• Papalayan

Koas i hemmet när jag jobbar heltid, hjälp!

Jag jobbar heltid och har två barn. Vi har ett problem som jag inte hört någon annan nämna eller hålla med om. Det är inte så att inte tiden räcker till kanske, eller jo visst är det knapert med tid, men här handlar det snarare om brist på energi. Om jag har jobbat en hel dag på förskolan och kommer hem så är jag helt slut. Jag fungerar varken i huvudet eller fysiskt känns det som. Man ska fixa mat, sen ska man orka plocka undan efter sig, man ska duscha, barnen ska kanske bada,,, man har fått post, det ska tvättas. Om man inte orkar plocka allt eftersig direkt så faller det helt känns det som. Hur får ni andra ihop heltidsjobb, barn och hem? Vi är två och ändå blir det så här. Det ser värst ut på fredagen. Det liksom byggs på. Vi hinner aldrig ikapp. Har ni andra energi till att ordna och dona på kvällarna?

Jag tar tacksamt emot alla tips ni har!!!

• Svar på tråden Koas i hemmet när jag jobbar heltid, hjälp!
  • En glad tjej

Vi är trötta båda två efter en hel dags jobb, kan inte påstå att vi har Sveriges renaste och snyggaste hem men diskren fixar vi undan, likaså försöker vi tävtta en maskin tvätt. Storstädning blir det på helgen. Min man är väldigt huslig så han gör väldigt mycket hemma, det underlättar oerhört om man är två som gör lika mycket.

• FrökenLöken

Gå ner i arbetstid. Jag hade aldrig pallat småbarn och heltid. Eller skaffa ett skiftjobb, så du slipper jobba rak arbetsvecka. Fem dagar i veckan är outhärdligt.

• seandra82

ang maten , gör grytor o frys in de är lätta att tina , leta enkla recept  som går snabbt att göra ,  ex gör lasagne o frys in , korv o potatismos  

• SuzR

Jobbar också fulltid, har precis börjat nytt jobb efter fl så kan inte gå ner i tid men kan flexa. Min sambo varken kan eller vill gå ner i tid och vi är beroende av hans lön. Angående mat, vi gör på helgen och igår förberedde vi middagen till i dag. Vi vet redan vad vi ska ha imorn. Men visst det går fan i ett!!! Kl 20 när dottern somnat, DÅ kan vi pusta ut. Vi har städhjälp varannan vecka och det hjälper enormt! Brukar plocka lite på morgonen innan jag kör till jobbet, får helt enkelt gå och lägga mig tidigt för att gå upp tidigt och slippa stressa.

• frankrike

Om man är effektiv och plockar undan tex disk direkt, Bäddar direkt man går upp osv funkar det rätt ok tycker jag. Lämnar man till senare blir det dubbelt så jobbigt. Vet att det låter skittråkigt... Men men. Tvätta tycker jag det är lättare att kanske ta en em/kväll tex ons och köra tre maskiner på rad. En mörk, en ljus, en handdukar så slipper man hålla på med tvätt varje dag så där. Handlar gör jag ofta med ett av barnen som en "utflykt" eller efter dom somnat kan man handla ordentligt i lugn och ro. Att förbereda mat är också ett jättebra tips. Tex tors när barnen ska iväg på aktiviteter och det är stressigt. Då ser vi till att det finns mat art värma. Men visst snurrar dagarna på i en jäkla fart...

• jimbo

Jobbar visserligen 85% men jag tycker man har ångan uppe när man kommer hem o det är bara göra det man ska sen tar man ett varmt bad o lägger sig på soffan när allt e klart ! Inga problem tycker jag !

• Tow2Mater

Man får prioritera. Behöver man plocka alltför mycket har man för mycket grejjor och kan sortera ur o slänga.
    Hämtmat ibland, slopa saker helt som inte måste göras som t ex bädda sängar - minns inte när jag gjorde det sist.

• jimbo

Fast bäddar gör man väl på morgonen ??

• Tow2Mater
    jimbo skrev 2012-10-22 16:31:11 följande:
    Fast bäddar gör man väl på morgonen ??
    Dushar gör man väl på morgonen?
  • lövet2

Nej, det gick inte alls för oss. Jag sadlade om till hemmamamma i stället! Solig

Svar på tråden Koas i hemmet när jag jobbar heltid, hjälp!