• pappandreo

Tog steget att gå ur Facebook :-)

Känns rätt gött på ngt sätt! Funderat på det ett tag och nu slog jag till haha!

Möjligheten finns att jag går tillbaka men just nu är jag ganska trött på FB.

Någon som gjort liknande? Varför? Hur känns det nu? Gick du tillbaka? 

Bara välja ngn fråga som stämmer in eller fria tankar om saken        

• Svar på tråden Tog steget att gå ur Facebook :-)
  • Justus

Nu satt jag och rensade tidslinjen. Det går ju att dölja händelser från tidslinjen och det var det jag gjorde. Det märkliga var att när jag trodde att jag rensat allt och laddade om den så dök det upp en massa nya som inte visades förut och fortfarande syntes! Så då fick jag rensa, ladda om, rensa, ladda om tills dess att inga nya visades. Skumt!

Men det var skönt att få bort allt! Jag trivs inte med att veta att folk kan gå tillbaka och läsa sånt jag skrev för flera år sen.

• sextiotalist
    Smultronpajen88 skrev 2012-10-26 10:27:34 följande:
    Jag fick ur fb i somras!
    Och jäklar var skönt det var.

Alla vet allt om alla, och det kändes "förmycket!"

Och de flesta på fb är ändå inte "vänner" på det sättet! Jag menar.. Hur många av dem är riktigt nära vänner?
    Hur många skulle komma ihåg din födelsedag om det inte stod på fb?

Däremot finns det också många fördelar också.. Men jag valde ändå att ta bort..
    Jag känner att det är roligare att berätta saker när man träffar sin vänner, än att de redan vet allt..!
    Jag skulle inte komma ihåg någon, fast nu slipper jag omaket att lägga in det i telefonen eller almanackan, nu hjälper FB mig istället, så det är bara ett fåtal kvar som jag behöver lägga in i almanackan.

Appropå nära vänner, via FB så har vi gamla nära vänner hittat tillbaka till varandra. Eftersom vi är så spridda så hade det troligen inte skett annars.

För övrigt så vet vi inte allt om alla på FB, inte mer än vad kollegerna vet vid fikabordet (ja, jag har kolleger och uppdragsgivare som vänner, så jag har exakt samma nivå)   
  • SvenGlen
    Justus skrev 2012-10-26 11:14:06 följande:
    Jag har två profiler, en privat och en jobb/offentlig. Känns inte bra att mina arbetskamrater ska veta allt om mig.
    Bra tanke! Jag är egentligen inte emot FB som fenomen, men så som det har utvecklats så ger det mig ingenting, därför tog jag bort mitt konto. Men ett jobbrelaterat konto känns nödvändigt där jag befinner mig just nu så det kommer inte svämmas över med en massa bekantskaper från högstadiet eller nån som man träffade på nån fest nån gång, utan bara branschfolk, kunder och kontakter.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Smultronpajen88

Sextiotalist: säkert inte lika för alla, men för mig var det så.. Alla visste (i princip..) allt..

Alla är vi olika, vissa är nöjda med att ha fb kvar, och jag är väldigt glad att jag tog bort min, för nu. Jag vet inte hur jag känner om ett par år.. :)

• Justus
    SvenGlen skrev 2012-10-26 11:25:05 följande:
    Bra tanke! Jag är egentligen inte emot FB som fenomen, men så som det har utvecklats så ger det mig ingenting, därför tog jag bort mitt konto. Men ett jobbrelaterat konto känns nödvändigt där jag befinner mig just nu så det kommer inte svämmas över med en massa bekantskaper från högstadiet eller nån som man träffade på nån fest nån gång, utan bara branschfolk, kunder och kontakter.
    Nja, det beror ju på... Om du har ditt rätta namn i profilen så kommer ju dina högstadiekompisar att hitta dig igen- såvida du inte tagit bort möjligheten att söka på din profil. Fast, det är klart, man behöver ju inte adda folk bara för att de ber om det.
  • Anonym

Jag tog bort min FB för ett år sedan. Varför jag gjorde det var för att inte inte förde något gott med sig att ha Fb

• Anonym (Haha)

Jag bor utomlands just nu och känner att facebook är ett bra sätt för mig att hänga med vad som händer hemma i  sverige och vad mina vänner hittar på. Så just nu är det bra och kul! 
    Men jag har tänkt igenom och funderar på att avsluta kontot när jag flyttar tillbaka till svedala igen. Då är jag lättare att nå per telefon eller vanlig mejl...eller om man ringer på dörrklockan? 
    Jag tycker det är kul att se mina vänners barn(dom som lägger upp måttligt med info) och följa deras utveckling eftersom jag missar så mycket nu. Men jag skulle aldrig själv vilja exponera mitt barn så. 

Ja alla är vi lika:) 

• Anonym (ingen fb här)
    Smultronpajen88 skrev 2012-10-26 10:27:34 följande:
    Jag fick ur fb i somras!
    Och jäklar var skönt det var.

Alla vet allt om alla, och det kändes "förmycket!"

Och de flesta på fb är ändå inte "vänner" på det sättet! Jag menar.. Hur många av dem är riktigt nära vänner?
    Hur många skulle komma ihåg din födelsedag om det inte stod på fb?

Däremot finns det också många fördelar också.. Men jag valde ändå att ta bort..
    Jag känner att det är roligare att berätta saker när man träffar sin vänner, än att de redan vet allt..!
    Håller med. 

Det där med födelsedagar har jag funderat på...Som jag förstår det poppar det upp på fb när någon av dina vänner fyller år? Alltså vet den som fyller år att du fått meddelande om att det är dennes födelsedag? Alltså förväntas det obligatoriska grattis meddelandet....betyder mycket då? Skulle det inte vara roligare ifall ens vänner grattar för att de kommer ihåg ens födelsedag och verkligen VILL gratta? Inte för att de vet att du vet att de vet om din födelsedag ;)

Ser ofta folk som hänger upp sig på att andra inte kommenterat eller tex grattat på födelsedagar eller annat. Typ "jag ser ju att han/hon varit inne på fb idag, varför har han/hon inte grattat mig osv. Låter as-jobbigt! 
  • Improbabilis

Jag lämnade FB efter ungefär en vecka. Anledningen var att FB censurerade en bild för att den var anstötlig. Bilden var från en grekisk film och föreställde två flickor som sträckte sina tungor mot varandra. Filmen är märklig, men anstötlig? FB vill att alla ska äta skär sockervadd. Nej tack.

• SvenGlen
    Justus skrev 2012-10-26 11:34:21 följande:
    Fast, det är klart, man behöver ju inte adda folk bara för att de ber om det.
    Precis.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Anonym (No more FB)

Blev less på alla matbilder, snoriga ungar och lyckliga fasader!! Lämnade skiten för 1,5 års sedan och skaffade mig ett riktigt liv. Glad

Svar på tråden Tog steget att gå ur Facebook :-)