• pappandreo

Tog steget att gå ur Facebook :-)

Känns rätt gött på ngt sätt! Funderat på det ett tag och nu slog jag till haha!

Möjligheten finns att jag går tillbaka men just nu är jag ganska trött på FB.

Någon som gjort liknande? Varför? Hur känns det nu? Gick du tillbaka? 

Bara välja ngn fråga som stämmer in eller fria tankar om saken        

• Svar på tråden Tog steget att gå ur Facebook :-)
  • Psykbryt
    Kameleont skrev 2012-10-21 17:52:20 följande:
    Förlåt men alltså du har gått ur fb?!
    Hihihi.........
    Och det första du gör att att göra en tråd på familjeliv om detta?!
    Hahahaha tycker du är härlig:)
    Skrattande
  • pappandreo
    Kameleont skrev 2012-10-21 17:52:20 följande:
    Förlåt men alltså du har gått ur fb?!
    Hihihi.........
    Och det första du gör att att göra en tråd på familjeliv om detta?!
    Hahahaha tycker du är härlig:)
    Det vet du att jag gjort och det känns sweet

Jajjamen det gjorde jag :P Gött att diskutera saken med likasinnade hahaha..

Taaaack vad roligt att höra!       
  • pappandreo

Hittat lite mer stoff att övertyga mig själv med tills FB abstinensen avgiftats ur min fantastiska kropp :P

Indierna vet hur farorna kan påverka :P

http://timesofindia.indiatimes.com/tech/itslideshow/5916773.cms

Glöm inte alla som inte kan med att kapa cancersvulsten AKA Facebook att ta till er av lite fabulösa råd nedan.

FAKTA (Av Johnny the man)

"* Se över dina sekretessinställningar. Du kan välja exakt vem som ska få se vad av din information.

*Tänk efter innan du publicerar privat information om dig själv. Behöver alla dina vänner veta att du är deprimerad eller luspank?

*Välj dina vänner. Det är tillåtet att tacka nej till vänförslag om det gäller folk du inte har sett på 30 år och inte är intresserad av. Tänk också på att du kan välja vad nya vänner ska kunna se på din profil.

*Visa hänsyn. Lägg helst inte upp bilder på andra, och tänk framför allt efter innan du taggar dem. Din kompis kanske inte vill att mormor ska se de senaste festbilderna, och ditt barn kanske inte vill ha hela sin barndom till allmän beskådan

*Uppdatera med måtta. Ständiga statusuppdateringar om hur du äter frukost, duschar, börjar bli hungrig igen och så vidare är knappast intressanta för de flesta av dina vänner."

Johnny Lindqvist, surfalugnt.se

• Milah

Jag inaktiverade mitt konto i påskas och det är så otroligt jäkla skönt! Skrattande Det är en lättnad..

Jag blev trött på mig själv när jag insåg att jag satt och läste massa onödig smörja folk jag skiter fullständigt i har lagt upp. Varför ska jag bry mig om vad de har för sig? Och va fan ska de veta vad jag gör? Insåg vad mycket drabbel jag själv lagt upp under mina år...

Så tog bort min facebook och tänkte att tja, de vännerna som vill kontakta mig har mitt mobilnr, mail, skype och bloggadress. Om inte annat kan de se nr på hitta.se. Slutar de höra av sig för att jag inte längre är kontaktbar på FB är det bara en bortförklaring och ingenting att vara vän med ändå. Flört

Kan berätta att det var intressant att se hur "många" grattis jag fick i år (utan facebook) än åren innan. 

• pappandreo
    Milah skrev 2012-10-23 01:14:35 följande:
    Jag inaktiverade mitt konto i påskas och det är så otroligt jäkla skönt! Skrattande Det är en lättnad..

Jag blev trött på mig själv när jag insåg att jag satt och läste massa onödig smörja folk jag skiter fullständigt i har lagt upp. Varför ska jag bry mig om vad de har för sig? Och va fan ska de veta vad jag gör? Insåg vad mycket drabbel jag själv lagt upp under mina år...

Så tog bort min facebook och tänkte att tja, de vännerna som vill kontakta mig har mitt mobilnr, mail, skype och bloggadress. Om inte annat kan de se nr på hitta.se. Slutar de höra av sig för att jag inte längre är kontaktbar på FB är det bara en bortförklaring och ingenting att vara vän med ändå. Flört

Kan berätta att det var intressant att se hur "många" grattis jag fick i år (utan facebook) än åren innan. 
    Det där har jag också känt, ganska trött på mig själv emellanåt och saker man lagt upp Skrattande

Hur kändes det på födelsedagen, vart det lite skillnad i hälsningar?

Känns faktiskt lite skönt att slippa känna ngn skyldighet att skriva grattis till alla på FB. Blir ju en del som fyller år i tid och otid om inte annat Tungan ute  
  • Justus

Jag är lite kluven till FB.

Å ena sidan så är det väldigt kul att se vad folk skriver om vad de gör. Det är ett enkelt sätt att på ett opretentiöst sätt ha en viss kontakt med folk som man annars inte skulle ha nån kontakt med alls.

Å andra sidan blir jag ofta irriterad på att jag inte kan styra allt om vad jag vill att andra ska få se. Det finns en massa olika inställningar, men efter att de införde tidslinjen så har mina möjligheter att begränsa målgrupper för inlägg och historiken etc. minskat.

Så emellanåt drabbas jag av lite ångest över att jag lämnar ut för mycket om mig och funderar över att gå ur. Men jag vill ju ändå ha lite kontakt med vissa avlägsna vänner.

Så sent som idag insåg jag att folk kan lägga till mig i grupper utan min tillåtelse. OK, det är bara att gå ur och då kan man inte längre bli tillagd i den gruppen igen, men det är irriterande att man måste göra på det viset. Jag tycker att jag skulle kunna ställa in att det behövs en bekräftelse från mig för att bli medlem i en grupp.

Så är jag irriterad över alla jävla spel som folk ägnar sig åt och som visas i mitt flöde. Jag har ställt in att jag inte vill se folks speluppdateringar, men de visas ändå. Förut fanns ett val att blockera allt från en viss applikation, men det alternativet dyker inte längre upp. Jag antar att det är pengarna som talar. Applikationsskaparna har väl klagat.

Jag vill gärna vara med på ett forum där en massa kompisar finns, men jag är helt ointresserad av alla applikationer, spel etc. och då är det bara att konstatera att FB inte är designat för mig. Jag tvingas på en massa som jag inte är intresserad av.

Ibland tycker jag att fördelarna med FB överväger, ibland att nackdelarna överväger. Ibland är jag sur på dem som inte är med där, ibland funderar jag på att gå ur...

• Pam

Har dock inte gått ur FB än, men drar drastiskt ner på mina "vänner". För en del är det en sport att ha så många vänner som möjligt! Nja, jag ser hellre att jag är vän med dom jag faktiskt är VÄN med

'Keep your head down and your tits up and we'll get through this nice and smooth...
  • SvenGlen
    FruLiNi skrev 2012-10-21 12:31:50 följande:
    Jag gick ur FB 2008 och har inte saknat det en sekund.
    Jag släppte det också där nån gång. Ångrar det inte alls. Som privatperson ser jag inte alls nyttan med det. När jag gick ur så mailade jag till dom "vännerna" jag hade där som jag ville ha fortsatt kontakt med och dom som hänger kvar, nu fyra år senare, är riktiga vänner, inte ytliga FB-kontakter.
    Dock håller jag på att byta karriär och för att nå ut till arbetsgivare och uppdragsgivare så funderar jag så smått på att starta upp en sida för att göra "reklam". 
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Smultronpajen88

Jag fick ur fb i somras!
    Och jäklar var skönt det var.

Alla vet allt om alla, och det kändes "förmycket!"

Och de flesta på fb är ändå inte "vänner" på det sättet! Jag menar.. Hur många av dem är riktigt nära vänner?
    Hur många skulle komma ihåg din födelsedag om det inte stod på fb?

Däremot finns det också många fördelar också.. Men jag valde ändå att ta bort..
    Jag känner att det är roligare att berätta saker när man träffar sin vänner, än att de redan vet allt..!

• Justus
    SvenGlen skrev 2012-10-26 10:16:15 följande:
    Dock håller jag på att byta karriär och för att nå ut till arbetsgivare och uppdragsgivare så funderar jag så smått på att starta upp en sida för att göra "reklam". 
    Jag har två profiler, en privat och en jobb/offentlig. Känns inte bra att mina arbetskamrater ska veta allt om mig.
Svar på tråden Tog steget att gå ur Facebook :-)