• Anonym

ej betalt men fått varan (tradera)

Jag har vunnit budgivningen för en sak på tradera och hade ej hunnit betala men fick varan idag. Hur skulle ni gjort-betala, inte betala? Vad kan det finnas för konsekvenser ifall jag inte betalar?

Sen har jag ungefär samtidigt köpt något annat av en annan köpare och betalt men ej fått varan. Han påstår att han skickat via posten men nu har det gått en vecka och jag har ej fått något. Går det att göra något åt det, är jag blåst?

• Svar på tråden ej betalt men fått varan (tradera)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 12:36:35 följande:

Men serru det gör de visst om man ligger på!! Kanhända blir det inget straff men likväl har du anmälning på dig. Antar dock att du bor i husvagn året om och redan har lite anmälningar på dig. Samt lever på soc. Så du lär ju inte bry dig....
    Nej, informera dig bättre istället för att snacka skit.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 12:37:49 följande:

Haha jo. Han har din adress och kan spåra upp dig. Hoppas du åker dit så det ryker om det
    Ni är jätteroliga som alla hoppar och skriker att någon kommer att polisanmäla mig. Det är ju löjligt. Skaffa er mer information innan ni skriver.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 21:33:30 följande:
    Nej, Nape, skulle aldrig fundera på att lura någon som din mamma som säljer barnens kläder för att tjäna pengar. Och dessutom pensionär...nej, aldrig.
    Nu är det inte heller så att jag håller på och stjäl saker från folk, tycker det finns stor skillnad mot att någon skickat en vara utan att först väntat på betalningen (vilket ju är det vanliga) och att stjäla en cykel på stan.
    Att jag funderade på det är pga att jag inte fått den andra varan, så jag tänkte om jag ev.kan göra så att jag inte betalar ifall jag inte får de andra så det jämnar ut sig. Nu fattar jag att den ena inte har med den andra att göra men skulle känna mig dumt att betala så mycket pengar i onödan.
    Isåfall skulle du inte budat alls. 
  • 5ifamiljen
    Anonym skrev 2012-10-19 12:29:04 följande:
    Jag ska göra det iaf. Flört
    Kanske det är mig du kommer blåsa då, för paketet jag skickat borde kommit fram.
    Personen som köpt av mig ville vänta till barnbidraget innan hon kunde betala, men jag sa att jag skickar troligtvis paketet innan pga att jag har "graviditetshjärna" och vill inte glömma bort att posta paketet.
  • Anonym (bedragen)
    Anonym skrev 2012-10-19 12:03:14 följande:
    Jag håller med om betalningen (som jag även skrivit ovan). Självklart kan man kolla upp detta.

Men även om han har kvitto, så bevisar det ju ingenting alls. Det var ett ekonomibrev så posten vet ju inte vem hon skickat brev till. Alltså han har bevis på att han skickat ett brev till någon, det kan vara till vem hos helst.

Skulle ha svårt att tro att någon kan bli dömt för bedrägeri för att inte betalt en vara på tradera. Att man bevisat att personen är skyldig pengar och "tvingat" henne att betala-ja men dömt för bedrägeri är väl lite att ta i om det inte finns några viktiga detaljer som du utelämnat.
    I vårt fall handlade det om ett lite större paket så det fanns ett spårbart kolli-ID. Personen lurade även andra som, precis som vi, anmälde och det ledde till en fällande dom. Du får tvivla hur mycket du vill, det gör ingen skillnad för mig.
  • Knytt
    Anonym skrev 2012-10-19 06:11:58 följande:
    Det är faktiskt väldigt roligt när en stor del av er påstår att säljaren kan polisanmäla. Cool
    Det kan man enligt 

Brb

9:1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år. 

Man kan alternativt välja att stämma i tingsätten för avtalsbrott, dvs. en civilrättslig process.
  • Knytt
    Anonym skrev 2012-10-19 07:09:58 följande:
    Måste bara lägga till att du som säljare inte har någon skyldighet att leverera varan om du inte fått betalt. Förstår inte var du fått det ifrån.
    Köplagen. 
  • Rocket Mania

Du skriver att "livet inte är rättvist" och att det jämnar ut sig.

Samtidigt skriver du att du aldrig skulle lura Napes mamma.

Hur vet du att det inte är just Napes mamma du handlat av? Där du fått varan men inte betalt. I stället för att ens tänka tanken att inte betala kanske du ska fundera på vem som sitter på "andra sidan" av affären. Det är liksom en riktig människa med riktiga känslor och en riktig plånbok. 

• Knytt
    Anonym skrev 2012-10-19 07:21:39 följande:
    För att det ska drivas via Kronofogden, så krävs det att jag är med på det, att jag erkänner att jag är skyldig pengar. Jag gör inte det. Hur går det till då, tycker du?
    Om du inte erkänner går det vidare till tingsärren, om den personen som anser att du är skyldig pengar har begärt det. 
  • Anonym

Jag var med om detta en köpare på tradera vägrade betala en vara som jag hade skickat. Vi fick kräva in pengarna igenom kronofogden vi fick betala en liten slant för att de skulle hjälpa oss det var det värt man kan tro att man kan luras men det finns hjälp att ta till hoppas denna person gör likadant som vi gorde. Kul med betalningsanmärkning som man får på köpet. Sedan när det gäller polisen så hjälper de vist en person blev fäld för att ha lurat personer igenom blocket tog betalt men skickade ingen vara så vist kan säljaren polisanmäla något jag tror sljaren kommer att göra också eller göra som mig och min man ta hjälp från kronofogden 

Svar på tråden ej betalt men fått varan (tradera)