• Anonym (är det sant)

jobbar lärare längre veckor?

Hej

Detta är en spinoff från en annan tråd där viss diskussion uppstått kring denna känsliga fråga.

Lärare blir ju (ursäkta uttrycket) galna när man tar upp frågan om deras långa semester på somrar och lov, eftersom de jobbar in denna tid under resten av året.

Jag missunnar verkligen inte lärare att vara lediga på jul och sommar, men är det verkligen så att alla lärare jobbar 45 timmar varje annan arbetsvecka?

Min mamma är lärare, och hon har aldrig jobbat så många timmar. Flera av mina vänner är lärare och jag upplever inte att de jobbar så länge. De hämtar ofta sina barn tidigare än vad jag gör på dagis och även om de sitter en timme på kvällen och jobbar så kommer de inte upp i mer arbetstid än vad jag gör.

Som sagt, jag är helt okej med lärares arbetstider, men jag tycker att det är lite konstigt att lärare blir så arga när deras arbetstid diskuteras, och alltid måste kontra med att de minsann har så långa arbetsveckor i övrigt... Jag tror snarare detta är en känslig fråga pga att många är avundsjuka och kanske kommenterar på ett fräckt sätt angående detta, vilket gör att lärare känner att de måste försvara sig.

Lärare - handen på hjärtat. Jobbar ni verkligen 45 timmar VARJE vecka? Vilka tider är ni på arbetsplatsen och hur mycket jobbar ni hemma? När hämtar och lämnar ni på dagis?

All kred till er som tar hand om våra barn och en bra lärare kan gärna få vara värd 30 timmars arbetsvecka OCH betald semester, tycker jag. Jag förstår att det kan vara ett ganska otacksamt jobb, så hoppas inte alltför många av er tar illa vid sig av denna tråd... (men några påhopp räknar jag med, vilket är anledningen till att jag valde att vara anonym...)

• Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?
  • Anonym

Ja vi jobbar 45 timmar i veckan. Visst kan jag vissa dagar hämta tidigt på dagis men vissa dagar sitter jag på jobbet till sju. Även många kvällar och helger går åt. Det blir inte lättare och enklare med planering efter några år utan snarare tvärt om.

• Anonym (är det sant)
    zeppelinmamma skrev 2012-10-14 10:51:01 följande:
    Tycker det är trist egentligen att lärare hela tiden skall ifrågasättas angående arbetstiden. Detta är människor som varje dag ger av sig själva och tar hand om våra barn. De har ensamt ansvar för 25 individer flera timmar varje dag, de ska vara glada trevliga och engagerade både mot elever och föräldrar. Förskollärare ska jobba efter läroplanen, planera aktiviteter, skriva iup och hålla utvecklingssamtal, byta blöjor och duka för mat, städa undan leksaker och hålla koll på allas vantar, strumpor och kläder. Att ha en dålig dag är inte ett alternativ, en lärare förväntas alltid vara på topp. Allt för en lön på 25000 kr i månaden.
    Fast så låg lön har inte de flesta lärare om de inte är väldigt nyutbildade. Eller så råkar jag väl känna alla undantagen då... Men en lärare som jobbat några år ligger väl över 30 i alla fall...

Som sagt, jag ifrågasätter inte. Jag tycker det är lustigt att lärare KÄNNER SIG ifrågasatta. Jag tror de gör ett jättebra arbete även om de jobbar 37 timmar i veckan. Men nog måste det finnas variation. En lärare för en gymnasieklass och en lärare för en 3:a kanske inte har samma förberedelsetid och kanske tar det olika lång tid att läsa igenom en uppsats beroende på om den är skriven av en 8-åring eller en 16-åring? Alla lärare är heller inte teoretiker, jag känner tex idrottslärare och även om de har vissa teoretiska delar med prov på så är ju mycket av undervisningen sån att man inte har massa timmars kvällsarbete...
  • Anonym
    Anonym (är det sant) skrev 2012-10-14 10:58:43 följande:
    Fast så låg lön har inte de flesta lärare om de inte är väldigt nyutbildade. Eller så råkar jag väl känna alla undantagen då... Men en lärare som jobbat några år ligger väl över 30 i alla fall...

Som sagt, jag ifrågasätter inte. Jag tycker det är lustigt att lärare KÄNNER SIG ifrågasatta. Jag tror de gör ett jättebra arbete även om de jobbar 37 timmar i veckan. Men nog måste det finnas variation. En lärare för en gymnasieklass och en lärare för en 3:a kanske inte har samma förberedelsetid och kanske tar det olika lång tid att läsa igenom en uppsats beroende på om den är skriven av en 8-åring eller en 16-åring? Alla lärare är heller inte teoretiker, jag känner tex idrottslärare och även om de har vissa teoretiska delar med prov på så är ju mycket av undervisningen sån att man inte har massa timmars kvällsarbete...

Medelönen för en lärare som jobbat i sju år är 25 000
  • Fiona M

jag är gymnasielärare, och ja, det är längre veckor.
    jag har efter att varit sjukskriven en tid insett att jag måste sätta ner foten och inte jobba ihjäl mig utan begränsa mig till de 45,5h det gäller och vara stenhård med att resten inte hinns med.

ni som känner lärare som inte jobbar långa veckor -nej, jag tror faktiskt inte de är bra lärare, utan jag tror de resignerat och kör samma sak om och om igen. tyvärr.

• Fiona M

jag har jobbat som lärare i 10 år, och visst har man "stommar" för olika moment, men man gör ju om lektionerna, inte bara för sin egen del, utan också för att man är skyldig att anpassa materialet efter elevgruppen.
    dessutom skulle jag säga att eleverna idag, jämfört med när jag började, har en hel del annan problematik som man som lärare måste ta in i ekvationen, och det tar också tid.

• lillajag02

Även om man är idrottslärare så kan det ju vara så att man planerar hur lektionerna ska se ut, ute/inne, boll/annan aktivitet. Behövs saker köpas in, fixas nya, repareras, etc... Och även där handlar det mycket om att se eleverna och då också tänka på att individanpassa så att alla kan få träning, oavsett "kropp och funktion". 
  • Fiona M

idrott är ju så mycket mer än fotboll/friidrott/orientering numera eftersom även allmän hälsa ingår.
  • Nape

Ja, när jag arbetade på grundskolan blev det (minst) 45 timmar per vecka.

Jobbar idag med vuxna, 40 timmar per vecka och inga lov. Jag har 5 veckors semester som "alla andra".

• Anonym (Lärare i grundsk)

Jag har jobbat sedan -93 och har 26 400... Och kan intyga att lärare i alla ämnen har mycket att göra. "Institutionsvård" ingår i tjänsten, skriva omdömen, sätta upp orienteringskontroller, m.m...
  • ZuMa

Ja, jag jobbar 45 timmar per vecka. Eller just nu jobbar jag faktiskt bara 38,25 (?) timmar per vecka (85%). Men ändå känner man att man aldrig hinner med det man ska. Däremot så är det inte alltid jag jobbar exakt det antalet timmar VARJE vecka. Vissa veckor jobbar man betydligt mer, bara för att kunna ta det lite lugnare andra veckor.

Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?