• Anonym

ej betalt men fått varan (tradera)

Jag har vunnit budgivningen för en sak på tradera och hade ej hunnit betala men fick varan idag. Hur skulle ni gjort-betala, inte betala? Vad kan det finnas för konsekvenser ifall jag inte betalar?

Sen har jag ungefär samtidigt köpt något annat av en annan köpare och betalt men ej fått varan. Han påstår att han skickat via posten men nu har det gått en vecka och jag har ej fått något. Går det att göra något åt det, är jag blåst?

• Svar på tråden ej betalt men fått varan (tradera)
  • Anonym

Om jag som sagt skickar varan med Schenker, men köparen INTE hämtar ut varan, och jag får betala även returfrakten. Ja, det är surt. Då får man tillämpa sannolikhetsberäkningar på hur ofta det sker och om man har råd att ta den smällen. Jag tycker jag har råd med att ta risken.

Men kanske skulle jag som sagt försöka driva ärendet vidare i tingsrätten, och om jag är säker på att jag har ett "case" göra det riktigt långsiktigt (så att jag fick in en större summa i dröjsmålsränta också, det är i alla fall 8%). Skulle jag driva det vidare handlar det i så fall lika mycket om att få tillfälle att lära mig om de juridiska processerna, och jag skulle kunna vara beredd att offra några tusenlappar på detta.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:10:15 följande:
    Ja det är det normal, så tänkte jag först ända till dess att jag insåg att jag kunde bli skadeståndsskyldig för utebliven leverans. OM jag skickar varan med t ex Schenker och köparen hämtar ut varan, då har ju leverans skett, inte sant? Budfirman utgör kvittot på att varan övergått till köparen (det krävs ju bl a legitimation för att få ut paketet).
    Javisst, leveransen har skett, det är klart.

Dock stämmer inte detta om utebliven leverans OM du inte fått betalt. Var har du hört eller läst detta?
  • Anonym

Hoppas du blir avstängd från Tradera så att inte fler blir lurade. Det var en tjej som vann en av mina auktioner som sedan blev avstängd, och det berodde på att hon vid några tillfällen inte betalt för varorna hon vunnit. Dock hade hon INTE fått varor, utan bara struntat i att genomföra affärerna.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:11:04 följande:
    Är DU, trådstartare, någon slags expert på området? Jurist till exempel? Varför ska jag tro på vad du säger över huvud taget???
    Du MÅSTE inte tro på vad jag säger förstås.

Men det jag skriver är FAKTA.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:12:00 följande:
    Nu är jag inte intresserad av att diskutera den moraliska biten. Har fått höra vad ni tyckte, tack.

Fortsätter dock att undra på vilket sätt säljaren kan "tvinga" mig att betala.
    Ja, det måste väl helt enkelt bli ett inkasso-förfarande? Man driver det till dess att du får en betalningsanmärkning hos kronofogden, helt enkelt. Det skulle det kunna vara värt, faktiskt.

För din del är risken endast den att du eventuellt råkar träffa på en galen säljare som jag som är beredd att skjuta till pengar för att träna på att driva ett inkassoförfarande till kronofogden.

Den moraliska biten är det intressantaste i det här, förstår inte varför du inte inser detta!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:16:12 följande:
    Du MÅSTE inte tro på vad jag säger förstås.

Men det jag skriver är FAKTA.
    Äsch, du är bara en liten viktigpetter som tycker du har rätt, utan att kunna argumentera.
  • bringa

Men det är väl självklart att man betalar? Har hänt flera gånger att jag skickat när köparen bara meddelat att de skickat pengar innan de kommit in på kontot. Det handlar om ett ömsesidigt förtroende. Varför ska klåpare förstöra det? Och varför frågar man en sådan sak på ett forum när man fått sin vara? Om du nu inte förstår så kan du ju fråga säljaren om du förväntas betala eller inte...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:06:19 följande:
    Glömde säga att jag alltid (alltid!) lägger in köpvillkor och betalningsvillkor i mina annonser, och att köparen står risken för varan under transporten. Jag brukar använda budfirma och då övergår risken för varan när jag lämnar in varan.

Ofta är beloppen ganska små och jag kan stå risken att köparen inte betalar för den vara jag skickat iväg utan att själv hamna i ekonomiska svårigheter, som det heter.

En annan fråga kan ju vara att man ligger och tickar dröjsmålsränta på beloppet. Om du inte betalar och blir påmind med jämna intervall, så tickar dröjsmålsränta. När tillräckligt stor ränta byggts upp, kan man gå vidare och stämma dig i tingsrätten. Då måste du betala det ursprungliga beloppet i den överenskomna affären, plus dröjsmålsräntan. Har det då gått ett par år, så kanske det kan bli en betydande summa. Finns ju inte något som säger att säljaren måste gå till skott och driva ärendet vidare i snabb takt, kanske han/hon tjänar mer (i kronor räknat) på att låta dig bygga upp en skuld av dröjsmålsränta.
    Och hur bevisar han att jag fått varan då?
  • Anonym

Nej, trådstarare, nu har jag tröttnat på dig och drar vidare. Tack och hej!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-19 07:17:53 följande:
    Och hur bevisar han att jag fått varan då?
    Schenker. DHL:
Svar på tråden ej betalt men fått varan (tradera)