• iffis

    någon mer med överrörliga barn

    Vi har en dotter som är snart 11 mån som är överrörlig i höft, knä och armbågsleder vad vi haf lyckats få konstaterat än så länge. Barnläkaren som gjorde kollen efter mitt önskemål sa att eftersom hon även är lite sen med grovmotoriken så ska vi ge henne 1-2mån till att lära sig gö efter möbler innan vi går vidare med utredning. Hon har även astma och en okänd allergi. Jag är själv i startgropen för en egen utredning för samma problem.

  • iffis

    Jag har med ganska stor säkerhet någon form av överrörlighets diagnos och eftersom vår dotter är väldigt överrörlig i lederna så ska dom hålla koll hur et utvecklar sig och även kanske ordinera sjukgymnastik men det är inte tal om några diagnoser ännu. Eftersom hon är född med dubbelsidig höft subluxation så ska vi snart rönta och då skulle vi ta upp med ortopeden om hennes väldigt överrörliga höftleder.

  • iffis

    Nu har vi fått ett 3:e läkarkonstaterande att vår dotter är överrörlig i nästan alla leder, denna gång var det på ett uppföljnings besök hos ortopden gällande hennes höfter. Detta besök tog ca 7 min m.a.o in och ut, och när jag nämnde att jag är överrörlig och att pappan oxå är det så sa hon "aja men då är det ju inte konstigt att hon oxå är det, eftersom ni är det och hon inte är EXTREMT överörlig så får vi se detta som normalt". Nu har vi varit på förskolan på lite förberedande samtal och eftersom syskonen har gått på samma avdelning så vet dom om att hon har haft höftproblem och frågade hur det är med hennes rörelse och om dom ska tänka på något. Sen tittar hon på henne och frågar om det är normalt så som hon sitter för hon hade aldrig sett ett barn röra sig så som vår dotter gör, jag sa att det var normalt för henne och även att hon sitter i split och spagat och även sover med benen i spagat ofta. Det känndes bra att förskolan är beredda på att hon kanske inte är som dom andra barnen, vi kom även överrens om att hon ska ha på sig inneskor för att få bättre stöd i fötterna.

  • iffis

    Dawkins hur rörlig är din sån jämnfört mid sina kompisar? 2 av mina barn är bra mycket rörligare i lederna än sina kompisar. Det är lätt att se hur dom väljer att sitt t.ex. i soffan.

  • iffis

    På mina barn har dom bl.a gjort beighton test. Ett överrörligt barn sitter gärna som ett W på golvet och ibland även ihopsnurrade ben när dom sitter på stol. På våran minsta märks det tydligt när man lyfter i henne under armhålan för först åker armarna med sen kroppen nästa separat. Sen ett annat tecken beroende på delar som är drabbade kan vara att fingrarna går att lverstrecka met vilket lätt märks om tumme fastnar i ärmen vid påklädning eller hur fingrarna böjs vid pennskrivning.

Svar på tråden någon mer med överrörliga barn