• Anonym (hur?)

    Ni som är ensamstående med barn - hur klarar ni ekonomin??

    Jag och min sambo ska separera. Vi har två barn tillsammans som kommer att bo hos mig hela tiden förutom varannan helg.

    Jag sitter nu och räknar och räknar på hur jag ska få ekonomin att gå ihop. Jag behöver tips och råd från alla er som har erfarenhet av detta. Jag vet verkligen inte hur det ska gå... Barnen är 2 år och 6 år gamla.

    Vad kan ni dela med er av? Hur ska jag tänka/göra för att detta inte ska bli så svårt?

    Tacksam för alla tips och råd.

  • Svar på tråden Ni som är ensamstående med barn - hur klarar ni ekonomin??
  • Miss P71

    Flytta till en 3:a istället för till en 4:A. köp dig en snygg bäddsoffa som även är skön att sitta i.På så sätt får barnen varsit rum och du kan sova i vardagsrummet. Lägg upp en budget varje månad vad du har för räkningar. Lägg undan mat pengar för sig som du vet är till endast mat och hygienartilklar.

  • Anonym (hur?)

    Jag har tänkt "låsa" pengar på ICA-kortet som är för mat och hygienartiklar, precis som du skriver.

    Jag har tänkt mig en fyra, men jag kanske ska tänka om. Måste kolla hur mycket det skiljer i kostnad.

    Jag har lagt upp alla mina fasta kostnader varje månad och nu ska jag försöka kartlägga övriga kostnader. Ska ta bort alla "onödiga" kostnader och fokusera på att barnen får det de behöver. Jag antar att deras pappa ska betala underhåll också? Vet inte hur mycket det är på, men allt hjälper. Kanske är berättigad till bostadsbidrag också.

  • Miss P71
    Anonym (hur?) skrev 2012-10-26 10:38:56 följande:
    Jag har tänkt "låsa" pengar på ICA-kortet som är för mat och hygienartiklar, precis som du skriver.

    Jag har tänkt mig en fyra, men jag kanske ska tänka om. Måste kolla hur mycket det skiljer i kostnad.

    Jag har lagt upp alla mina fasta kostnader varje månad och nu ska jag försöka kartlägga övriga kostnader. Ska ta bort alla "onödiga" kostnader och fokusera på att barnen får det de behöver. Jag antar att deras pappa ska betala underhåll också? Vet inte hur mycket det är på, men allt hjälper. Kanske är berättigad till bostadsbidrag också.

    Du ska helt klart ansöka om bostadsbidrag. ska ni ha delad vårdnad så kommer du inte få något underhålls bidrag. För då ska ni dela på köp av kläder och dyligt till era barn.
  • IsadorasMamma

    Är ensamstående med ett barn & studerande.
    Det funkar utmärkt!
    Bostadbidrag har jag på 3200 kr & det gör en väsentlig skillnad som du förstår.

    Vad har du för sysselsättning & inkomst?

    Kvalificerar du dig till bostadsbidrag? Kolla på FKs hemsida & gör en prelberäkning
    på hur mycket du kan få.

    Du kommer få barnbidrag & underhållsbidrag på 1273kr månad & barn.

  • Lattjo

    Jag är ensam med två barn. Jag bor i en 2,5:a, jag har ett litet pytterum (det halva rummet som egentligen ska vara matrum) och ungarna delar det större, funkar perfekt. Vardagsrummet är ju lite trångt eftersom jag måste ha matbord där också men det går det med :)

    Deras pappa betalar underhåll. Eftersom du ska ha barnen på heltid förutom varannan helg ska pappan betala underhåll. Får man från fk är det 1273,- tror jag och det är det minsta han bör betala till dig även om ni inte går via fk.

    Du bör ha rätt till bostadsbidrag så sök det. Det beror ju lite på vad du tjänar iofs. Sen har du bägge barnbidragen också.

    Jag har valt att leva snålt och betala av alla skulder jag har nu för att få mer över sen. Har inga onödiga räkningar.

  • IsadorasMamma

    Ett litet ps bara, det beror ju visserligen på vad TS har för inkomst.
    Men ibland blir det inte billigare att bo mindre/billigare i slutänden
    om man är berättigad bostadsbidrag.

  • Anonym (hur?)

    Jag har fast heltidsjobb på kontor. Jobbar just nu 80% men inser att jag nog måste gå upp till heltid när vi separerat, tyvärr. Tycker att det är skönt för barnen att slippa vara till kl 17 varje dag. Men men, det måste gå.

    Min heltidslön är 23000:- i månaden.


    Miss P71 skrev 2012-10-26 10:43:26 följande:

    Du ska helt klart ansöka om bostadsbidrag. ska ni ha delad vårdnad så kommer du inte få något underhålls bidrag. För då ska ni dela på köp av kläder och dyligt till era barn.

    Vi ska inte ha delad vårdnad. De kommer att bo hos mig hela tiden (tack och lov!)  förutom varannan helg.
  • Anonym (hur?)
    Lattjo skrev 2012-10-26 10:48:59 följande:
    Jag är ensam med två barn. Jag bor i en 2,5:a, jag har ett litet pytterum (det halva rummet som egentligen ska vara matrum) och ungarna delar det större, funkar perfekt. Vardagsrummet är ju lite trångt eftersom jag måste ha matbord där också men det går det med :)

    Deras pappa betalar underhåll. Eftersom du ska ha barnen på heltid förutom varannan helg ska pappan betala underhåll. Får man från fk är det 1273,- tror jag och det är det minsta han bör betala till dig även om ni inte går via fk.

    Du bör ha rätt till bostadsbidrag så sök det. Det beror ju lite på vad du tjänar iofs. Sen har du bägge barnbidragen också.

    Jag har valt att leva snålt och betala av alla skulder jag har nu för att få mer över sen. Har inga onödiga räkningar.

    Kan man gå en annan väg än via Försäkringskassan och bestämma underhåll alltså?
  • IsadorasMamma
    Anonym (hur?) skrev 2012-10-26 10:58:05 följande:
    Jag har fast heltidsjobb på kontor. Jobbar just nu 80% men inser att jag nog måste gå upp till heltid när vi separerat, tyvärr. Tycker att det är skönt för barnen att slippa vara till kl 17 varje dag. Men men, det måste gå.

    Min heltidslön är 23000:- i månaden.


    Vi ska inte ha delad vårdnad. De kommer att bo hos mig hela tiden (tack och lov!)  förutom varannan helg.
    Du kommer förmodligen inte att vara berättigad bostadsbidrag men det behöver du å andra sidan inte
    med den lönen. Förutom lönen kommer du alltså att få ca 4500 kr i bidrag/ mån.

    Det är inte speciellt lite pengar. Eller tycker du det? Det beror ju såklart på hur man är van att leva
    men det bör inte bli några större problem.

    Vårdnaden har inget med umgänget att göra. Har ni delad vårdnad nu så har ni det trots att ni separerar hur mycket eller lite barnen än är hos pappan. Om det inte är så att du kräver honom på vårdnaden.


  • Anonym

    Sitter i samma sits här!
    Vi har precis separerat o jag ska ha barnen och han varannan helg.
    Med bägge barnbidragen o underhåll så kommer jag ha mellan 3-4 tusen kvar efter hyra och räkningar...
    Kommer man klara sej på de?

    hur ser din kalkyl ut?

Svar på tråden Ni som är ensamstående med barn - hur klarar ni ekonomin??