• Anonym (Orolig)

Uppbruten dörr efter självmordsförsök.

I fredags kväll hände det absolut värsta som skulle kunna hända. Min livspartner försökte ta sitt liv. Som tur var hann jag tillsammans med polisen fram i tid! Polisen bröt upp dörren och min partner fördes snabbt till sjukhus. Nu mår min partner med tanke på omständigheterna relativt bra. Nu till min undran. Vem betalar för den uppbrutna dörren? Om det är vi, kan man få ekonomisk hjälp? Det var en säkerhetsdörr i ett hyreshus. Jag är mycket angelägen om att få reda på detta snabbt då ekonomisk kris var en stor anledning till självmordsförsöket och en ny kostnad för dörren kommer inte hjälpa läget! Snälla svara snabbt om ni vet! /Orolig

• Svar på tråden Uppbruten dörr efter självmordsförsök.
  • Anonym (???)
    Grappa skrev 2012-10-14 16:19:44 följande:
    Låt mig fråga dig istället: Hur länge tycker du att det är ok att leva med en dörr som inte går att stänga och / eller låsa?
    Jag skulle köpa en ny omedelbart. 
  • Anonym (???)
    riboflavin skrev 2012-10-14 16:24:16 följande:
    Det är ju just det TS undrar över. Går sånt här på hemförsäkringen? Är polisen skyldig att ersätta, även om man brutit sönder för att rädda liv m.m? Finns det inga andra alternativ så kommer ju TS få betala själv, men det är väl aldrig fel att fråga?

Nu har TS fått tips i tråden, dels borde det ev. gå på hemförsäkringen och dels så kan polisen vara skyldig att ersätta.
    Varför skulle polisen vara skyldig att ersätta?
  • riboflavin
    Anonym (???) skrev 2012-10-14 16:29:28 följande:
    Det sade jag aldrig, jag anser inte att polisen borde vara ersättningsskyldig i det här fallet. Men det är ett av de tips TS fått.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (???)
    riboflavin skrev 2012-10-14 16:38:47 följande:
    Det sade jag aldrig, jag anser inte att polisen borde vara ersättningsskyldig i det här fallet. Men det är ett av de tips TS fått.
    Har du fler tips om vem förutom trådstartaren som borde betala.
  • Grappa
    Anonym (???) skrev 2012-10-14 16:28:30 följande:
    Ja du ja. Men om du hade läst TS ordentligt så står det att de har en ekonomisk kris.4
    Utan att känna TS kan jag översätta Ekonomisk Kris till Ont Om Pengar. En säkerhetsdörr kostar från 20 000 och uppåt. Om vi nu antar att jag tolkat TS rätt, dvs ont om pengar, vad ska TS betala dörren med?

Och en bonusfråga: Om man har det tufft ekonomiskt, är det då inte klokt att FÖRST ta reda på olika finansieringsmöjligheter, SEN rusa iväg och köpa dörr?
  • Anonym (Q)
    Anonym (???) skrev 2012-10-14 16:11:44 följande:
    Wow, känner du trådstartaren?
    Nej, gör du?
    Anonym (???) skrev 2012-10-14 16:12:37 följande:
    Vad kommer att betala dörren?
    Det är JUST DET som TS undrar!
    Anonym (???) skrev 2012-10-14 16:28:30 följande:
    Och om du inte hade de 10-20.000 SEK att lägga på det, vad hade du gjort då? Funderat över möjligheterna? Oroat dig? Eller bara låtit det vara?

Så kan det vara ibland: www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/polisen-hjalpte-men-far-ersatta-dorr
    Anonym (???) skrev 2012-10-14 16:41:40 följande:
    Har du fler tips om vem förutom trådstartaren som borde betala.
    Försäkringsbolaget, hyresvärden...

Med du, om du var i TS situation, vad hade du gjort? Försök tänka dig in i situationen att du inte bara kan springa och köpa en dörr! Hade du verkligen inte oroat dig för hur du skulle få råd?

• Anonym (???)
    Grappa skrev 2012-10-14 16:42:28 följande:
    Ja du ja. Men om du hade läst TS ordentligt så står det att de har en ekonomisk kris.4
    Utan att känna TS kan jag översätta Ekonomisk Kris till Ont Om Pengar. En säkerhetsdörr kostar från 20 000 och uppåt. Om vi nu antar att jag tolkat TS rätt, dvs ont om pengar, vad ska TS betala dörren med?

Och en bonusfråga: Om man har det tufft ekonomiskt, är det då inte klokt att FÖRST ta reda på olika finansieringsmöjligheter, SEN rusa iväg och köpa dörr?
    Vem tycker du har ansvar för att köra ny dörr? Trådstartaren, polisen som räddade livskamratens liv, samhället eller kanske någon annan? 
  • Kärlek84

Jag har liknande erfarenheter men av en balkongdörr. Ni får betala detta själva men det går på hemförsäkringen fast självrisken får ni betala förstås.

• Grappa
    Anonym (???) skrev 2012-10-14 16:52:33 följande:
    Vem tycker du har ansvar för att köra ny dörr? Trådstartaren, polisen som räddade livskamratens liv, samhället eller kanske någon annan? 
    Blev det lite jobbigt att svara på min fråga? Jag ska med glädje besvara din fråga, då du besvarat min. Jag repeterar frågan för att göra det enklare för dig.
  • Smurfan75
    Anonym (???) skrev 2012-10-14 16:11:44 följande:
    Wow, känner du trådstartaren?

Grattis! För det måste man ju ändå säga till en person som sluppit att ha en självmordsbenägen person i sin närhet.

Står klart och tydligt i ts att pengaproblem var bidragande till självmordsförsöket!
    Du tror inte att det kan vara så att ts vill förhindra ytterligare självmordsförsök så gott h*n kan? Behöver man inte vara hjärnkirurg för att förstå. Bara läskunnig...
  • Anonym (???)
    Grappa skrev 2012-10-14 16:54:31 följande:
    Blev det lite jobbigt att svara på min fråga? Jag ska med glädje besvara din fråga, då du besvarat min. Jag repeterar frågan för att göra det enklare för dig.
    Trådstartaren skall såklart betala dörren med pengar. Nu kan du svara på min fråga om vems ansvar det är att betala.
  • Grappa
    Anonym (???) skrev 2012-10-14 16:58:51 följande:
    Trådstartaren skall såklart betala dörren med pengar. Nu kan du svara på min fråga om vems ansvar det är att betala.
    Hon har inga pengar, så du har inte besvarat frågan. Det verkar alla utom just du fatta.

Jag vet inte vem som ska betala.

Hur ska TS betala dörren? Hon har inga pengar. Ser fram emot ditt svar.
  • Anonym

Därför polisen måste ringa in låssmed som nr ett..Polisen är skadestånds skylldiga och ersätta om dom bryter upp dörrar.

Ts vanligtvis så byter hyresvärden ut dörren och sedan begär ersättning från polisen 
  • Indianica
    Anonym skrev 2012-10-14 17:37:26 följande:

Därför polisen måste ringa in låssmed som nr ett..Polisen är skadestånds skylldiga och ersätta om dom bryter upp dörrar.

Ts vanligtvis så byter hyresvärden ut dörren och sedan begär ersättning från polisen 
    Jag citerar ur artikeln jag länkar för att visa hur det förhåller sig och av det drar jag slutsatsen att man bedömde att låssmed inte kunde inväntas (läget var så akut):

Jag undrar varför ni måste ringa till en låssmed för att komma in i hus/lägenhet trots misstänkt fara för personens liv.
    Borde inte ni ha dom kunskaperna som en låssmed har, då tiden kan vara avgörande?!

Relaterat

Om det är fara för persons liv och hälsa har polisen stöd att bereda sig tillträde till hus, rum eller annat ställe. Lagstödet finns i Polislagen (1984:387) 21 §.

Där framgår att polisen får bereda sig tillträde till aktuella lokaler "om det finns anledning anta att någon där har avlidit eller är medvetslös eller annars oförmögen att tillkalla hjälp.

En sådan åtgärd får vidtas även när det är nödvändigt för efterspaning av någon som är försvunnen, om denne kan antas behöva hjälp."

Det är alltid proportionalitetsprincipen som ska råda. Den innebär att polisen ska använda minsta medel för att bereda sig tillträde utan att skada egendom.

Man kan kort och gott säga att beroende på hur bråttom det är att ta sig in används medel därefter. Ett exempel kan vara att låssmed tillkallas. Om det inte kan inväntas kan man krossa en mindre ruta istället för att bryta sönder en ytterdörr. Kostnaden blir mindre att laga en liten fönsterruta än att reparera en ytterdörr.

Polisen har inte samma kunskaper som en låssmed utan då används verktyg för att bryta sig in om det bedöms nödvändigt. Det är alltid en fråga om polistaktik när dessa händelser inträffar. Det är också så att ingen situation är den andra lik.

Thomas Nyberg, Närpolischef i Härnösand

allehanda.se/blaljus/fragapolisen/1.2525915-varfor-maste-ni-ringa-lassmed-

• Indianica
    Kärlek84 skrev 2012-10-14 16:53:18 följande:
    Jag har liknande erfarenheter men av en balkongdörr. Ni får betala detta själva men det går på hemförsäkringen fast självrisken får ni betala förstås.
    Ja, min tanke är ju att det bör vara en försäkringsfråga. Tror inte försäkringsbolaget nekar pga att det rörde sig om ett självmordsförsök?

Har man inte råd med självrisken får man väl vara utan dörr då eller hänga ett draperi för ingången.
  • Anonym

Kolla med försäkringsbolaget. Annars betalar givetvis hen.

Svar på tråden Uppbruten dörr efter självmordsförsök.