• Anonym (lite pengar)

    Hur mycket har ni kvar efter räkningarna är betalda?

    Har en diskussion med mannen om hur mycket pengar som är rimligt att ha kvar när allt viktigt är betalt.
    Allt viktigt är  sådant som mat, alla räkningar, sparande etc. Vad har du /ni kvar till nöjen efter allt är betalt, vad anser du som bra och vad anses som dåligt.

    Jag tycker vi har det jättedåligt medans sambon tycker det är helt ok.
    Vi har ca. 3000-4000 över tillsammans efter allt är betalt och då ska det räcka till kläder, nöjen saker till huset till exempel  även saker som att gå till frisören räknas in bland dom pengarna.
    7000-8000 tillsammans tycker jag är en mer rimlig summa, för att överhuvudtaget kunna leva någorlunda bra. 

  • Svar på tråden Hur mycket har ni kvar efter räkningarna är betalda?
  • Anonym

    Det är inte jättemycket med 3-4 000 om alla kringkostnader ska räknas in.
    Vi har 10 000 kr som ska räcka till sparande, nöjen, renovering, förbrukning (ex kläder, bilrep, presenter) och jag tycker det är lite tufft emellanåt. Inte tufft som att vi har dåligt med pengar, för det har vi verkligen inte, men det är mycket kostnader hela tiden, speciellt när man bor i hus och har två bilar.. 

  • Anonym (studiebidrag)
    Anonym (lite pengar) skrev 2012-10-14 19:48:11 följande:
    Vi har ca. 3000-4000 över tillsammans efter allt är betalt och då ska det räcka till kläder, nöjen saker till huset till exempel  även saker som att gå till frisören räknas in bland dom pengarna.
    Jag kan inte låta bli att jämföra med studiebidraget som tonåringar ofta får för att betala sina egna kläder (ofta minus ytterkläder) och nöjen (minus gemensamma familjenöjen). Studiebidraget är på runt 1000:- så 3-4000 för en familj, som har ett hus och kanske vill åka på semester och hålla sig torra och varma om vintrarna, låter som väldigt lite.
  • smurfelina76

    Men om vi pratar att man har 3000-4000 över när man lagt undan för sparande, mat , räkningar och hyran då är väl det rätt bra??

    Allt beror ju på hur mycket man har från början och hur mycket räkningar man har

  • Prime

    Jag som pluggar har ca 5000 kr kvar, sambon ca 6000-7000 kr. Totalt då ca 12000. När jag inte pluggar (typ under sommaren) har vi ca 20000 kr över. Och ändå tycker ja att jag är "fattig".. Snacka om att jag måste slösa oändligt mkt onödiga saker :(

  • Anonym (Singelpappa)

    Har ca 20 Tkr kvar när alla räkningar etc är betalda. Sparar hälften av det och lattjar för hälften. Livet leker när man inte har lån, amorteringar och en otrogen fru att försörja längre!

  • Anonym (studerar)

    Har ca 2000 kvar när räkningarna är betalda, det är lite knappt men det går. Bakar eget bröd, köper billigt kött direkt från bonden, gör mycket storkok, alltid matlåda med och syr kläder själv av billiga tyger som jag köper när de rear ut alternativt shoppar second hand eller på rea, allt kan man ju inte sy. Köper vinterskor i slutet av säsongen när de rear ut och de gamla börjar bli slitna o.s.v.  Försöker lägga undan pengar på sommaren när jag jobbar så att jag har att ta av när jag t.ex. behöver gå till tandläkaren och liknande saker.

  • Anonym (studerar)

    Det är alltså 2000 innan matinköp försöker klara mig på lite mindre än fullt studielån. Ville bara förtydliga det.

  • Anonym (Yvette)

    Jag har ca 12.000kr kvar när allt är betalt, min man har ca 8.000kr kvar. Vi har helt separat ekonomi, därav den separata redovisningen.

  • Guiden12
    Anonym (lite pengar) skrev 2012-10-14 19:48:11 följande:
    Har en diskussion med mannen om hur mycket pengar som är rimligt att ha kvar när allt viktigt är betalt.
    Allt viktigt är  sådant som mat, alla räkningar, sparande etc. Vad har du /ni kvar till nöjen efter allt är betalt, vad anser du som bra och vad anses som dåligt.

    Jag tycker vi har det jättedåligt medans sambon tycker det är helt ok.
    Vi har ca. 3000-4000 över tillsammans efter allt är betalt och då ska det räcka till kläder, nöjen saker till huset till exempel  även saker som att gå till frisören räknas in bland dom pengarna.
    7000-8000 tillsammans tycker jag är en mer rimlig summa, för att överhuvudtaget kunna leva någorlunda bra. 
    saker till huset är alltså inredning. Pengar till oförutsedda utgifter som kanske en trasig tvättmaskin eller något som ska fixas till bilen räknas in på sparande ( buffert) .
    Intressant att de som svarat hitills verkar ha ganska mycket att röra sig med till nöjen.
    Det beror väl såklart på hur mycket man tjänar också  
  • Vinterankan

    Det är ju svårt att säga för det sär kan man ju styra efter det att man har lagt undan. Har precis funderat ut en budget för mig och min sambo där vi kommer ha ca 5 000 var till oss själva. Det ska då räcka till egna nöjen, eget sparande och egna kläder och av det så tror jag att vi kommer antagligen spara kanske 2-3000 var i månaden av. 

    Men man får ju se det i relation till sina andra utgifter. När båda arbetar (är föräldraledig nu) så är det ca 25 000 i månaden som går till gemensamt sparande och gemensamma inköp till huset. Hade vi haft kanske 5000 till gemensamt sparande och gemensamma inköp till huset så hade jag tyckt att vi borde lägga om budgeten till att ha mindre till oss själva (eller sluta köpa så förbaskat dyr mat som vi gör och minska på matkontot). Och hade vi haft 50 000 till sparande och gemensamma inköp så hade jag väl tyckt att vi skulle få mer pengar till oss själva. 

Svar på tråden Hur mycket har ni kvar efter räkningarna är betalda?