• Kjell2

Lovschema i TR

Det går att stämma till TR om ändrat schema, t ex för att jul, lov odyl skall detaljregleras. TR kommer nog i första steget piska föräldrarna rätt hårt för att hitta en överrenskommelse. Går inte det blir det ett beslut som kan bli lite hur som helst. Mycket beror på hur parterna argumerntaer och framför sin sak.

En fördel med att srämma kan vara att motparten plötsligt blir mer villig att hitta en fungerande kompromiss och lösning då utfallet i TR kan bli tväret emot vad man vill.

• Kjell2
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 14:06:25 följande:
    Tack. Jag hoppas jag slipper stämma. Fick gå den vägen för att få igenom vv, och det är ju inte direkt billigt när försäkringen inte tar det. Men det var värt det då, annars hade jag tvingats till vh-förälder så det är väl kanske värt det den här gången också....

Men det hade varit en lättnad att kunna komma överens på FR. Ger det några försök till.... 

Nu vet jag inte hur länge sedan det var sedan vv-domen men var det nyligen bör du vara lite försiktig med att stämma igen. Domstolen kan då med viss rätta anse att du borde tagait upp detta med lov, jul mm då och inte komma nu snart efter och stämma igen.

Var det däremot länge sedan så är det bara att köra på. Bra om du har ett konkret och vettigt förslag att komma med. T ex att en får jul, den andra nyår, en får sportlov och den andra påsk och så byts allt nästa år.

Tänk på att en dom inte kan tvinga er att samarbeta i framtiden, bara besluta vad som gäller när ni inte är överrnes.
Svar på tråden Lovschema i TR