• Anonym (Semester)

Lovschema i TR

Är det ngn här inne som vet om man kan stämma på lov- och semesterschema?

När samtal på FR inte hjälper, och invändningarna, diskussionerna, motsrävigheten gör att man inte kommer någonstans? Det finns redan dom på varannan veckas boende, men det vore så skönt att även få lov och semestrar/storhelger reglerat.

Jag orkar inte hålla på och bråka om varenda sommar, varenda jullov. Allt ska vara millimeterrättvist och anpassar jag mig inte helt och hållet så är jag inte samarbetsvillig. Och tar jag inte bråken så får jag aldrig julen till exempel för den infaller på den andre förälderns vecka.

Och trots att FR försöker få motparten att inse att alla de förslag jag lämnar är bra och genomtänkta och rättvisa (varannan jul, varannan tidig sommarsemester etc etc) så vägras det. För det är ju mitt förslag. Men jag får ju inga konkreta motförslag!

Jag vill bara kunna planera min tid med mina barn utan att hela tiden dra alla dagar/timmar i långbänk med den andra föräldern.

Hur har ni andra? Framförallt ni som inte har så bra kommunikation med den andra föräldern? Hur löser ni jul/nyår/sportlov etc? Och om tex sportlov infaller på den andres vecka så att det blir tre veckor i stöten hos en förälder - hur "kompenserar" ni varandra? Jag blir galen på att försöka få ihop det här....

• Svar på tråden Lovschema i TR
  • Anonym (Semester)
    Anonym skrev 2012-10-12 13:06:04 följande:
    Förutsättningarna kan vara helt olika beroende på arbetsgivare, typ av jobb osv. Har själv 35 dagars semester, men kan aldrig ha sammanhängande ledighet mer än 3 veckor till exempel.

Det löser ni ju smidigast genom att du "ger bort" en av dina veckor före eller efter så att båda två får två veckor var med barnen.
    Visst är de olika för alla, men just därför så är det väl enklast att veta i förväg vad som gäller? Så kan man vara snabb att ansöka om semester, byta med kolleger etc?
    Jag gör det så gärna, men det räcker inte för det måste vara dagar som kan vara lediga dagar... Men jag ska föreslå det igen - det ÄR ju ett smidigt sätt. 
  • Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 13:09:37 följande:
    Visst är de olika för alla, men just därför så är det väl enklast att veta i förväg vad som gäller? Så kan man vara snabb att ansöka om semester, byta med kolleger etc?
    Jag gör det så gärna, men det räcker inte för det måste vara dagar som kan vara lediga dagar... Men jag ska föreslå det igen - det ÄR ju ett smidigt sätt. 
    Självklart men om en har det knepigare än den andra att få ledigt kan jag tycka att man ska visa denne hänsyn.

Så besvärligt... men det är ledig tid för barnen oavsett!
  • Anonym (Semester)
    Anonym skrev 2012-10-12 13:56:37 följande:
    Självklart men om en har det knepigare än den andra att få ledigt kan jag tycka att man ska visa denne hänsyn.

Så besvärligt... men det är ledig tid för barnen oavsett!
    Absolut. Och visst är det knepigare för mig att få ledigt, men jag tycker ett schema vore enklare ändå. Jag kräver inte den hänsynen ens.... Det är såklart trist att inte kunna vara ledig hela tiden med barnen, men de har det bra på fritis också och jag kan nästan alltid ha två veckors sammanhängande. Det är väl enklare för alla inblandade om det finns ett schema att följa - även för barnen kan jag tycka. Framförallt med lov och sånt.
  • Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 14:02:12 följande:
    Absolut. Och visst är det knepigare för mig att få ledigt, men jag tycker ett schema vore enklare ändå. Jag kräver inte den hänsynen ens.... Det är såklart trist att inte kunna vara ledig hela tiden med barnen, men de har det bra på fritis också och jag kan nästan alltid ha två veckors sammanhängande. Det är väl enklare för alla inblandade om det finns ett schema att följa - även för barnen kan jag tycka. Framförallt med lov och sånt.
    Jag håller med dig och tycker att du har bra argument. Vägrar exet så stäm!! ;)
  • Anonym (Semester)
    Anonym skrev 2012-10-12 14:03:47 följande:
    Jag håller med dig och tycker att du har bra argument. Vägrar exet så stäm!! ;)
    Tack. Jag hoppas jag slipper stämma. Fick gå den vägen för att få igenom vv, och det är ju inte direkt billigt när försäkringen inte tar det. Men det var värt det då, annars hade jag tvingats till vh-förälder så det är väl kanske värt det den här gången också....

Men det hade varit en lättnad att kunna komma överens på FR. Ger det några försök till.... 
  • niky40
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 14:06:25 följande:
    Tack. Jag hoppas jag slipper stämma. Fick gå den vägen för att få igenom vv, och det är ju inte direkt billigt när försäkringen inte tar det. Men det var värt det då, annars hade jag tvingats till vh-förälder så det är väl kanske värt det den här gången också....

Men det hade varit en lättnad att kunna komma överens på FR. Ger det några försök till.... 

Kolla din hemförsäkrings villkor eller byt. Har ni varit separerade tillräckligt länge kan det finnas förs. som tar det.
  • Kjell2
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 14:06:25 följande:

Nu vet jag inte hur länge sedan det var sedan vv-domen men var det nyligen bör du vara lite försiktig med att stämma igen. Domstolen kan då med viss rätta anse att du borde tagait upp detta med lov, jul mm då och inte komma nu snart efter och stämma igen.

Var det däremot länge sedan så är det bara att köra på. Bra om du har ett konkret och vettigt förslag att komma med. T ex att en får jul, den andra nyår, en får sportlov och den andra påsk och så byts allt nästa år.

Tänk på att en dom inte kan tvinga er att samarbeta i framtiden, bara besluta vad som gäller när ni inte är överrnes.
  • Anonym (Semester)
    Kjell2 skrev 2012-10-12 15:05:32 följande:

Nu vet jag inte hur länge sedan det var sedan vv-domen men var det nyligen bör du vara lite försiktig med att stämma igen. Domstolen kan då med viss rätta anse att du borde tagait upp detta med lov, jul mm då och inte komma nu snart efter och stämma igen.

Var det däremot länge sedan så är det bara att köra på. Bra om du har ett konkret och vettigt förslag att komma med. T ex att en får jul, den andra nyår, en får sportlov och den andra påsk och så byts allt nästa år.

Tänk på att en dom inte kan tvinga er att samarbeta i framtiden, bara besluta vad som gäller när ni inte är överrnes.
    Det är två år sedan, och jag ville ta upp det här med lovschema redan då, men min advokat sa att sånt beslutar inte TR om, så jag tog inte med det i min stämning. Sen var vi hos FR redan då efteråt för att få ihop ett schema utan framgång. Jag ångrar jag inte stod på mig gentemot advokaten....

Jag har lämnat ett förslag där allt är reglerat (till och med med datum) fram till 2023 (18 årsdagen) där det är så rättvist som det kan bli. Jag får något färre dagar per år, men herregud det är ok för mig. En dag hit eller dit har jag inga problem med.  Det går inte att säga lite löst och generellt med denna männsika - det måste vara med klockslag annars börjar det ändras och tolkas:(
  • niky40

De flesta försäkringsbolag har en karenstid på ett år och eftersom det verkar som att ni varit separerade mer än så kan du vara berättigad till rättsskydd!

• FrökenKanSjälv

Bra att du tänker på klockslag! Har man att göra med en människa som inte vill samarbeta alls så behöver man reglera allt.

Se tex till att loven regleras som "sista skoldagen före lovet när skolan slutar för dagen till första skoldagen efter lovet när skolan börjar för dagen". Har vänner där den ena hävdade att barnet skulle vara hos h*n hela lovet inkl påskhelgen medans den andra hävdade att lovet bara var vardagarna och att barnet skulle lämnas tillbaka på skärtorsdagen eftersom lovet då var slut och sen var det minsann helgdagar.

• Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 15:11:04 följande:
    Det är två år sedan, och jag ville ta upp det här med lovschema redan då, men min advokat sa att sånt beslutar inte TR om, så jag tog inte med det i min stämning. Sen var vi hos FR redan då efteråt för att få ihop ett schema utan framgång. Jag ångrar jag inte stod på mig gentemot advokaten....

Jag har lämnat ett förslag där allt är reglerat (till och med med datum) fram till 2023 (18 årsdagen) där det är så rättvist som det kan bli. Jag får något färre dagar per år, men herregud det är ok för mig. En dag hit eller dit har jag inga problem med.  Det går inte att säga lite löst och generellt med denna männsika - det måste vara med klockslag annars börjar det ändras och tolkas:(
    När ska barnet själv ha något att säga till om?Obestämd Eller har barnet fått vara med och säga sitt om hur barnet vill ha det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-13 12:12:52 följande:
    När ska barnet själv ha något att säga till om?Obestämd Eller har barnet fått vara med och säga sitt om hur barnet vill ha det?

va ska barnen också få säga nåt? Nej fram med avtal över världens alla barn. tur jag och exet är normalt funtade och låter barnen välja själva sitt umgänge. det är ju ändå dom som ska åka fram och tillbaka. julen, påsken och alla lov får barnen själva välja vad dom vill göra.

hoppas barnen själva ringer och kräver att få skriva avtal över föräldrarna vart dom ska vara!   
  • Anonym (Semester)
    Anonym skrev 2012-10-13 16:46:18 följande:
    va ska barnen också få säga nåt? Nej fram med avtal över världens alla barn. tur jag och exet är normalt funtade och låter barnen välja själva sitt umgänge. det är ju ändå dom som ska åka fram och tillbaka. julen, påsken och alla lov får barnen själva välja vad dom vill göra.

hoppas barnen själva ringer och kräver att få skriva avtal över föräldrarna vart dom ska vara!   

Tack för det konstruktiva svaret och så skönt att du fick tala om hur duktiga ni är.

Nu är det ju så att det är barnens vilja att ha längre sommarledighet med var och en av oss vilken den andra föräldern inte vill, och barnen vill också vara några lov/ storhelger med mig så du sparkar på den som försöker möta även barnens önskan...
  • Anonym

Om ni kör samma jämna och ojämna veckor år efter år så är ett förslag att ni byter jämna och ojämna veckor varje år så att loven faller olika varannat år för er båda.

• Anonym (Semester)

[quote=67088176][quote-nick]Anonym skrev 2012-10-13 17:25:01 följande:[/quote-nick]Om ni kör samma jämna och ojämna veckor år efter år så är ett förslag att ni byter jämna och ojämna veckor varje år så att loven faller olika varannat år för er båda.[/

Det skulle bli för rörigt för arbetsgivaren då den andre föräldern har olika arbetstid beroende på barnvecka. Och så är det bonussyskon inblandade som barnen gärna vill ha samma veckor som.

• Anonym (mamma)

Har inte varann vecka utan varann helg. I domen står det även hur vi ska ha det med jul och andra storhelger och sommar.

Ett förslag är att kanske dela upp sportlovet så man får halva var. eller att ena året har du sportlov och han höstlov och tvärt om. Veckan innan och efter kan man dela så det inte blir så långt.

Lycka till 

Svar på tråden Lovschema i TR