• pappandreo

Tog steget att gå ur Facebook :-)

Känns rätt gött på ngt sätt! Funderat på det ett tag och nu slog jag till haha!

Möjligheten finns att jag går tillbaka men just nu är jag ganska trött på FB.

Någon som gjort liknande? Varför? Hur känns det nu? Gick du tillbaka? 

Bara välja ngn fråga som stämmer in eller fria tankar om saken        

• Svar på tråden Tog steget att gå ur Facebook :-)
  • Ponzi
    Viktors älskling skrev 2012-10-21 09:17:44 följande:
    Jag är fortfarande med i FB.

Fördelen är att man kan komma i kontakt med släktningar och skolkamrater som man inte har träffat på evigheter. Jag kom bland annat i kontakt med en kusin som bor i USA. Bor man inte i samma stad kan man ju skriva till varandra på FB istället, ungefär som ett mail.

Nackdelen är att rätt många mer eller mindre tycks kontrollera vad alla andra har för sig, sådana personer borde skaffa sig ett liv. Jag menar givetvis inte att alla är sådana men det finns ju som sagt de som är det.  
    Det är väl det som är det största problemet, att det fins många som bara sitter dagar i ända och kollar FB, och glömmer liksom bort att göra något med sitt eget liv,

Samma var det ju med alla dessa fjortisbloggar som det var så extremt mycket av för något år sedan, småflickor(12-19) som jag vet iaf, som hängde slavisk på dessa bloggar och kunde i princip "allt" om den individen, men saknade helt själv nästan ett eget liv.

Det är då man undrar egenlitgen vem som är mest patetisk, den som konstant följer blogg och en annans liv eller den so lägger ut skiten på nätet?..Cool
  • Blåbäret0
    pappandreo skrev 2012-10-21 10:38:32 följande:
    Hahaha! Snacka om detaljerad bild Shaazaam alltså! Du är det du som följt efter och studerat mig på mötena alltså? Scaaaary!!

Känns som en kompis till mig som kunde skrivit detta. Det är väl inte du va Z? Hahaha!!

Så lite så, enjoy!      
    haha nää tyvärr... är ett av de alla oplockade blåbären därute...:P

är nog min adhd-hjärna som spinner på i rasande takt, får jag en impuls så måååste jag slänga ur mig vad som fanns på hjärnan! fick bara sådanna roliga assosiationer till na/aa, och kunde tänka mig det va så facebookmissbruket kunde vara...
    Glöm inte vart du hörde AFB först ifall det dyker upp sådana möten!! :P
  • Anonym
    pappandreo skrev 2012-10-21 08:53:31 följande:
    En sak är säker. FB väcker mycket känslor av olika slag På senaste har jag fått små popuper i mobilen att olika människor fyller år, det är säkert bra med vissa vänner men inte alla. Känns lite påträngande.

Sen en annan sak jag tänkt på är att då någon annan gillar ett inlägg som man gör så kan det inlägget synas av den som gillars vänner oavsett om man vill eller inte. Heller inte alltid nice

En annan sak jag funderat på är att det verkar helt ok att lägga ut bilder på allt på FB som är roligt trots att man inte kollar med folk om det är ok för dem. Andras barn etc. Jag själv känner att folkvettet försvinner någonstans, allt blir så "självklart" att göra på ngt sätt för att det är FB. 

Någon som funderat på detta?     

Men är det verkligen så att vänners vänner ser ens inlägg så fort nån gillat det? När min inställning är "bara vänner" ska ju inte inläggen synas för andra, är det väl tänkt i alla fall.

Jag har också tänkt på det där, alla foton som läggs ut, till och med offentligt på vänner och anhöriga. Inget jag skulle göra.
    Viktors älskling skrev 2012-10-21 09:17:44 följande:
    Nackdelen är att rätt många mer eller mindre tycks kontrollera vad alla andra har för sig, sådana personer borde skaffa sig ett liv. Jag menar givetvis inte att alla är sådana men det finns ju som sagt de som är det.  

Fast är inte det meningen med loggen och fotoalbumen på facebook, att man vill att andra ska läsa och titta på det man lägger ut? Och helst kommentera också. Annars kan man ju göra som jag, sluta använda loggen. De saker jag förut lagt på facebook är jag ju medveten om att andra ser, och om någon vill se på det fem ggr/ dag är det ju upp till dom eftersom jag själv valt att outa mig :)

• murarn P

Har aldrig haft något konto på FB och kommer aldrig starta något. Har problem nog ändå i mitt liv.

• pappandreo
    Blåbäret0 skrev 2012-10-21 12:28:32 följande:
    haha nää tyvärr... är ett av de alla oplockade blåbären därute...:P

är nog min adhd-hjärna som spinner på i rasande takt, får jag en impuls så måååste jag slänga ur mig vad som fanns på hjärnan! fick bara sådanna roliga assosiationer till na/aa, och kunde tänka mig det va så facebookmissbruket kunde vara...
    Glöm inte vart du hörde AFB först ifall det dyker upp sådana möten!! :P

Se där ja

Du det är nog redan försent för det, har hört talas om detta fenomen :P

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13426170.ab

http://www.ppl.nu/7025/missbrukar-du-facebook-finns-hjalp-%E2%80%9Danonyma-facebookare%E2%80%9D

Någon som känner igen sig?  Släng ut datorn genast   
  • pappandreo
    FruLiNi skrev 2012-10-21 12:31:50 följande:
    Jag gick ur FB 2008 och har inte saknat det en sekund.

Bra jobbat!
  • pappandreo
    Anonym skrev 2012-10-21 17:17:52 följande:
    Men är det verkligen så att vänners vänner ser ens inlägg så fort nån gillat det? När min inställning är "bara vänner" ska ju inte inläggen synas för andra, är det väl tänkt i alla fall.

Jag har också tänkt på det där, alla foton som läggs ut, till och med offentligt på vänner och anhöriga. Inget jag skulle göra.

Fast är inte det meningen med loggen och fotoalbumen på facebook, att man vill att andra ska läsa och titta på det man lägger ut? Och helst kommentera också. Annars kan man ju göra som jag, sluta använda loggen. De saker jag förut lagt på facebook är jag ju medveten om att andra ser, och om någon vill se på det fem ggr/ dag är det ju upp till dom eftersom jag själv valt att outa mig :)

Kan inte säga till 100% att så är fallet. Men jag har läst att det "kan" vara en ny funktion som måste avmarkeras på ngt sätt. Tycker själv att det dykt upp en del inlägg av andras vänner jag inte känt och vart vän med som någon av mina vänner gillat.

Nej samma här, kan vara schysst att tänka på andras integritet och speciellt barn som inte kan påverka själva, där känns det än viktigare.   
  • pappandreo
    murarn P skrev 2012-10-21 17:32:24 följande:
    Har aldrig haft något konto på FB och kommer aldrig starta något. Har problem nog ändå i mitt liv.

Uppfriskande tänk! 

Det är något av en ovanlighet att människor inte har FB konto, känns som masshypnos när jag tänker på saken hahaha!
  • Kameleont

Förlåt men alltså du har gått ur fb?!
    Hihihi.........
    Och det första du gör att att göra en tråd på familjeliv om detta?!
    Hahahaha tycker du är härlig:)

Svar på tråden Tog steget att gå ur Facebook :-)