• ollebulle86

Fysiska besvär pga stress?

För cirka 3 veckor sen började mina knepiga besvär. Då hade jag en ganska jobbig huvudvärk som spred sig ner i bihålorna och näsan. Då trodde jag att jag skulle bli ordentligt förkyld men det bröt aldrig ut. Istället började jag få stickningar under ögat. Inget jag reagerade så mycket på då eftersom det kom lite då och då. Men det blev mer och efter ett tag började även kind och läppar domna av. Stickningarna och avdomningarna spred sig. Tappar emellanåt kraft i min högerhand, värk i armen, stickningar i foten, stickningar i tungan. För en vecka sen hick jag till vc för att kolla upp detta, de skickade mig till akuten där de tog diverse prover osv. De hittade inget. Så nu går jag, med fortsatta besvär, och undrar vad det då är? De trodde det kunde vara nån migrän, men har man verkligen det sådär i flera veckor? Jag tänker att det kan vara stress. Jobbar ganska mycket och två barn hemma, varav den ena bara är 7 månader. Så jag känner mig väl lite stressad över att missa så mycket med henne. Men så har ju folk det, man måste jobba. Har även andra besvär, i magområder och bak i ryggen. Tänker även att jag kanske bara inbillar mig? De hittar ju inget. Men om det nu är stress, vad gör man åt det?

• Svar på tråden Fysiska besvär pga stress?
  • Mimmi74

Hej! Jag har också konstiga symtom. Funderar på stress. Har under sju års tid, då jag också fött och varit hemma med fyra barn, haft märkliga symtom, särskilt efter träning. Kanske är det så att kroppen går på sparlåga och upplever det som otroligt stressande att träna. Är nu föräldraledig med en tiomånaders dotter.

Nu senast, efter löpträning, blev jag, som vanligt, supertrött ett dygn efteråt, fick stark yrsel och efter några dagar började det hetta i ena kinden. Sen började det sticka. Därefter hettade det i båda kinderna och till slut började det hetta i huden på halsen och hakan. Har varit till vårdcentral där det togs prover och dessa provsvar har jag inte fått svar på än. Skulle få brevsvar inom en vecka. Ringde i går eftersom det gått två veckor och då sa en sköterska att jag hade blod och vita blodkroppar i urinen, över det normala. Hon kunde inte säga något mer så nu har jag en telefontid med doktorn på fredag.

2004 hade jag liknande symtom men mycket mer bränningar i huden över hela kroppen och fick även en synnervsinflammation på varje synnerv sen försvann allt och jag blev mamma till fyra barn. Då utreddes jag för MS (gulp!), sakroidos och några till nervsjukdomar. Men de hittade inget, som tur var. Är nu livrädd att jag ändå har nåt sånt ... Vill verkligen få en röntgen gjord, av hjärnan. Jag vill utesluta det hemska och sen fokusera på att det är bara stress. 

• ollebulle86

De gjorde en röntgen på min hjärna men de hittade i ger fel. Tog även blodprover som inte heller visade nått konstigt.

Jag känner bara att det blir värre på nått vis. Känns som min kropp lägger av på nått vis iom att det är flera besvär. Men det gör bara att det känns som jag inbillar mej, det kan ju inte göra ont överallt.
    Är även väldigt trött hela tiden, och det har oxå kommit de senaste veckorna.

Läkaren på vc sa att jag skulle återkomma om de inte hittade nått fel på akuten (där jag skickades över) så det är väl bara att gå dit igen.

Jag börjar liksom känna mej deprimerad pga detta just för att inget är ju fel, men jag mår ju inte bra ändå.

• Mimmi74

ollebulle86: Så skönt att de inte hittade något när de röntgade hjärnan!!! Jag är mycket avis på dig. Så härligt att få en röntgen på stört. Jag får troligen vänta i flera månader, så var det för åtta år sen. 

Jag har också haft stickningar i handen (efter 2004 då jag haft lindrigare symtom) och att händerna varit enormt trötta. Att jag inte orkat greppa ordentligt. Men de brukar alltid försvinna på några veckor.

Jag känner igen det du beskriver om att kroppen till slut ger upp. Jag hoppas allt är pga utmattning/enorm trötthet/stress. Ibland är jag säker på att det är en psykisk stress som påverkar kroppen fysiskt. Det är nämligen så att när jag har varit till kyrkans Öppet hus och umgåtts med andra föräldrar, fikat och bara småpratat så har mycket (inte allt dock) lugnat ner sig i kroppen. Jag mår liksom bättre av socialt umgänge som jag själv har valt. Att gå ut och promenera, andas frisk luft brukar få mig att må bättre. Och just detta gör att jag IBLAND funderar på om det kanske ändå "BARA" är stress och trötthet som gör det.  Men många gånger misströstar jag då osteopaten, naprapaten och massören säger att "stickningar/domningar i ansikte ska undersökas akut - det är mer än en nerv som är i kläm". Då tänker jag skräckscenarier och blir livrädd. 

Jag blir så klart lugnad av att du är undersökt med liknande symtom som jag och att de inte har hittat något hos dig. Gjorde de en magnetröntgen? Har de gjort lumbalpunktion?

Jo, jag känner mig de senaste dagarna även stel i huden i ansiktet. Känner du så?

Det allra viktigaste är att tvinga en själv att tänka glada tankar. Man kan faktiskt lura hjärnan till oanade höjder. En synaps i hjärnan som fångar upp smärtimpulser växer snabbt till sig eftersom den laddar för eventuell, mer information om ytterligare smärtkänsla. Om man då går och känner efter så "matar" vi synapsens tillväxt med extra näring så den kan känna mer och mer och mer. Tokigt, eller hur?!

• Mandarina
    ollebulle86 skrev 2012-10-11 09:09:04 följande:
    De gjorde en röntgen på min hjärna men de hittade i ger fel. Tog även blodprover som inte heller visade nått konstigt.

Jag känner bara att det blir värre på nått vis. Känns som min kropp lägger av på nått vis iom att det är flera besvär. Men det gör bara att det känns som jag inbillar mej, det kan ju inte göra ont överallt.
    Är även väldigt trött hela tiden, och det har oxå kommit de senaste veckorna.

Läkaren på vc sa att jag skulle återkomma om de inte hittade nått fel på akuten (där jag skickades över) så det är väl bara att gå dit igen.

Jag börjar liksom känna mej deprimerad pga detta just för att inget är ju fel, men jag mår ju inte bra ändå.
    Psykosomatiska besvär? Låter som det..
  • ollebulle86

Mimmi74: de gjorde ct-röntgen(heter det väl?) och tog blodprover. Kollade reflexer osv. De var väldigt grundliga. Och hittade inget. Därför tänker jag stress eller inbillning.
    Mandarina: psykosmatiska besvär? Vad är det?

• Mimmi74

Psykosomatiskt = psyket, hur du mår mentalt, påverkar kroppen med fysiska åkommor.

• ollebulle86

Ok. Jo men det är ju det jag menar med stressen. Att stressen påverkar fysiskt.
    Men jag vet helt ärligt inte vad jag gör åt det i så fall. Mitt jobb i sej är inte stressigt direkt. Däremot blir jag väldigt stressad över att jag missar så mycket med mina barn. Men så är det ju, man måste ju jobba.
    Och så har ju många det. Och nu har jag börjat vantrivas med mitt jobb. För en månad sen kom jag knappt ifrån jobb fastän jag slutat.

Svar på tråden Fysiska besvär pga stress?