• Brumma

- bf juli 2013 -

Vinkel - jag kommer faktiskt bara ihåg att jag kände mig sååå mätt!!
    Denna gången har det börjat tidigare..
    Men jag kunde inte alls äta som vanligt när magen blev större, en liten portion o sedan vänta.. Annars fick jag ont o kunde knappt andas..
    Fick säga till min man att säga till mig att sluta äta - blev en del reaktioner från släkt o vänner när han, om jag tog en portion till, sa - lägg tillbaka maten!
    Haha, men jag kände det inte förrän efteråt, när det var försent redan..

• Brumma

Kvällarna är helt otroliga.. Oavsett när eller vad jag ätit under dagen - så känns det som om man blåst upp en luftballong framåt sex/sju tiden..

Sedan har mina bröst exploderat.. De har ju växt hela tiden men under de senaste två veckorna har de blivit... Enorma.. O såå ömma..
    Det var likadant förra graviditeten.
    Normalt sover jag utan kläder, o är jag hemma klär jag mig i myskläder UTAN bh.
    Nu går det inte. Får ha en top (mjuk utan byglar) som skydd..
    O en kudde under magen för när jag ligger på sidan gör det ont när magen hänger fritt..
    O en kudde mellan benen för att minska smärtan vid foglossningen..
    O tänk- det är halva tiden kvar!!! Så det blir värre ;)

• Brumma

Erikssons - jag fick fram mitt först genom graviditetskalender på nätet, sedan räknade BM ut vad hon trodde i vecka 6.
    Det skiljde på en dag. Vi visste exakt när min ägglossning varit eftersom jag var hos samma BM och tagit bort min spiral.
    När hon tog bort den påpekade hon att jag var på väg att ha ägglossning o vi skojade om att jag kanske skulle vara gravid om några dagar - det var jag :)

På både KUB och RUL har de satt samma dag, trots att det ofta skiljer en vecka mellan "uträkningen" på KUB och RUL.

• Brumma

Saarensalo (och alla andra).
    Jag rekomenderar verkligen "Fråga experten" här på FL.
    De har en särskild kategori gällande föräldrapenning. Det är anställda på försäkringskassan som svarar och de gånger jag ställt en fråga (startat en tråd) har jag fått utförliga svar inom tre timmar.
    Följdfrågor svarar de även snabbt på.
    Just föräldrapenningen är en djungel och även om det bara var två år sedan jag började arbeta igen så har jag inte speciellt bra koll.. Det är så lätt att missa ngt och gör man det kan det bli jobbigt ekonomiskt.
    Jag tex fattade mina/våra dagar fel och sista månaden jag var hemma hade jag enbart lägstanivå dagar kvar..
    Blev en liten ekonomisk smäll..
    Jag tänker INTE göra det misstaget igen och ställer därför frågor tills jag förstår :)

• Brumma

TjenaAnna - japp, o det var likadant med sonen :)
    Här skiljer sig magen nästan en månad från morgon till kväll. Tog fram magbilderna från sonens graviditet där vi några gånger tagit morgon och kväll - helt otroligt vilken skillnad det kan vara :)

• Brumma

Igår låg jag o tittade på film med händerna på magen och det kom två sparkar som kändes utanpå :)
    Förra gången hade jag moderkakan i framvägg så de kändes inte förrän närmare v.30 utanpå.
    Nu är jag i vecka 21.
    Får se om det var lyckosparkar i rätt läge eller om det kommer fler idag :)

• Brumma

Häromdagen var jag hos en dietist - jag ligger liiite (nåja, mkt) över "godkänt" BMI, även om jag vägde några kilo mindre denna graviditeten än förra..
    Vet inte om det är av intresse men det finns väl säkert fler här som kanske känner att de antingen vägde lite för mkt innan graviditeten, eller att man gått upp lite för mycket lite för fort..
    Isåfall tycker jag nämligen att detta är vart att hoppa på..
    Är det inte av intresse så hoppa över läsningen Flört

Iallafall, jag fick frågan av min BM om jag ville träffa en dietist och jag tyckte det var en jättechans jag gärna tar..
    Vi kollade igenom vad jag åt, hur jag mår av det samt vad jag saknar/äter för mycket av för att bebis skall må bra.
    Mina tre saker jag måste ändra var:
    1 - äta mera grönsaker.. jag är asdålig på grönsaker men fick lova att utöka min sallad på tomat o gurka med vitkål och bönor - slängde i lite äpple också för smakens skull.. Blev ju faktiskt supergott så den punkten kan jag hålla..
    2 - Äta på eftermiddagen/kvällen.. Brukar inte äta så mkt efter frukten vid tre.. OCH - den där frukten byts minst varannan gång ut till en chokladkaka.. Såå - jag skall utöka mellanmålet till frukt OCH smörgås..
    På kvällen, runt 18tiden, skall jag äta ett mål till. Antingen ett lagat mål, men det räcker med en macka o en sallad.. Sedan gärna lite fil innan läggdags..
    Svårt att få i sig så mkt mer än man brukar, men igår funkade det iallafall - o jag åt ingen choklad Skrattande
    3 - Äta mer fisk.. Jag gillar fisk men äter det väldigt sällan.. Men så påpekade dietisten att det räknas med makrill i tomatsås på mackan, eller tonfiskpastej på - och eftersom jag skall utöka matintaget med två mackor om dagen så är det inga problem..

Så, just nu känns det som om jag kan klara det.. Hennes åsikter är ju egentligen inget nytt, men det är grymt mkt mer press att hålla sig till hennes "schema" eftersom det är återbesök om 1,5 månad Skrattande
    Och helst skall jag inte ha gått upp så mkt då.. fast som hon påpekade - jag kan ju ha fyllt kroppen med vatten vid det laget, men det är målet iallafall.. att hålla vikten..

Tänkte bara säga till - OM ngn mer än mig har problem att hitta "rätt" kost för just hur de lever, så kolla upp om denna möjligheten finns i er kommun.. Tyvärr finns det inte överallt, men där jag bor får man tre möten med dietisten under graviditeten samt ett uppföljningsmöte för att se hur det gått efter förlossningen.
    Och det är kostnadsfritt..
    Som sagt, jag ser det som en jättechans som har provat flertalet "bantningar"..

Jo, för er som provat innan graviditeten att dra ner på kolhydrater.. och sedan börjat äta det igen av rädsla för att man skall äta "allt" under graviditeten.. som jag...
    Jag behöver inte alls äta potatis, ris o pasta till måltiderna.. Men jag får inte utesluta kolhydraterna HELT (så ingen LCHF)..
    Men jag äter gröt på morgonen, samt mina två mackor per dag då..
    Sedan - OM jag äter lite mer grönsaker, så räcker det..
    Vilket var grymt skönt då jag innan graviditeten uteslutit all potatis, pasta o ris.. Men började igen när jag plussade o la på mig fem kilo första 1,5 månaden typ...
    Bulgur, som jag gillar, var ett bra alternativ Skrattande

• Brumma

Sunny - låter det intressant så fråga din BM.
    Jag vägde som sagt några kilo mer under första graviditeten men då tog BM inte upp möjligheten.

Ja, äter också Apotekets "gravid". Den innehåller lika mkt folsyra som om man köper det separat plus att man får lite vitaminer och järn på köpet :)

• Brumma

Eme91 - man kan även förstärka ljudet med ett glas (eller ett stetoskop), men det är väldigt svårt att hitta..
    Så testa absolut, men var beredd på att det sällan lyckas om men inte vet precis hur barnet ligger - så slipper man bli orolig om inget hjärtljud hörs :)

Svar på tråden - bf juli 2013 -