• Anjonen

Gastric bypass

Hejsan! Har precis fått remiss ivägskickad från min vårdcentral till Lycksele för Gastric bypass. Dom säger att väntetiden är upptill ett år å det känns som väligt lång tid. Skulle vilja höra om andras erfarenheter inför, under å efter op =)

• Svar på tråden Gastric bypass
  • Linda 468

Jag var till läkaren  14 maj och begärde att en remiss skulle skickas.
    3 september fick jag remissbekräftelse och kallelse till läkarbesök på kirurgen den 11/10
    På läkarbesöket blev jag godkänd för operation och 18/10 var det gruppinformation och efter den ställdes jag i aktiv operationskö.
    Nu väntar jag på operationstid. Enligt sjukhuset finns det operationstider under hösten så jag väntar varje dag nu!

• Anjonen

Jag fick min remissbekräftelse för ca 3 veckor sen så nu går jag varje dag å väntar på nån typ av kallelse till infomöte eller dyligt.. I bekräftelsen stog det att väntetiden just nu var tre månader.. Menar dom till operation eller träff me läkare måntro?

• MiaIa 90
    Anjonen skrev 2012-11-10 17:23:52 följande:
    Jag fick min remissbekräftelse för ca 3 veckor sen så nu går jag varje dag å väntar på nån typ av kallelse till infomöte eller dyligt.. I bekräftelsen stog det att väntetiden just nu var tre månader.. Menar dom till operation eller träff me läkare måntro?
    Hej vad skönt att de är i gång:).
    Dom menar till att du ska få komma till grupp information och få träffa kirurg läkaren om 3 månader och när du har träffat läkaren så är de 3månader tills du får operationen.
    Men de kan gå fortare.
    För mig kommer de ta 4månader från remiss till operation.
    Måste bara gå ner 18kg till dess.

• MiaIa 90
    Anjonen skrev 2012-11-11 17:29:35 följande:
    Va härligt att det snart verkar va dags för dig
    Jo de är härligt men jag vet inte hur jag ska gå ner mer i vikt jag har denna vecka nu druckigt pulver på dagarna och ätit lite mat på kvällen. Hållt mig mellan 800-1000kcal.
  • Erizajo

Hej! Min op fick jag inom vårdgarantin du har rätt att bli opererad inom tre månader annars får du söka dig vart du vill i landet och din kommun måste betala.

Min op gjordes 19/9-11 och jag har aldrig mått bättre! Gått från 120 kg till 74kg, minskat från strl 52/54 till 38/40

det enda minuset i allt är att jag fått gallsten, så nu väntar jag på en sån op.

Vill ni ha nån att ställa frågor till eller bara prata gbp med, maila gärna mig!       

• AxA

Hej! Jag har en fråga... Menas inte vårdgarantin att från remissen går iväg från husläkaren så ska man bli op inom 3 månader. Maila90, du och jag tillhör samma sjukhus när det gäller op. Kan inte du berätta lite hur det funkar från att Hudik får remissen?

• MiaIa 90
    AxA skrev 2012-11-13 11:46:59 följande:
    Hej! Jag har en fråga... Menas inte vårdgarantin att från remissen går iväg från husläkaren så ska man bli op inom 3 månader. Maila90, du och jag tillhör samma sjukhus när det gäller op. Kan inte du berätta lite hur det funkar från att Hudik får remissen?
    Själv klart kan jag göra de.
    Jag gick till vårdcentralen och läkaren där skickade i väg en remiss till hudik.

Sedan så ringde dom i från hudiksvall och jagg fick lämna blodprov innan grupp info mötet jag var på.
    Gick på grupp info mötet träffade dietisten och sedan kirurgen vincent på en och samma dag.

Då fick man väga sig och mäta sig på mötet med kirurgen eller ja sköterskan gjorde de.

Sen så pratade man med vincent och han frågade mig om jag var hundra på att jag ville detta och sedan kände han på magen och visa var hålen efter tillhålen kommer vara.
    Sedan berättade han hur länge jag ska flyta innan operationen och hur mycket jag ska gå ner tills dess och vad jag ska väga på operations dagen.

Så ja nu sitter jag bara och väntar på att dom ska ringa och berätta på vilket datum jag ska operera mig.
    Det är från man träffat kirurgen och blivit godkänd där i från som man får vänta 3månader på operation.

Men från vårdcentralen till att träffa kirurgen ska de ta månader också.
    De kan gå fortare för i Hudiksvall har dom opererat i kapp så för mig från remiss till operation kommer de ta ca 4månader bara.

De kan ju gå till lite olika från vilken info grupp man hamnar i. Men för mig gick de jätte fort tycker jag.
    Jag kämpar redan nu med att gå ner i vikt så jag slipper flyta 6veckor sedan då om jag går ner en del kan de räcka med bara ca 1-3 veckor kanske.

Du får gärna skriva meddelande till mig om du vill.
    Kram

Svar på tråden Gastric bypass