• Anjonen

Gastric bypass

Hejsan! Har precis fått remiss ivägskickad från min vårdcentral till Lycksele för Gastric bypass. Dom säger att väntetiden är upptill ett år å det känns som väligt lång tid. Skulle vilja höra om andras erfarenheter inför, under å efter op =)

• Svar på tråden Gastric bypass
  • Lysmasken

Hur mår ni alla nu? Ni som har gjort den, ångrar ni er eller var det ert livs bästa beslut? Några komplikationer, något som ni inte kan äta?

Många frågor 

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • Linda 468
    Lysmasken skrev 2012-12-28 16:10:03 följande:
    Hur mår ni alla nu? Ni som har gjort den, ångrar ni er eller var det ert livs bästa beslut? Några komplikationer, något som ni inte kan äta?

Många frågor 
    Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det MKT tidigare!!
    Jag har inga komplikationer, det händer att ajg mår illa om jag äter fet mat eller nåt med grädde. Jag har valt att itne äta bröd eller socker alls, dricker inget kolsyrat så ajg eliminerar ju risken för dumpning så gott jag kan. Mår prima och har tappat 23 kg sedan 19 november!

• Dixabilly

Hello opades 22 jan. Flyt sen 1 januari. Gått ner nu tillsammans med flyt 13 kilo! :)

allt går fint, jobbigt att inte kunna dricka så mycket som jag vill bara

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • VärstaMorsan

Hej, har idag ringt cv om tid till läkaren för remiss till gbp. Hur fort gick det för er från läkaren till vc till att få komma till första grejen i utredningen??

• Halmstadtjej1986
    VärstaMorsan skrev 2013-02-04 23:56:28 följande:
    Hej, har idag ringt cv om tid till läkaren för remiss till gbp. Hur fort gick det för er från läkaren till vc till att få komma till första grejen i utredningen??
    Var på VC 31 januari förra året. Sedan på Aleris i Lund den 16 april. 13 juni opererades jag. Så 6 månader tog hela processen. Skulle såklart tagit mycket längre tid om jag valt att vänta på mitt sjukhus som inte kunde hålla vårdgarantin. Jag vaalde därför Aleris i Lund eftersom jag vet att där går snabbt! :)
  • Linda 468
    VärstaMorsan skrev 2013-02-04 23:56:28 följande:
    Jag var på vc i mitten av maj. Sedan blev det sommar och kirurgen stängde så jag fick tid hos kirurgen för bedömning 9 september tror jag det var. då hade jag sjuk son och fick avboka så jag kom dit 11 oktober, bklev godkänd och fick gruppinformationen 18/10 och opererades 19/11. Sammanlagt tog det alltså 6 månader, men minst 3 av dem var ju sommarstängt och pga min sons sjukdom
  • sextiotrekg

Hej! Jag har gjort en utredning i över ett år nu och hoppats på denna operation och ser detta som min sista utväg.. Jag låg precis på gränsen när ja skrev in mig första gången och har nu följt deras tips och trix om att äta mera regelbundna tider och så för att ha en bra grund att stå på. Idag träffade jag en läkare som sa att jag antagligen inte kommer få göra op då mitt BMI gått ner.. Jag har på ett år tappat hela 4kg!! Oj va mkt! Ja ligger på BMI 37,8 har släkt med diabetes och hjärtproblem jag sj har astma och ryggproblem och min chans till att få må bra har nu rykts ifrån mig :( hur gör jag nu? Läkaren skulle prata med kirurgen men jag ser min chans som borta.. Jag är för fet för mig själv för att orka med min vardag men för smal för en op! Hur sjukt är inte det? Ett år helt bortkastat och jag finner inga ord och har bestämt mig för att aldrig mera hoppas eller tro.. Fan!

• Gloriousgirl

Jag undrar lite över det här med gbp.... jag är själv överviktig och har varit det länge. Jag undrar med er som har gjort operationen - vad är det som _egentligen_ var det som gjorde att ni klarade av att gå ner i vikt med mindre magsäck, än att ändra på kosten osv? Som jag ser det så är det ju precis samma jobb som ska göras (eller har jag helt missuppfattat vad operationen gör?). Jag VET hur svårt och jobbigt det kan vara att gå ner i vikt, men jag tänker ändå att jag inte är tjock pga att jag har för stor magsäck.

Jag menar inte detta som någon kritik till någon, tvärtom, jag tycker det är bra att man gör något åt sin situation, men jag vill ändå fråga er just för att jag undrar.  

• Anjonen

det var längesen jag skrev nu.. fick min operation den19/3 å mår idag jättebra å är 12 kilo lättare för att svara på ovanstående inlägg så ser jag det så här.. visst skulle jag kunna gå ner mycke i vikt om ja bara såg till att äta lika lite som jag gör nu men den stora skillnaden är att efter opn blir jag mätt.. utan den å samma mängd mat skulle jag ju va döhungrig hela tiden.. men op är ingen lätt utväg.. man måste hela tiden tänka på hur mycket man äter, hur snabbt man stoppar i sig å vad man intar... men det är ett väldigt bra verktyg om man kämpat i åratal å aldrig lyckats hålla vikten.. sköter jag mig inte nu efter op får jag känna av det direkt.. å det gör att man tänker sig noga för innan man fuskar igen!!

• Turkfästmön

Puffar upp och hoppas på svar . Hur gjorde ni som använde er av Vårdgarantin? På Torsby sjukhus så säger dom att man inte kan använda sig av Vårdgarantin. Tacksam för svar!

• Ljusskimmer

Ska opas imorgon i torsby och har gått ner 7 kg på flytet, känns underbart :)

Ang vårgarantin har jag också hört att man inte kan använda den i torsby :(

Svar på tråden Gastric bypass