Biffus skrev 2012-12-30 14:12:03 följande:
Jag äter high carb raw vegan. Dvs, jag äter råa frukter och grönsaker. Fördelningen mellan kolhydrater, protein och fett är (i energiprocent) ungefär 80/10/10. De viktigaste komponenterna i denna kost är att det är high carb och vegan. Själva raw-delen är inte särskilt viktigt. Det är bättre att äta ångkokt potatis/ris (brunt, oraffinerat) än råa nötter. Vid högre fetthalt blir cellerna mer resistenta mot insulin (pga cellmembranens uppbyggnad). Eftersom att kosten pestår av oraffinerad mat (läs: frukt, grönsaker, ev potatis, ris) kommer det inte att bli en snabb höjning av blodsockret, så det problemet är icke-existerande. För mer information så finns boken"the 80/10/10 diet" av dr Douglas Grahm (det finns fler, men det är den som kom upp i mitt minne nu) samt en del "gurus". Några exempel är John MvDougall, durianrider, freelee/freelea, fullyRawKristina, easyToBeRaw och många fler! Durianrider har för övrigt gått ut vid ett flertal tillfällen och sagt att ha kommer att ge 10 000 USD till den som kan visa en person som, trots att ha följt 80/10/10 en längre tid, är överviktig. Ingen har kunnat visa en sådan person än så länge...
Sedan ser inte jag det inte som en kost som på något magiskt sätt botar allting. Jag har fortfarande kvar en del av min (delvis medfödda) hypotyreos (dock har min produktion av tyreoideahormoner ökat med 100% på ett år).
För ca 5 år sedan blev jag helt frälst av LCHF. Efter 2 år på denna kost hade jag gått upp 15 kg över min egen normalvikt som jag alltid haft (men i LCHF-kretsar hette det att "det är kvinnligt mer former, och då kanske du behöver komma närmare övervikt"), hade skyhögt fastesocker, utlöst mitt medfödda sköldkörtelfel och mycket mer. Därför bytte jag kost, och nu mår jag bra! Det värsta som händer mig nu är att jag får dras med konstiga kommentarer som "du äter för mycket men du äter för lite" (från folk som tror att energimängden i mat är konstant, oavsett mängd) och "frukt gör folk tjocka. Du är så smal bara för att du äter mycket frukt".
Dock är jag ingen person som går och pratar om min kost eller ger pikar till andra personer. Jag vill att alla ska må bra på sina egna villkor.
Otroligt intressant läsning! Grattis till att må så bra och att ha hittat något som fungerar.