• Brumma

- bf juli 2013 -

Lillasyster82 skrev 2012-12-11 09:03:07 följande:
    Köpte mig ett par mamma strumpbyxor på HM, använder dem idag och vad underbart skönt det är att inte ha något som klämmer på magen. Ser framemot den beställningen jag gjort på www.greatestmom.se. Borde komma inom kort men har tagit lite längre tid än vad det skulle ta men de har varit informativa och frågat om jag ville ändra beställningen för att få sakerna tidigare och sen har jag även fått viss kompensation för det. :) Hoppas bara det passar när det väl kommer...
    Vilka köpte du? De som är "tunnare" på magen?
    mina gick sönder på magen redan efter första toabesöket på dagen Obestämd
  • Brumma
    AllraFörstaGången skrev 2012-12-11 12:04:16 följande:
    någon mer som har kläder som börjar bli för små? och har en mage som putar? människor som frågar om man är gravid? ändå är jag bara i vecka 8 i morgon!
    japp
    ingen som frågat rakt ut än - men min farmor frågade i helgen om jag mådde bra?
    verkligen bra?
    hon sa meningen fleeera gånger samtidigt som hon strök lite menande över magen..
    jag sa, jodå, jag mår jättebra o låtsades som om det regnade..

De enda kläder jag har är ett par tights som är stora i midjan o så varierar jag med olika tunikor...
    går in i vecka 11 idag..
    jag var tidig förra graviditeten o det verkar bli ännu tidigare denna Glad
  • Brumma

Själv har jag gått upp 4 kg sedan dagen jag plussade...
    Vilket mest beror på att innan så åt jag INGEN potatis, pasta, smörgås o liknande.. (jag gick ner 7 kg strax innan jag blev gravid).
    Nu äter jag som vanligt och "glömmer" att ta hälften sallad istället för ris tex..
    Gör jag bara mat till mig o sonen blir det bulgur till, men min man gillar inte det (för nymodigt o "nyttigt"?) så då blir det potatis o ris.
    Men jag gick upp jättefort i början av förra graviditeten också, så det är väl bara att förvänta sig - lär ju inte bli mindre denna gången..
    Äter inte speciellt mkt godis eller kakor - men smörgåsar!!! Skrattande
    Förra graviditeten gick jag upp 14kg från inskrivningsamtalet, så på hela graviditeten var det nog 15-16kg.
    De två första månaderna efter förlossningen tappade jag allt, en månad senare hade jag tappat ett antal kilo till.
    Innan jag slutade amma låg jag på 9kg minus vikten innan jag blev gravid (tränar inte).
    Hoppas på samma effekt denna gång - o att jag lyckas HÅLLA den vikten även efter att jag slutar amma Tungan ute

• Brumma
    Lillasyster82 skrev 2012-12-13 09:34:15 följande:
    Bara några timmar kvar till VUL för att kolla hur långt jag är gången. Börjar bli lite nervös, håller tummarna att allt kommer se bra ut, får se/höra ett hjärta slå och att de inte flyttar mig bakåt i tiden... Jag som är så otålig i min natur vill inte behöva gå tillbaka en vecka nu när jag tror jag är i v 12. 

Tror jag börjar känna livmodern också, känns hårt och är något som inte varit där förut. Lät även min man känna efter min upptäckt och han kunde bara instämma. :)  

Återkommer med hur det går för oss...   
    Oh!
    Lycka till!!

• Brumma
    Lillasyster82 skrev 2012-12-14 10:10:19 följande:
    Besöket med läkaren igår var jätte bra! Främsta anledningen till att det var bra var för vi fick se en liten sprattlande Tjorven via vanligt ultraljud. Fick se hjärtat slå och allt såg bra ut! Hon mätte huvudet för att beräkna i ungefär vilken vecka jag är i och det stämde överens med mina antaganden, plus minus någon dag eventuellt. Hon sa dock inget om BF utan tyckte att det kommer vi få reda på vid rutin ultraljudet. Känns riktigt skönt och kan nu pusta ut. Är i vecka 12 (11+3) - känns helt underbart att kommit hela vägen hit!

Vi har funderat kring KUB, var helt förstörd när vi väl började fundera över det. Vi hade bestämt oss för att genomföra testen men fick ett nej från sjukvården på grund av att jag bara är 30 (har en åldersgräns på 35). Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra, ska prata med min man kring det i helgen har jag tänkt. Ska vi göra det nu så måste vi göra det privat. Vi har pratat mycket om vad vi tycker är hög sannolikhet för oss och att vi då kommer göra moderkakeprov/fostervattenprov, visar sen det provet att det faktiskt finns kromosomavvikelser så blir det med allsannolikhet abort. Frågan är dock om man känner på samma sätt när man väl står inför valet. Har dock jättesvårt att tänka mig att tabort mitt barn, ännu mer nu när jag sett det... Tror dock att det är bra att pratat igenom vissa sånna frågor och att man har en plan till varför man gör testet, är det för att man vill kunna göra abort eller är det för att man vill känna sig mer förberedd på vad som komma skall ifall man behåller...

Förstår dock din oro!

När jag var på inskrivning så pratade vi om att flyga och det min barnmorska sa var just det med stödstrumpor annars var det inget. Åker man senare i graviditeten så är det även viktigt att kolla upp så man får åka - är inte alla flyg som tillåter höggravida att flyga.

Ungefär så tänker vi med.
    Pratade om det lite häromdagen, men kom inte fram till några siffror - bara att det typ behöver vara extremt hög sannolikhet för att vi skall gå vidare..
    Vi tar blodproverna nästa vecka o UL för KUB vecka 1 nästa år..
  • Brumma
    AllraFörstaGången skrev 2012-12-14 11:40:45 följande:
    illamående konstant varje dag sen jag plussade :/ och pronaxen fungerar inte heller :/ inskrivningssamtal 9de januari hon tyckte att jag kunde hoppa över första eftersom att det är mitt tredje barn. Har nu gått längre en sist då jag fick missfall och nu börjar det kännas tryggare och kan börja glädjas åt detta knyte igen. Det ska bli såå spännande. Är i vecka 7+2 idag. (vecka 8) har bf 30de Juli
    Grattis - håller tummarna!!
    Vet hur det är att inte kunna glädjas riktigt men försöker Glad
  • Brumma
    Fiamedbarn skrev 2012-12-18 09:24:25 följande:
    Jag blöder och har väldigt ont. Ska på ul imorgon. Den ena läkaren sa att det antagligen är MF. Den andra sa att det behöver inte vara MF. Känns jättejobbigt. Är i vecka11.

Kram!
    Håller tummarna att allt går bra!!
  • Brumma

jag har supersur smak i munnen - konstant,,,
    Fram till för några dagar sedan var jag jättetorr i munnen, men det har gått över till denna sura smak..
    Det är inte halsbränna - det fick jag förra graviditeten, lite senare, o det känns helt annorlunda..
    blir ju lätt knäpp här - jag GILLAR INTE surt!! Skrattande

• Brumma

Fick se knodden ännu en gång idag - verkar vara en pigg liten en :)
    Fick superfina bilder med hem, de är jättebra o man ser väldigt tydligt.
    Min pappas kommentar var att på dessa såg man verkligen vad det föreställer, i motsats till korten på sonen :)

Svar på tråden - bf juli 2013 -