Inlägg från: Anonym (fakta av mig :D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fakta av mig :D)

    Min sambo röker cannabis varje dag..

    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-06 15:46:01 följande:
    Efter att ha läst tråden vill jag bara säga detta

    Att slänga ut sig påståenden gör det inte till fakta.

    Ska man komma med påståenden får man gärna visa länk till trovärdig källa som stödjer diverse påståenden (observera att åsikter eller påståenden från drogliberaler eller droganvändare inte gör ett påstående till sant eller till fakta).

    Det är faktiskt både bekymmersamnt och tröttsamt hur folk försöker göra sina åsikter till sanningar och fakta.

    Dessutom, att säga att tex alkohol är farligare än cannabis är dessutom lika meningsfullt som att säga att en motorsåg tillfogar mer skada än en kniv - båda sakerna är ju skadligt.

    Du är medveten om att det inte är svart och vitt?


    Då de finns olika nivåer av skadlighet, där alkohol skadlighet vida överstiger cannabisens skadlighet.


    Men många tar detta som man säger cannabis är nyttigt tom.


    Nä cannabis har problem, men inte närheten av alkoholens.


     


    Det verkar vara väldigt viktigt att få cannabis lika skadligt som alkohol eller tom mer skadligt.


    Varför fakta inte är intressant är rätt icke lustigt.

    Vad är det du vill ha fakta om?


    Då du efterlyser detta, så vore det intressant om va du saknar fakta om.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-06 16:28:48 följande:
    Återigen, varför ens dra upp alkohol? Eller varför inte atombomber som är farligare än både cannabis och alkohol.

    Genom att använda sig av denna metod om och om igen så känns det mer som ett försök att föra över sakfrågan på annat, men nu gäller inte denna diskussion alkohol, atombomber, nerladdning från nätet osv. ta diskussionen istället för att dra in andra saker i denna fråga.

    Återigen åsikter är en sak, fakta är något helt annat.
    Ska man påstå att en fjärdedel av svenska folket använder cannabis så måste man backa upp det med en trovärdig källa, det förstår du väl själv annars att ingen tar ett sådant påstående på allvar då det inte är trovärdigt och enbart baserat på en persons åsikt.

    Med detta lämnar jag debatten då dessa trådar oftast bara fylls av en oändlig upprepning av likadana inlägg fyllda av åsikter maskerade till 'sanningar' av ett fåtal personer

    Det var du som tog upp alkohol ,jag förklara för dig.


    Du gör dig löjlig och prata om atombomber i samma mening som alkohol och cannabis.

    Vad är det för metod du pratar om.


    Vet många som tar upp alkohol i cannabisfrågan, är för påvisa hyckleriet.


    Som är extremt tydligt här.

    Det är inte en fjärdedel av befolkningen utan 21,4%.


    Och här har du källan och ingen åsikt.
    www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_213154_SV_TDAT13001SVN1.pdf


    Är EU trovärdigt nog???


    Eller skulle du ha pseudomyndigheter som folkhälsoinstitutet som presentera dessa siffror?
    Är det mer saker du vill ha källa på?

    Förstår du lämnar "diskussionen", då du kommer bli sopad av bana med fakta och INGA åsikter.


    Åsikter är nått knarkkrigaren hänger sig till.


    Och aldrig någonsin har jag fått förklarat vad denna åsikt kan bygga sig på.


    Utan det är min påsikt och den är rätt, men förklara den Ne, ne, ne, ne NEJ det gör jag inte.


    En åsikt är inte mycket värd, om man inte kan förklara den.


    Då man inte kan avgöra själv om åsikten verkar bra, eller om det finns massa hål i den.


     


    Varför du ens posta från början, är en gåta för mig.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (tycker) skrev 2014-07-06 16:48:15 följande:
    Upprörande! Stackars barn! Det borde krävas barnlicens med särskild prövning och utredning för att få tillstånd att skaffa barn. Det är känt att rökande föräldrar markant ökar risken för att även barnet blir rökare i livet och rör det sig om en neddrogad lagliberal knarkare så borde barnen omhändertagas av de sociala myndigheterna för att få den trygga, skyddade uppväxt med ansvarsfulla, rättskaffens förmyndare som de har rätt till.

    Det är 1300000 som använder/använder cannabis, ditt påstående blir rätt roligt om man sätter denna summan av människor i perspektivet.
    Och ditt argument om neddrogade lagliberal(vad det nu är).

    Varför man ska blanda in SOC, för någon tar sig en röka på kvällningen vid valda tillfällen.


    Förstår jag inte vad man ska uppnå med.


    De flesta som röker cannabis, har ordnade förhållanden i livet, men jobb/skola, familj, hem och en par fritidssysselsättningar.


    Du pratar om missbrukare, de är inte så himla många.


    Men de ska man givetvis hjälpa.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-06 18:48:19 följande:
    Att felaktigt föra fram olika fakta som finns gör inte olika påståenden sanna.
    De flesta människor (ja även många av de som själva använder cannabis) vet självklart att det inte är en miljon trehundratuen svenskar som använder cannabis.

    Egentligen borde man inte säga emot inlägg med diverse tokiga påståenden för de fungerar utmärkt som skäl för att inte använda droger men ibland måste man påpeka det uppenbara, dvs att 'kejsaren inte har kläder på sig', (och det är sannolikt pga att han har rökt cannabis'..)


    Det är fortfarande 1300000 som använder/använt cannabis, finns inget du kan säga som ändrar detta.


    Då det är den färska EU-statistiken.


    Vet inte varför du har så svårt att förstå vad använder/använt är.


    Det är antalet som någon gång i livet testat eller nu röker cannabis.


     


    Vad är det för tokiga påståenden du pratar om?


    Vad vill du ha källa på?


    VAD VILL DU HA KÄLLA PÅ?


    Det var trots allt du som pratade om det inte fanns några källor.


    Så frågar du itne efter några mer källor, så räknar jag med att du är medveten om att det inte är ngåra åsiker.


    Utan hard facts.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-12 02:26:01 följande:
    Nej det är verkligen inte 'same same'.

    Okunskap eller medvetet försök att framställa saker som det inte är? något som förövrigt gjorts ofta i den här tråden.

    Medvetet eller omdevetet?

    Vad är det du vill ha fakta på, du börjar bli tröttsam när du vägrar svara på vad du vill ha för fakta.


    Då vad som är åsikter som vill ha fakta på.


    Väldigt konstigt att någon sparkar in hela dörren för jag har nått viktigt, men vägar sen berätta varför.
    Din medverkan i tråden blev totalt meningslös, om man nu inbillar sig att du manade till fakta.


    Vilket vi inte får framföra, då du verkar bara ha åsikter.


    Nått som du anklagade andra för.


    Din hycklare.


     


    Förväntar mig inte nått av dig, stött på många såna som du.


    Som ropar, vill ta plats och säger jag har rätt, men när det gäller och leverera så smiter de ut genom bakdörren.


    Då de inser de tagit vatten överhuvudet, som du nu.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (anonym signatur) skrev 2014-07-12 10:34:17 följande:

    Kan du komma med praktiskt exempel?


    Vad jag kan se så tillrättavisas åsikter av fakta konsekvent.


    Fakta styrks med länkar åsikter blir upprörda.


     


    Haha, visst är det så.
    Man kan ha en åsikt om gul är den bästa och vackraste färgen.


    Men säger man cannabis är farligt, ja då kan man itne komma undan att bevisa detta.


    För ingen åsikt i världen, kan vinna över forskning.


    Sen kan man ha åsikten jag vill inte röka, och där behöver vi ingen forskning.


    Då man är herre över sin egen kropp, så väljer själv vilka saker man konsumerar.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-12 19:03:34 följande:
    Oj man blir nästan övertygad när man ser vilka argument vissa kommer med och hur argumenten förs fram.. eller nej (här var jag ironisk ifall man missade det)

    man har svårt med att både förstå vad ord betyder eller att kunna föra fram sina argument på ett sätt som inte framstår som svårtolkat svammel (alternativt framfört av ett agressivt barn)
    Men nej cannabis påverkar ju inte tankeverksamhet och personlighet.. det ser man ju strålande exempel på här tråden.. *suck*..

    Självklart får man ha sin åsikt angående droger men snälla sluta dyka upp med era dumheter i trådar som faktiskt inte är ett slags forum för er att berättiga ert eget beroende.



    Ad hominem och inget som du önskar fakta på, som du anser är bara en åsikt.


     

    Har inget beroende, men detta till trots har du påstått att en del som sagts är bara åsikter.


    Så upp till bevis istället, för slänga ur dig ena ad hominem efter den andra, i tron det ska vara en diskussions vinnare.


    Enda sättet att bli en vinnare är att sätta mig på pottan, som i och för sig inte går.


    Men det finns ett flertal exempel, där det inte finns nått som stödjer eller förkastar vissa åsikter.


    Men så snäll ska jag inte vara och berätta dessa.

    Så jag startar ett räkneverk, på hur många gånger du vägrar berätta vad som bara är en åsikt och inte kan styrkas med fakta.
    Räkneverket:
    6 gånger utan berätta vad som är en åsikt och inte går styrka med fakta.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-12 23:02:47 följande:
    Vad överraskande att det ordet kom..  
    Ibland undrar jag om drogförespråkare klarar av att komma med annat än floskler och Ad hominem *suck*

    Det är dessutom väldigt svårt att få något sammanhang i dina inlägg de är väldigt 'konstiga' för att uttrycka det milt, så jag måste fråga.. har du använt cannabis någon gång i ditt liv? kanske fler än en gång?



    Ytterligare ett bevis på dåligt argumenterande *suck*
    Jag brukar för övrigt inte droger vare sig det är alkohol eller cannabis då jag anser det vara både skadligt och fördummande, själv då?

    Sen låt oss inte spela dumma, självklart är du medveten om att många inlägg tagits bort av moderatorerna pga av försök att sprida regelrätta lögner angående cannabis, så att du inte ser vissa saker är ju för att modereringen har fungerat.

    Ad hominem, kommer inte som ett argument.


    Utan pga du väljer inte bemöta frågan, och istället väljer att nedvärdera mig som person.


    Det det riktigt humoristiska är att du i nästa stycke, IGEN kör samma sak igen = ad hominem.

    Jag argmunetar inte ens cannabis, då mina inlägg hela tiden handlar om att försöka få dig.


    Att berätta vad som är bara en åsikt och inte fakta.


    Då du hela tiden vägrar, att berätta vad för åsikt du vill ha fakta om.


     


    Vad är det för lögner om cannabis du pratar om, kan du ge exempel?


    Varit på Fl ett tag, sällan så tar moderatorer bort inlägg pga lögner.


    Och absolut inte när man kan ge forskning och länkar som tydligt visar att man vet vad man pratar om.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-12 23:04:53 följande:
    Ska man skratta eller gråta DrömmerSkrattande

    Jag vet inte om du skratta eller gråta.


    Det är trots allt du som vägrar prata sakfrågan, utan bara nedvärderar person.


    Ad hominem verkar vara ett synonym med dig.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-12 23:08:54 följande:
    För att vara allvarlig så är jag inte här för att bemöta era 'sanningar' man kan inte ändra åsikter folk som använder droger de måste komma till insikt själva.

    Det jag gör är att vända mig till de som läser tråden, genom att hänvisa till era inlägg kan jag visa hur skadligt det är att använda droger.

    Nu var ju du som sa att "vi" bara har åsikter som inte kan stödjas med forskning/fakta.


    Dock väljer du inte berätta , vad som är bara åsikter och inte forskning/fakta.

    Även här i sista stycket, så väljer du en NY ad hominem.


     


    Det verkar som du inte har förmågan att diskutera sakfrågan.


    Som i ditt första inlägg, där du verkade veta hur du skulle visa vad som bara ar en åsikt.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Fru Darcy skrev 2014-07-13 00:06:08 följande:
    Fakta: Cannabis och LSD är olagliga substanser att inneha. Sen kan ni tjata in absurdum huruvida det är ok att bruka dessa. Har man barn och vill behålla vårdnaden om dessa så håller man sig borta från droger. Punkt.

    Det är olagligt att gå mot röd gubbe på trafikljusen.


    Vad är skillnaden?


     


    Sen är det lagligt att dricka bensin, sniffa lim och ta livet av sig.


    Så vad är skillnaden.


    Även okey att ladda ner, köra för fort, som så.


    Visst man kan bli straffad, men när man konsumerar en drog.


    Så tar det hus i helvete, hyckleri är enda som poppar upp.


     


    Antar du är en hycklare,

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-06 15:46:01 följande:
    Efter att ha läst tråden vill jag bara säga detta

    Att slänga ut sig påståenden gör det inte till fakta.

    Ska man komma med påståenden får man gärna visa länk till trovärdig källa som stödjer diverse påståenden (observera att åsikter eller påståenden från drogliberaler eller droganvändare inte gör ett påstående till sant eller till fakta).

    Det är faktiskt både bekymmersamnt och tröttsamt hur folk försöker göra sina åsikter till sanningar och fakta.

    Dessutom, att säga att tex alkohol är farligare än cannabis är dessutom lika meningsfullt som att säga att en motorsåg tillfogar mer skada än en kniv - båda sakerna är ju skadligt.

    Här säger du själv, påståenden gör det inte till fakta.


    Du säger du vill ha länkar till trovärdiga källor.
    Men visat sig att du inte vill berätta vad du anser är bara "påståenden".


     


    Om du är så säker på din sak, så vore det så EXTREMT enkelt att avkräva en källa.
    Men det gör du inte, utan total vägrar.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-12 23:08:54 följande:
    .........

    Det jag gör är att vända mig till de som läser tråden, genom att hänvisa till era inlägg kan jag visa hur skadligt det är att använda droger.

    Räkneverket uppe på 9 gånger nu, som vi inte fått veta vilka påståenden/åsikter som inte har fakta och forskning.
  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (åsikt vs fakta) skrev 2014-07-13 00:32:36 följande:
    Inlägg efter inlägg med med i stort sett samma obegripliga svammel.. lite maniskt kan tyckas..och sorgligt och faktiskt en smula obehagligt.

    Tack för att du om och om igen bevisar det jag har fört fram i mina inlägg, men medmänniskan i mig blir dock beklämd..
    Jag kan inte med rent samvete argumentera med en människa som så uppenbart visar på effekter av droganvändande.

    Det finns fortfarande inget av vad du efterfrågade.


    Då du påstod att det bara fanns påståenden och åsikter.


    Och jag frågar igen, vad är det för påståenden och åsikter, du vill ha källor på?
    Du jag undrar om du ens vet vad du efterfrågade, då du vägrar ge oss detta.


     


    Sen bara ad hominem om och om igen.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Tvekar skrev 2014-07-19 15:23:51 följande:
    Din sambo är i ett aktivt missbruk. Det enda du ska tänka på nu är dig själv och ditt barn.Ta kontakt med vårdcentralen eller familjeenheten i din kommun för råd och hjälp. Lyssna inte på alla drogtomtar här .
    Arbetar själv på missbruksenheten  och såhär brukar det låta innan " myntet trillat ner" om det någonsin gör det. Det kommer mest troligt inte gå att nå honom,låter som att han har minst några år till av missbruk framför sig för att eventuellt vakna upp .

    Det är inte drogen i sig eller huruvida den är laglig eller ej som avgör om det är missbruk eller ej . Det är påverkan ..och som TS beskriver det.. Ja han är klockren missbrukare och behöver hjälp.

     

    Vad menar du med påverkan?


    Du som jobbar med missbrukare, vet ju exakt hur man diagnostiserar ett missbruk.


    Så varför du är så otydlig, gör mig konfunderad om varför du är detta.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Tvekar skrev 2014-07-19 15:37:25 följande:
    Jo jag kan kriterierna för missbruk men diagnosen ställs av våra läkare smile1.gif  . Påverkan är hur det påverkar livet helt enkelt. Hur det sociala ser ut. Om man lägger mycket tid på att skaffa och bruka drogen  Tar man risker ?. Prioriterar man drogen ? Klarar man sitt arbete / söka arbete  ? Behöver man drogen för att känna sig "bra " eller " normal" Hemlivet ? osv.. Dessa kriterier finns på nätet bla på socialstyrelsens hemsida. Sen tittar man på mängd .ärftlighet och andra medcinska faktorer som blodtryck puls,minne mm naturligtvis.

    Lägga tid på skaffa cannabis??????


    I Sverige?


    En kvart kanske, om du inte bor på nått fjäll, där tar det 20min.


     


    Nu vet jag ju att man använder sig av DSM IV/DSM V, den är lite tydligare än vad du är.


    Känns mer som frågor för greppa situationen för en person, än ett diagnosverktyg i det du skriver.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Tvekar skrev 2014-07-19 16:34:14 följande:
    En läkare använder sig av Dudi/ Audit och dsmv. När vi skriver in patienter genomför vi dock en intrevju med frågor liknande de jag beskrev. smile1.gif
    Såklart man har frågor, men frågorna i sig är inte kriterier för en missbrukar diagnos.
  • Anonym (fakta av mig :D)
    Tvekar skrev 2014-07-19 17:24:06 följande:
    Nej läkarna ställer diagnos... Som jag sa. men svaren ger en indikation om hur missbruket ser ut . Du får tänka på att de som kommer till oss är de som insett att de har problem, och klarar inte av att sluta på egen hand.

    Och ja vi får in gott om människor som " bara " röker cannabis. Men oftast är det blandmissbruk.

    Men den viktigaste och mest avgörande indikationen att man har ett riskbruk / missbruk är att anhöriga och omgivningen reagerar.

    Nej, det beskriver en persons liv, med droger och alkohol.
    Som sen screenas genom DSM genom en läkares ögon, som KAN leda till en diagnos.

    Dessa frågeformulär är inget mer än ett underlag.


    Cannabis genererar få missbrukare mot andra droger(alkohol inkluderat).


    Men både du och jag vet också att en cannabisrökare har en tidigare amnes av psykisksjukdom/åkomma, före cannabisdebuten.


    Som man måste ta tag i också, annars är det kört i många fall att "bota" dessa.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Tvekar skrev 2014-07-19 17:41:59 följande:
    När de kommer till mig för inskrivning har de redan fått en diagnos. Frågorna är bla till för att hjälpa läkaren fastställa medicinering behandlingsform.osv

    Att det finns en hög komorbiditet gällande narkotika och psykisk ohälsa är helt klart . Att det däremot skulle vara så att de som har ett cannabismissbruk skulle ha lidit av psykisk ohälsa innan debut finns det ingenting som talar för. Alla droger ökar stresspåslaget i kroppen på sikt och kan ge psykisk ohälsa.

    Såklart om man kommer till inskrivning på en missbrukarenhet.


    Så är ju det rätt självförklarande att man gått igenom dessa formulär, som sen leder till en diagnos.


    Hoppas du inte tror jag försökte påstå nått annat.

    Det är ingen tillfälligthet, att de med psykiskohälsa är överrepresenterade i denna grupp.


    Att en amnes av psykisk ohälsa innan drogdebut, är inget som är speciellt kontroversiellt.


     


    Cannabis skapar inte psykiska sjukdomar.


    Vilket betyder slutar man med cannabis, eller går tillbaka till låg konsumtion.


    Så försvinner eventuella problem, inom en relativt kort tid.

  • Anonym (fakta av mig :D)
    Anonym (tydligt) skrev 2014-07-19 17:58:05 följande:
    Har bott i Storbrittanien i många år och det är sååå tydligt att Sverige fortfarande är i smekmånadsfasen av cannabisanvändande. Finns ingen jag känner i Skottland som skulle påstå att det är ofraligt som ni nyfrälsta haschtomtar gör.
    De flesta av mina vänner som rökte på varje dag har fått diverse problem . De är alla 40-45 och har rökt sen de var 15-16- En del mår prima ,men många har sömnsvårigheter ,problem med närminnet , afasi ( kommer inte på ord).
    Depressioner etc . ALLA har slutat idag . För nu har de flesta familj och inser att det inte funkar att röka brass och ha en massa ansvar . Kan tillägga att de är trevligare människor nu än då-
    De som rökte på varje dag var ofta helt inne i brassandet. Ego ,slöa . Dåliga på att behålla jobb osv.

    Extremt få som säger det är ofarligt med cannabis, ett fåtal nyfrälsta och par "haschtomtar".


     


    Sen så drar man alltid upp såna som röker på varje dag, som ett exempel på hur man blir på cannabis.


    Faktum är att ytterst få, som röker på varje dag.


    De flesta konsumerar cannabis sporadiskt, så börja prata om 5-10% som dessa representerar alla cannabis konsumenter.


    Är ett mycket löjligt sätt att diskutera.

Svar på tråden Min sambo röker cannabis varje dag..