• WillU

LHCF är för de lata

Ja jag menar att det är bara ett sätt att ta genvägar för att slippa träna. Bieffekterna kommer att komma som ett brev på posten. Ät som vanligt och rör på dig mer. Det är inte konstigare än så.

• Svar på tråden LHCF är för de lata
  • WillU

Jo LCHF skall det naturligtvis vara.

Det fungerar uppenbarligen om man vill minska i vikt, men det kommer med ett pris. Priset är hjärt- och kärlsjukdomar som inte syns efter 1,2,3 eller kanske ens 5-10 år. Sluta leta dieter och rör dig mer så kommer hela du bli mer frisk.

• FlitigaLis

Många insulin-diabetiker kan sluta ta insulin eller minska det kraftigt om de äter LCHF. Det behöver alltså inte bara vara en bantningskur

• Winterfell
    WillU skrev 2012-10-26 19:11:06 följande:

Det fungerar uppenbarligen om man vill minska i vikt, men det kommer med ett pris. Priset är hjärt- och kärlsjukdomar som inte syns efter 1,2,3 eller kanske ens 5-10 år. Sluta leta dieter och rör dig mer så kommer hela du bli mer frisk.
    Ah, har du också gått på myten att LCHF:are äter smör med sked och dricker grädde ur paketet? Lever på bacon och slickar i sig ister? 

• icy
    Snälla du.. Min mormor har kört LCHF sedan hennes yngre dagar och hon är idag 64 år och tävlingsdansar latin.. Långvarig LCHF metod och frisk som en nötkärna!
  • Jag1977

det beror ju på om du vill förlita dig på ny eller äldre forskning.

finns faktiskt ganska mycket forskning som tyder på att det är kolhydrater i samband med fett som ger dessa sjukdomar, och när kolhydraterna försvinner så är fettet inte längre farligt.

sen undrar jag varför just LCHf skulle vara för lata människor? är inte alla dieter en form av genväg? jag skulle nog säga att med träning kan du gå ned en del, me kost och träning får du optimalt resultat- och precis som vi är olika på andra sätt så fungerar våra kroppar annorlunda.

Jag har dock svårt att se vad hälsovinsten är att du käkar bröd och pasta?  Jag äter antagligen precis som de allra flesta icke-lchf:are förutom att där ni lägger potatis eller pasta lastar jag på med sallad istället. onyttigt? nja, jag tvivlar.  
  • castillo

Igentiligen inte. För mig är det toppen. Jag är för tung för att orka tränna utan spark i röven. Och det finns ingen som peppar mig. Sedan så är det de ända sätter för mig att avstå från socker då söttsuget minskar. Desutom har jag för hör insulinproduktion så lchf är toppen. Det är svårt att ändra en livstill. Bivärkningar ja det finns men eftersom förjderna av övervikt är värre så är det värt det.

WillU skrev 2012-10-26 18:34:47 följande:
    Ja jag menar att det är bara ett sätt att ta genvägar för att slippa träna. Bieffekterna kommer att komma som ett brev på posten. Ät som vanligt och rör på dig mer. Det är inte konstigare än så.

• Biffus
    FlitigaLis skrev 2012-10-26 19:16:20 följande:
    Många insulin-diabetiker kan sluta ta insulin eller minska det kraftigt om de äter LCHF. Det behöver alltså inte bara vara en bantningskur
    Sedan så innebär det bara att de döljer/undantränger symtomen. Det är precis samma sak som att ta feberdämpande medicin, det lindrar bara symtom. Om de skulle äta mer kolhydrater skulle de behöva ta insulin. Den kosten jag äter nu har botat diabetiker (typ 2) så att de inte behöver använda medicin (insulin mm) trots högt kolhydratintag (då pratar jag inte om bröd och godis alltså, utan frukt och grönsaker). Dock tänker jag inte pracka på folk min kosthållning, så jag kommer inte att säga något om den såvida ingen frågar något.
  • Kakans

Vare sig LCHF är hälsosamt eller att man går ner i vikt eller ej spelar ingen större roll för mig.
    Det finns bra många andra dieter som är hälsosamma och kan få dig att minska i vikt.
    LCHF bidrar till den Animaliska produktionen och det är något som vi måste börja minska så fort som möjligt!!! 

• Biffus
    Jag1977 skrev 2012-10-26 19:32:37 följande:
    det beror ju på om du vill förlita dig på ny eller äldre forskning.

finns faktiskt ganska mycket forskning som tyder på att det är kolhydrater i samband med fett som ger dessa sjukdomar, och när kolhydraterna försvinner så är fettet inte längre farligt.

sen undrar jag varför just LCHf skulle vara för lata människor? är inte alla dieter en form av genväg? jag skulle nog säga att med träning kan du gå ned en del, me kost och träning får du optimalt resultat- och precis som vi är olika på andra sätt så fungerar våra kroppar annorlunda.

Jag har dock svårt att se vad hälsovinsten är att du käkar bröd och pasta?  Jag äter antagligen precis som de allra flesta icke-lchf:are förutom att där ni lägger potatis eller pasta lastar jag på med sallad istället. onyttigt? nja, jag tvivlar.  
    Nja, snarare vem som betalat för forskningen...
  • Mandel
    Kakans skrev 2012-12-30 07:54:23 följande:
    Vare sig LCHF är hälsosamt eller att man går ner i vikt eller ej spelar ingen större roll för mig.
    Det finns bra många andra dieter som är hälsosamma och kan få dig att minska i vikt.
    LCHF bidrar till den Animaliska produktionen och det är något som vi måste börja minska så fort som möjligt!!! 
    Var på ett föredrag om maten och dess påverkan på naturen i form av utsläpp av växthusgaser. LRF hade anordnat den och det var den otroligt trevlige och rolige killen Peter Borring som framförde det hela.

Jordbruket står för 13% av utsläppen av växthusgaser i Sverige varav 3,4% ifrån idisslarna. Och då har man inte tagit med den minskning som skulle bli om man tog hänsyn till de gaser som betesmarkerna binder.
    Eller att gräset som djuren betar av flera gånger per år "äter upp" en massa gaser under tiden som det växer...
    I så fall skulle idisslarnas utsläpp totalt sett bli ännu mindre.

När det gäller ett hushåll så står maten för 25% av utsläppen av växthusgaser. Även grönsaker och spannmålsprodukter påverkar växthusgasutsläppen eftersom det finns massor av gas i marken som frigörs när man brukar den. Inte bara traktorkörningen .
    Störst är själva boendet sedan resor och man har till och med räknat ut gasutsläppen för shopping.

Och så till det roliga
    Av de 11 ton vår kost släpper ut så står köttet för 0,7 ton och godiset för 0,5 ton.

Om man i vanlig ordning drar slutsatser och tolkar som man vill så kan man genom detta lugnt konstatera att alla som käkar en massa bröd och pasta ska vara tacksamma för att folk käkar LCHF.
    LCHF:arnas gräsbetande kossor, får och vilt ser till att ta hand om brödnissarnas olika utsläpp från åkerbruket för att framställa bröd och pasta. Och inte att förglömma: godiset
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden LHCF är för de lata