glas i helgen, aja bajja... 

Alkoholfri är ju ok Han menade Herrljunga med 0,2 % eller vad det nu är...

• Kickilina
    mytol skrev 2012-11-22 03:43:13 följande:
    Dom två sista kom visst inte med
    Ska ni ta reda på om det är en flicka eller pojke?  

Ska ni ta reda på om det är en flicka eller pojke? Nej, den överraskningen sparar vi på.

Hur vill du föda? Vaginalt, gärna utan smärtlindring. Min första förlossning tog bara 5 timmar och ngn bedövning hanns inte med och sen hann vi bara vara på förlossningssalen i 15 minuter så lustgasen hanns inte heller med. Hoppas ju självklart på en lika smidig förlossning men det vet man ju aldrig. 

Tjoho...du kommer ju föda som en raket, brukar halvera förlossningstiden till nummer två. Trean däremot kan strula

Ang. Herrljungan, så är två glas nog inga problem!
  • Kickilina
    Pellefanten skrev 2012-11-22 09:26:55 följande:
    haha Min make har precis gått ner så han är någorlunda snygg igen efter förra graviditeten =P Han får absolut inte gå upp som sist igen. Hade inte haft något emot om han lixom blivit rund lite allover så att säga men han blir bukfet. Som om han också är preggo =P Så otroligt osexigt haha.
    Ha, ha, ha, känner igen det där. Varken maken eller jag har varit så feta som på förlossningarna...
    Får se hur det blir denna gång...har ännu endast gått upp 2 kg i förhållande till 1:an där det var 11 kg + denna vecka...Sen känner jag på ett sätt att varför stressa upp sig så över vikten...bara man går ner det efteråt!
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~