• Anonym (är det sant)

jobbar lärare längre veckor?

Hej

Detta är en spinoff från en annan tråd där viss diskussion uppstått kring denna känsliga fråga.

Lärare blir ju (ursäkta uttrycket) galna när man tar upp frågan om deras långa semester på somrar och lov, eftersom de jobbar in denna tid under resten av året.

Jag missunnar verkligen inte lärare att vara lediga på jul och sommar, men är det verkligen så att alla lärare jobbar 45 timmar varje annan arbetsvecka?

Min mamma är lärare, och hon har aldrig jobbat så många timmar. Flera av mina vänner är lärare och jag upplever inte att de jobbar så länge. De hämtar ofta sina barn tidigare än vad jag gör på dagis och även om de sitter en timme på kvällen och jobbar så kommer de inte upp i mer arbetstid än vad jag gör.

Som sagt, jag är helt okej med lärares arbetstider, men jag tycker att det är lite konstigt att lärare blir så arga när deras arbetstid diskuteras, och alltid måste kontra med att de minsann har så långa arbetsveckor i övrigt... Jag tror snarare detta är en känslig fråga pga att många är avundsjuka och kanske kommenterar på ett fräckt sätt angående detta, vilket gör att lärare känner att de måste försvara sig.

Lärare - handen på hjärtat. Jobbar ni verkligen 45 timmar VARJE vecka? Vilka tider är ni på arbetsplatsen och hur mycket jobbar ni hemma? När hämtar och lämnar ni på dagis?

All kred till er som tar hand om våra barn och en bra lärare kan gärna få vara värd 30 timmars arbetsvecka OCH betald semester, tycker jag. Jag förstår att det kan vara ett ganska otacksamt jobb, så hoppas inte alltför många av er tar illa vid sig av denna tråd... (men några påhopp räknar jag med, vilket är anledningen till att jag valde att vara anonym...)

• Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?
  • Anonym (lärare)

Du kan ju ta in att vi i alla fall på min skola väldigt sällan hinner ta rast, lunch äter vi tillsammans med eleverna, all övrig tid på skolan jobbar vi. Vissa helger jobbar jag konstant, jag mailar och rättar på kvällar, och går ständigt omkring med dåligt samvete över något jag verkligen borde ta itu med. Man hinner aldrig klart och har inte en chans att göra jobbet så bra som man skulle vilja.
    De 45 timmarna är i genomsnitt, vissa veckor blir det mer, vissa veckor blir det lite mindre.

• Anonym (Maja)
    Fiona M skrev 2012-10-14 12:52:48 följande:
    jag tror det är vanligt i alla yrken där man jobbar med människor och resurserna är begränsade.

Så kanske det är. Men jag känner många som jobbar med människor på olika sätt och jag hör sällan de ta upp det problemet medan det tas upp i så gott som varje samtal med mina lärarvänner. Jag har också jobbat med flera fd lärare och gemensamt för dem är att timmarna skenar iväg. De har svÅrt att säga stopp helt enkelt.
  • Anonym (Har tider)

Hej,
    Jag har sedan tre år skrivit upp exakt när jag kommit till jobbet och när jag gått. Dessvärre så är inte rättning och förberedelserna jag gör hemma med i mitt excelark. Men när jag tittar så ser jag att jag ligger på närmare 48 timmar i veckan i snitt, på skolan!
    Min chef blev arg när jag försiktigt försökte säga att detta håller inte... Men då får du väl prioritera, fick jag till svar. Vad ska jag då ta bort i mitt uppdrag undrade jag och fick höra att jag kanske inte borde lägga så mycket tid på eleverna... Öhhh gå förbi ett gråtande barn? Låta slagsmål fortgå? Eller vad? 

Söker nytt jobb, men jag tycker om att arbeta med ungdomar så jag är lite kluven. 

• LunaLunatic
    Improbabilis skrev 2012-10-14 12:48:59 följande:

PS
    de hälsomässiga vinsterna med ferietjänst är enorma, om det kombineras med sk usk enligt gammal modell.
    syftet med arbetsvillkor är dock normalt inte att den anställde ska ha ett bra liv.
    Vad ÄR usk?
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Har tider) skrev 2012-10-14 13:20:44 följande:
    Hej, Jag har sedan tre år skrivit upp exakt när jag kommit till jobbet och när jag gått. Dessvärre så är inte rättning och förberedelserna jag gör hemma med i mitt excelark. Men när jag tittar så ser jag att jag ligger på närmare 48 timmar i veckan i snitt, på skolan! Min chef blev arg när jag försiktigt försökte säga att detta håller inte... Men då får du väl prioritera, fick jag till svar. Vad ska jag då ta bort i mitt uppdrag undrade jag och fick höra att jag kanske inte borde lägga så mycket tid på eleverna... Öhhh gå förbi ett gråtande barn? Låta slagsmål fortgå? Eller vad?  Söker nytt jobb, men jag tycker om att arbeta med ungdomar så jag är lite kluven. 

Om jag var du skulle jag skriva ned all tid jag har i olika kategorier och boka en tid med rektorn för att gå igenom tiden och få konkreta exempel på vad Som ska prioritera bort. Att hjälpa dig med vilka arbetsuppgifter som ska ingå i din arbetstid måste ju vara rektors jobb. Sedan är det ju ditt jobb att acceptera chefens prioriteringar. Gör de prioriteringar som chefen föreslår, dokumentera din tid och boka in ett möte ett halvÅr bort där ni tillsammans kan gÅ igenom konsekvenserna av prioriteringen och om rektorn fortfarande anser att det är rätt prioriteringar. Om rektOr inte gillar konsekvenserna fÅr ni hitta andra sätt att prioritera. Räcker inte tiden till måste man prioritera men arbetsgivaren mÅste naturligtvis vara med och ta ansvar för vad som ska prioriteras bort.
  • EnAnka

Min mamma, som är gymnasielärare jobbar avsevärt mer än 45 h i veckan. Hon sitter ofta hela helgdagar och rättar och under tider med nationella prov är jag rätt övertygad om att hon kommer upp i 60 h, minst.

• Anonym (JA!!)

nu har jag bara läst TS men jag är en av de lärare som svarat i en del andra trådar. JA VI JOBBAR 45 TIMMAR!
    Sen vet jag att alla lärare inte alltid gör det varje vecka men det kan lika gärna bli 50 en annan vecka... 

Enligt grundavtalet ska man vara på plats 35 timmar i veckan och övriga 10 kan man göra var man vill, dvs i skolan eller hemma. Då kanske man rättar prov eller annat som inte har så stor betydelse var man gör det.

TS din mamma kanske visst har jobbat så mycket men du har inte sett det helt enkelt. Mycket av det man gör "syns" inte.
    Att dina lärarvänner kan hämta tidigare på dagis är ju helt logiskt om de jobbar enligt 35 + 10 för då jobbar de hemma på kvällar eller helger. Så gjorde jag också när mina barn var små, annars skulle jag ju aldrig hunnit vara med dem.

Där jag jobbar testar vi just nu en annan modell: 40 + 5 = 45. Då är vi alltså schemalagda 40 timmar och kan göra 5 timmar nån annanstans om vi vill. Jag är på jobbet 8.00- 17.00 två dagar i veckan, 8.00-16.00 2 dagar och 8.00-16.30 en dag. Sen gör jag mina 5 timma på kvällar och helger.

Jag lovar att alla timmar går åt, iaf om man är en engagerad lärare! Givetvis finns det "rötägg" som inom vilket jobb som helst, folk som gör minsta möjliga osv men såna personer brukar inte bli så långlivade inom läraryrket för det funkar inte att jobba på det viset.

• Anonym (Har tider)
    Anonym (Maja) skrev 2012-10-14 13:30:26 följande:

Om jag var du skulle jag skriva ned all tid jag har i olika kategorier och boka en tid med rektorn för att gå igenom tiden och få konkreta exempel på vad Som ska prioritera bort. Att hjälpa dig med vilka arbetsuppgifter som ska ingå i din arbetstid måste ju vara rektors jobb. Sedan är det ju ditt jobb att acceptera chefens prioriteringar. Gör de prioriteringar som chefen föreslår, dokumentera din tid och boka in ett möte ett halvÅr bort där ni tillsammans kan gÅ igenom konsekvenserna av prioriteringen och om rektorn fortfarande anser att det är rätt prioriteringar. Om rektOr inte gillar konsekvenserna fÅr ni hitta andra sätt att prioritera. Räcker inte tiden till måste man prioritera men arbetsgivaren mÅste naturligtvis vara med och ta ansvar för vad som ska prioriteras bort.
    Tack för ditt tips, jag har delvis gjort detta men jag tog upp min situation med närmsta chef, arbetslagsledaren som är  lönesättande. Han säger att jag ska hitta ställen att skära ner i tid, exempelvis lektionsplaneringar och omdömen. Men här kommer min yrkesheder in, jag kan inte prestera hur dåligt som helst och fortfarande tycka om mitt yrke. 

Jag ser framför mig att de som kan dra ner ambitionerna till lägsta nivå är de som kommer klara av att arbeta kvar och då lär vi få en usel skola på riktigt! Gissa om mobbingen kommer öka när ingen orkar ingripa för varje ingripande kräver pappersarbete (kränkningrapporter) i ca 2 h. (inkl föräldrakontakterna)
    Vad ska vi göra när kommande generationer inte har några som helst kunskaper? Jag bävar faktiskt för den utvecklingen.

• Anonym (#)

Definitivt 45 timmar ja. Oftast mer.

• Anonym (#)
    Fiona M skrev 2012-10-14 12:51:49 följande:
    de friskolor de jobbar på har inte de bästa rykten dock.

har en vän som berättade att det lades lappar i jackfickor för att kalla till fackmöten, för att ledningen inte skulle veta om det.

(nej, han jobbar inte kvar)

Jag kan skriva under på din väns erfarenhet jag med. Gäller en viss utländsk koncern som driver flertalet gymnasieskolor och INTE vill ha facket där. Hemsk arbetsmiljö, nästan bara nyexade som inte vågar ställa krav anställda.
  • Bellenellen09

Nu har jag inte läst alla inlägg. Men jag har jobbat som lärare ca 13 år och jag jobbar vissa veckor 40 h, vissa 45 h och vissa 50 h. Men det snittar på 45 h/v ca. Så visst jobbar man ganska mycket. Att man inte skulle behöva jobba så mkt efter några år håller inte riktigt heller. Självklart är det väl lite lättare för mig än för en nyexad men det kommer så mycket nytt hela tiden så jag skulle i det stora hela inte kunna använda de lektioner och den planering jag gjorde för 10 år sedan i alla fall. Eller ens de jag gjorde för 2 år sen för nu är det ny läroplan.

Arbetsbördan varierar rätt mycket efter elevunderlaget tycket jag. En fungerande klass kräver inte så mycket olika möten och samtal till föräldrar. På 45 h hinner man vanligtvis med sitt arbete, jag gör det i alla fall. En klass där några eller rent av många har olika problem leder ev till möten med rektor, specialpedagog, bup, skolsköterska, andra kollegor, telefonsamtal till föräldrar, möten med föräldrar, samtal med eleven o s v. Ska man ändå göra allt annat är det klart att det är svårare att få tiden till att räcka och vill man då inte låta arbetstiden skena iväg så får det bli sämre planering t ex. precis som i de flesta yrken finns det flera faktorer som påverkar hur bra man hinner med sitt arbete inom arbetstid. Och precis som i de flesta yrken finns det de som gör så lite som möjligt och de som inte har någon som helst förmåga att sätta ett stopp för arbetstiden.

• Anonym
    Anonym (#) skrev 2012-10-14 16:17:22 följande:

Jag kan skriva under på din väns erfarenhet jag med. Gäller en viss utländsk koncern som driver flertalet gymnasieskolor och INTE vill ha facket där. Hemsk arbetsmiljö, nästan bara nyexade som inte vågar ställa krav anställda.
    Vilken? Är jobbsökande och undrar därför...
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Har tider) skrev 2012-10-14 16:08:50 följande:
    Tack för ditt tips, jag har delvis gjort detta men jag tog upp min situation med närmsta chef, arbetslagsledaren som är  lönesättande. Han säger att jag ska hitta ställen att skära ner i tid, exempelvis lektionsplaneringar och omdömen. Men här kommer min yrkesheder in, jag kan inte prestera hur dåligt som helst och fortfarande tycka om mitt yrke.  Jag ser framför mig att de som kan dra ner ambitionerna till lägsta nivå är de som kommer klara av att arbeta kvar och då lär vi få en usel skola på riktigt! Gissa om mobbingen kommer öka när ingen orkar ingripa för varje ingripande kräver pappersarbete (kränkningrapporter) i ca 2 h. (inkl föräldrakontakterna) Vad ska vi göra när kommande generationer inte har några som helst kunskaper? Jag bävar faktiskt för den utvecklingen.  

Jag förstår att det är svårt, men så länge ni jobbar gratis lär ju heller ingen förändring ske. Arbetsgivaren vet ju att ni får jobbet gjort ändå. Dessutom är det hu så i många jobb att man inte hinner göra alla delar av jobbet så bra som man skulle önska utan får prioritera bort vissa delar. Så det är ju inte säkert man blir av med det för att man byter yrke. Problemet som jag förstått det är väl att lärare får göra fler och fler saker, ta fritidsgrupper, sköta administration mm. Och får ni sådana extra uppgifter måste ni ju dra ned någonannanstans. Då blir det väl på det som rör eleverna. Men det är ju ett val som arbetsgivaren tar i så fall, inte den enskilde läraren.
  • Anonym (36)

Jag jobbar som gymnasielärare i en av Sveriges studentstäder och har jobbat i åtta år. För mig ligger snittet på omkring 37-38 timmar i veckan under normala veckor. När det närmar sig betygsättning, omdömen eller prov kan jag lätt komma upp i 45 timmar. När jag var i början av min lärarkarriär jobbade jag mycket mer eftersom det då krävdes mycket mer inläsning och lektionsförberedelser. Nu går det mer på rutin, då jag kan mina ämnen betydligt bättre.

• Anonym

Jag tycker att det beror på vilken klass man är klf för. Just nu är jag klf i en välfungerande åtta och där går allt som på räls. I min förra klass var det möten på möten på möten och åtgärdsprogram in absurdum. Där snittade jag lätt på 60 timmar i veckan! Nu jobbar jag ca 36-38 h per vecka, men det är på en 80%-tjänst. Lärare jobbar hur mycket som helst, det är sjukt. Lönen är viktig, men arbetsbelastningen MÅSTE ned. Så som det är nu kan vi inte ha det i längden. 

• Bellie

Att lärare kan hämta innan dig på förskolan är inte så konstigt eftersom lärarna gör 35 timmar på arbetsplatsen. Resterande tio timmar får göras hemma.

• Anonym (36)
    LunaLunatic skrev 2012-10-14 13:21:28 följande:
    Vad ÄR usk?
    Usk är förkortning för undervisningsskyldighet och användes innan kommunaliseringen av skolan i början av 1990-talet. En gymnasielärare i allmänna ämnen undervisade 504 timmar per år, en lärare i mer teoretiska yrkesämnen ca 570 timmar (kommer inte ihåg exakt), medan en lärare i mer praktiska yrkesämnen (som inte kräver så mycket förberedelser och efterarbete) förväntades undervisa drygt 600 timmar per år.

Efter kommunaliseringen har många kommuner, föga förvånande, valt att höja undervisningsmängden, ibland med så mycket som 50 procent. Att öka mängden undervisning är ju ett smidigt sätt att inte behöva anställa fler lärare och därmed minska kostnaderna för skolan. Kommunerna har också parallellt med ökande undervisningsskyldighet, lagt till andra arbetsuppgifter, tex administration. Administrationen har också ökat bland lärarna, i ungefär samma takt som lärarnas reallöner har minskat i samhället. Varför anställa administratörer när det är lika billigt eller billigare att använda lärarna?
  • supersemlan

Nu jobbar jag inte som lärare längre, men när jag gjorde det jobbade jag sanslöst mycket i perioder. Den termin jag hade det värst undervisade jag 23 timmar i veckan (riktmärket på vår skola var att det borde ligga på 17) och planerade för 7 olika kurser, av vilka några var helt nya för mig, varje vecka. Jag fick inte övertidsersättning heller, trots att jag borde haft det, eftersom jag tydligen hade ingått ett avtal i och med att jag godkänt schemat... (och varken visste bättre eller vilka mina rättigheter var).

Men man kan hävda att det jämnade ut sig då nästa termin blev väldigt soft i jämförelse.

Oavsett arbetsbelastning var det dock standard att jag jobbade söndagar + flera kvällar i veckan som lärare, utöver de 35 timmarna på arbetsplatsen.

• Anonym (lärare skåne)

Oj vad många inlägg - har haft ett par dagar med jobb från morgon till kväll så jag har inte hunnit sitta vid datorn. Har inte läst allt men sett att andra lärare också gått in och svarat : )

Det är mycket prat om vår arbetstid i många trådar nu  - de sista dagarna har jag som sagt jobbat så mycket att jag inte hunnit gå in här och svara så denna veckan kommer jag långt över 45 timmar! 

Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?