jobbar lärare längre veckor?
Hej
Detta är en spinoff från en annan tråd där viss diskussion uppstått kring denna känsliga fråga.
Lärare blir ju (ursäkta uttrycket) galna när man tar upp frågan om deras långa semester på somrar och lov, eftersom de jobbar in denna tid under resten av året.
Jag missunnar verkligen inte lärare att vara lediga på jul och sommar, men är det verkligen så att alla lärare jobbar 45 timmar varje annan arbetsvecka?
Min mamma är lärare, och hon har aldrig jobbat så många timmar. Flera av mina vänner är lärare och jag upplever inte att de jobbar så länge. De hämtar ofta sina barn tidigare än vad jag gör på dagis och även om de sitter en timme på kvällen och jobbar så kommer de inte upp i mer arbetstid än vad jag gör.
Som sagt, jag är helt okej med lärares arbetstider, men jag tycker att det är lite konstigt att lärare blir så arga när deras arbetstid diskuteras, och alltid måste kontra med att de minsann har så långa arbetsveckor i övrigt... Jag tror snarare detta är en känslig fråga pga att många är avundsjuka och kanske kommenterar på ett fräckt sätt angående detta, vilket gör att lärare känner att de måste försvara sig.
Lärare - handen på hjärtat. Jobbar ni verkligen 45 timmar VARJE vecka? Vilka tider är ni på arbetsplatsen och hur mycket jobbar ni hemma? När hämtar och lämnar ni på dagis?
All kred till er som tar hand om våra barn och en bra lärare kan gärna få vara värd 30 timmars arbetsvecka OCH betald semester, tycker jag. Jag förstår att det kan vara ett ganska otacksamt jobb, så hoppas inte alltför många av er tar illa vid sig av denna tråd... (men några påhopp räknar jag med, vilket är anledningen till att jag valde att vara anonym...)