• Anonym (är det sant)

jobbar lärare längre veckor?

Hej

Detta är en spinoff från en annan tråd där viss diskussion uppstått kring denna känsliga fråga.

Lärare blir ju (ursäkta uttrycket) galna när man tar upp frågan om deras långa semester på somrar och lov, eftersom de jobbar in denna tid under resten av året.

Jag missunnar verkligen inte lärare att vara lediga på jul och sommar, men är det verkligen så att alla lärare jobbar 45 timmar varje annan arbetsvecka?

Min mamma är lärare, och hon har aldrig jobbat så många timmar. Flera av mina vänner är lärare och jag upplever inte att de jobbar så länge. De hämtar ofta sina barn tidigare än vad jag gör på dagis och även om de sitter en timme på kvällen och jobbar så kommer de inte upp i mer arbetstid än vad jag gör.

Som sagt, jag är helt okej med lärares arbetstider, men jag tycker att det är lite konstigt att lärare blir så arga när deras arbetstid diskuteras, och alltid måste kontra med att de minsann har så långa arbetsveckor i övrigt... Jag tror snarare detta är en känslig fråga pga att många är avundsjuka och kanske kommenterar på ett fräckt sätt angående detta, vilket gör att lärare känner att de måste försvara sig.

Lärare - handen på hjärtat. Jobbar ni verkligen 45 timmar VARJE vecka? Vilka tider är ni på arbetsplatsen och hur mycket jobbar ni hemma? När hämtar och lämnar ni på dagis?

All kred till er som tar hand om våra barn och en bra lärare kan gärna få vara värd 30 timmars arbetsvecka OCH betald semester, tycker jag. Jag förstår att det kan vara ett ganska otacksamt jobb, så hoppas inte alltför många av er tar illa vid sig av denna tråd... (men några påhopp räknar jag med, vilket är anledningen till att jag valde att vara anonym...)

• Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?
  • Improbabilis

min hustru är lärare. 45,5 är en slags undre gräns på normala arbetsveckor.

om man vill ha ett fungerande sexliv ska man inte vara tillsammans med lärare. det funkar inte. hon har 32000 efter 37 år i yrket. då har hon hög specialkompetens i språkundervisning.

jag har själv jobbat som lärare och som datatekniker och som chef i databranschen. som chef kom jag sällan över 35 timmar jobb, fast man hade ju alltid mobilen igång; konferenser hade man ibland kl 03:00.

tekniker jobbar ca 40 timmar och kör tjänstebil. och tjänar mer än lärare. och jag var nog den ende teknikern där med akademisk utbildning.

lärarjobbet var ett enda överansträngt töcken. aldrig mer! fast det var gulligt att undervisa 7-åringar om fjärilar och sånt. och matte i nian var en utmaning.

• Anonym (lärare skåne)
    Anonym (är det sant) skrev 2012-10-14 10:58:43 följande:
    Fast så låg lön har inte de flesta lärare om de inte är väldigt nyutbildade. Eller så råkar jag väl känna alla undantagen då... Men en lärare som jobbat några år ligger väl över 30 i alla fall...

Som sagt, jag ifrågasätter inte. Jag tycker det är lustigt att lärare KÄNNER SIG ifrågasatta. Jag tror de gör ett jättebra arbete även om de jobbar 37 timmar i veckan. Men nog måste det finnas variation. En lärare för en gymnasieklass och en lärare för en 3:a kanske inte har samma förberedelsetid och kanske tar det olika lång tid att läsa igenom en uppsats beroende på om den är skriven av en 8-åring eller en 16-åring? Alla lärare är heller inte teoretiker, jag känner tex idrottslärare och även om de har vissa teoretiska delar med prov på så är ju mycket av undervisningen sån att man inte har massa timmars kvällsarbete...
    Tog examen 2004, har alltså arbetat 8 år. Har inte kommit upp till 25 000 än och vet många andra som inte heller har det. Ingångslönen var 18.500 när jag började... Och ja, jag jobbar i genomsnitt minst 45 timmar i veckan.
  • natalie72
    Anonym (är det sant) skrev 2012-10-14 10:58:43 följande:
    Fast så låg lön har inte de flesta lärare om de inte är väldigt nyutbildade. Eller så råkar jag väl känna alla undantagen då... Men en lärare som jobbat några år ligger väl över 30 i alla fall...

Som sagt, jag ifrågasätter inte. Jag tycker det är lustigt att lärare KÄNNER SIG ifrågasatta. Jag tror de gör ett jättebra arbete även om de jobbar 37 timmar i veckan. Men nog måste det finnas variation. En lärare för en gymnasieklass och en lärare för en 3:a kanske inte har samma förberedelsetid och kanske tar det olika lång tid att läsa igenom en uppsats beroende på om den är skriven av en 8-åring eller en 16-åring? Alla lärare är heller inte teoretiker, jag känner tex idrottslärare och även om de har vissa teoretiska delar med prov på så är ju mycket av undervisningen sån att man inte har massa timmars kvällsarbete...
    Över 30?? Efter 8 år (2010) slutade jag som ämenslärare på 23.400....  Och ja, minst 45 timmar/veckan i snitt... vissa perioder mycket mer, andra lite mindre... försökte dock hämta mina barn så fort jag kunde för att sen fortsätta arbeta när de gått och lagt sig + på helger...
  • mmeline

Jag känner lärare som har månadslön på 27-29K innan skatt, och jobbar bra mycket mindre än en 40-timmarsvecka, med mindre än 10 års erfarenhet. Det verkar ha mycket att göra med om man jobbar på statlig eller kommunal skola samt förhandlingsförmåga och förmåga att prioritera.

• Anonym (Maja)

Alla lärarensom jag känner som har ferietjänst (tror det heter så) jobbar 45 timmar/ vecka. Vissa veckor kanske något mindre och andra fler men i snitt 45 eller alltså i snitt 40 timmar/ vecka om året minus fem veckors semester precis som de ska. Alla lärare jag har träffat på är också noga med att följa regler och göra rätt så att de skulle ta ut en heltidslön men jobba mindre än heltid känns väldigt osannolikt.

• LunaLunatic

Lärare med semesteranställning jobbar 40 timmar.

Jag har ferieanställning. Jag jobbar inte 45 timmar varje vecka, nej. Men i snitt blir det 45. Vissa veckor är det mindre "runtomarbete", vissa mer. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • sextiotalist

De flesta lärare som jag känner arbetar mer än 40 timmar.

Men nu skall vi dra lite historia varför det ser ut som det gör

Förr, vet inte hur länge sedan men det kan ha lagts om iom LGR69, då fick lärarna aldrig lön under sin lediga tid, dvs de hade ingen lön under sommarlovet, påsklovet etc
    Men sedan lade man om det, de fick lön hela året, men då lägre. Så lärarna har inte haft betalda lov, utan deras lön portionerades ut under 11 månader (och då en semestermånad) istället för 9 månader.    

• Anonym (Maja)

Jag kan ju tillägga att det som verkar vara problemet bland de lärare jag känner är att de alltid vill jobba "klart". Dvs de jobbaroftast mer än de timmar de ska och beklagar sig sedan och menar att de måste göra det för annars blir de inte klara. Jag blir heller aldrig "klar " på mitt jobb på min heltid men inte kan jag jobba mer tid än jag får betalt för och sedan beklaga mig för det. Det ingår tyvärr i många jobb att man aldrig blir helt klar eller hinner göra jobbet precis så bra som man önskar - men då får man prioritera pch lära sig leva med att vissa saker måste prioriteras bort.Alternativt diskutera med chefen vad som skanprioriteras bort.

• Fiona M
    mmeline skrev 2012-10-14 11:58:57 följande:
    Jag känner lärare som har månadslön på 27-29K innan skatt, och jobbar bra mycket mindre än en 40-timmarsvecka, med mindre än 10 års erfarenhet. Det verkar ha mycket att göra med om man jobbar på statlig eller kommunal skola samt förhandlingsförmåga och förmåga att prioritera.
    och då tror jag inte man sköter jobbet bra. slackers finns ju inom alla yrkesgrupper.
  • LunaLunatic

Just ja, tid på arbetsplatsen. Brukar vara där minimum 37 timmar. Ofta mer.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?