• Anonym

ej betalt men fått varan (tradera)

Jag har vunnit budgivningen för en sak på tradera och hade ej hunnit betala men fick varan idag. Hur skulle ni gjort-betala, inte betala? Vad kan det finnas för konsekvenser ifall jag inte betalar?

Sen har jag ungefär samtidigt köpt något annat av en annan köpare och betalt men ej fått varan. Han påstår att han skickat via posten men nu har det gått en vecka och jag har ej fått något. Går det att göra något åt det, är jag blåst?

• Svar på tråden ej betalt men fått varan (tradera)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:17:36 följande:
    Äsch, du är bara en liten viktigpetter som tycker du har rätt, utan att kunna argumentera.
    Läs Köplagen.

Jag behöver inte argumentera fakta, allt finns att läsa i Lagboken.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:18:46 följande:
    Schenker. DHL:
    I detta fall är paketet skickat via Posten.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:18:55 följande:
    Läs Köplagen.

Jag behöver inte argumentera fakta, allt finns att läsa i Lagboken.
    Som sagt, en liten viktigpetter som inte kan argumentera.
  • yodi
    Anonym skrev 2012-10-19 07:12:00 följande:
    Nu är jag inte intresserad av att diskutera den moraliska biten. Har fått höra vad ni tyckte, tack.

Fortsätter dock att undra på vilket sätt säljaren kan "tvinga" mig att betala.
    nej det är klart att du inte vill diskutera moral när du inte har någon.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:16:41 följande:
    Ja, det måste väl helt enkelt bli ett inkasso-förfarande? Man driver det till dess att du får en betalningsanmärkning hos kronofogden, helt enkelt. Det skulle det kunna vara värt, faktiskt.

För din del är risken endast den att du eventuellt råkar träffa på en galen säljare som jag som är beredd att skjuta till pengar för att träna på att driva ett inkassoförfarande till kronofogden.

Den moraliska biten är det intressantaste i det här, förstår inte varför du inte inser detta!
    För att det ska drivas via Kronofogden, så krävs det att jag är med på det, att jag erkänner att jag är skyldig pengar. Jag gör inte det. Hur går det till då, tycker du?
  • Anonym
    yodi skrev 2012-10-19 07:20:14 följande:
    nej det är klart att du inte vill diskutera moral när du inte har någon.

Ok, du får tycka vad du vill. Tydligen har du inget relevant att säga.
  • Anonym
    bringa skrev 2012-10-19 07:17:50 följande:
    Men det är väl självklart att man betalar? Har hänt flera gånger att jag skickat när köparen bara meddelat att de skickat pengar innan de kommit in på kontot. Det handlar om ett ömsesidigt förtroende. Varför ska klåpare förstöra det? Och varför frågar man en sådan sak på ett forum när man fått sin vara? Om du nu inte förstår så kan du ju fråga säljaren om du förväntas betala eller inte...
    Du har nog missförstått, jag frågar inte om jag förväntas betala. Tyckte det var en onödig kommentar-att fråga säljaren.
    Och tycker du att det är en dum fråga för ett forum, så behöver du inte svara, ingen som tvingar dig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:19:37 följande:
    Som sagt, en liten viktigpetter som inte kan argumentera.
    9 § Köplagen, 1 st.

Det finns inget att argumentera, detta är FAKTA. Vilken del av detta har du svårt att förstå?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:35:50 följande:
    9 § Köplagen, 1 st.

Det finns inget att argumentera, detta är FAKTA. Vilken del av detta har du svårt att förstå?
    Nu var jag lite för snabb, det står i paragraf 10, första st.!!

• KathyR
    Anonym skrev 2012-10-19 05:46:53 följande:
    Var det du som sålde varorna och inte fick betalt eller betalade du och fick inga varor? Vad blev kostnaderna/avgifterna i tingsrätten? Hade förresten frågat tradera vad som händer vid uteblivet köp (i detta fall handlade det om att man lagt bud men sen ångrat sig) och de svarade att det i princip inte händer något förutom att man kan få dåligt omdöme på tradera.

Jag var köparen, men fick inga varor. Om jag säljer något ser jag till att köparen får det den betalar för. Första gången blev det villkorlig dom, kostnaden för telefonen + 500 kr till brottsofferfonden eller något sådant. Andra gången villkorlig dom, kostnaden för jackan, dagsböter 50kr à 10 dagar och sen samma summa till brottsoffersaken. Det var olika köpare. Men hemskt onödigt att dra på sig en sådan prick oavsett straff, idag ska du ju lämna registerutdrag för varenda jobb du söker! BETALA VARAN TS!!!!!
Svar på tråden ej betalt men fått varan (tradera)