• Anonym (Hjälpsam! :))

    Hormonspiral insättning!

    Hej!

    Jo vissa läser ju på Internet om skräck historier om insättning av en mirena hormonspiral.

    Jag ska berätta min upplevelse, jag satte in min spiral idag. 26/10-12

    15.00 - Tar en tablett en timma innan så att livmodern blir mer avslappnad som jag fick av ungdomsmottagningen.

    16.00 - Är på ungdomsmottagningen och får träffa min barnmorska som ska sätta in den. Hon informerar osv. Lite nervös och jag frågar om det kommer göra ont, hon säger att det kan göra lite ont när de ska upp för livmodershalsen.

    Jag sätter min i gyn stolen och först her hon in något så att hon kan se och sen vet jag inte riktigt vad hon stoppar in, hade inte riktigt koll men sedan så nyper hon tag i något som inte känns alls, bara lite spänt. Sedan säger hon att hon ska mäta min livmoder och då känns det bara som ett litet stick. Inge mer! Sedan förde hon in spiralen. Och sen var allt klart!

    Så för er tjejer som ska sätta in en hormonspiral. Var inte oroliga! Bara för att det gör ont för vissa så behöver det inte göra så ont för DIG.
    Ett stick och lite spänt var det ända jag kände! A piece of cake.
    Lite små hugg kunde man känna lite då och då på kvällen men man kunde ändå umgås med vänner, för dom små huggen satt kvar minst 1 minut och det var inte så farligt.

    Hit tills gillar jag min spiral och hoppas till tusen att den ska fungera bra! :) Det har den än så länge, jag har bra förhoppningar iallafall! :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-17 21:07
    Hejsan!

    Jo det har gått ett par dagar sen jag skrev det där inlägget och mycket har hänt sedan dess.

    Jag skriver till alla kvinnor där ute!
    Jag rekommenderar INTE hormonspiral till någon alls! Jag satte in min spiral, jag var så nöjd och jag blev inte gravid och allt var så smidigt men efter 3 månader så fick jag panikångest anfall som jag aldrig fått tidigare och efter det så börja mitt humör gå upp och ned konstant. Det var så jobbigt! man vill ju vara glad mer en ledsen. Men man vart glad, ledsen sur...

    Så jag bestämde mig att få bort den grejen som får min kropp att lida..

    Jag tog ut den, och det vart så otroligt skönt och kommer aldrig utsätta min kropp för hormoner igen! ALDRIG.

    Nu den 22 så ska jag sätta in en kopparspiral och får önska att den fungerar. Annars vet jag inte vad det blir.

  • Svar på tråden Hormonspiral insättning!
  • Anonym

    Tabletten jag fick som jag tog en timme innan hette Orudis ketoprofen (100mg) :D Knaske hjälpte den mycke för min insättning var enkel!

  • Anonym

    så nu ni som har haft hormonspiral. hur upplevde ni första dagarna?
    Jag har haft snart 3 dagar, har vid kortare tillfällen känt lite mensvärk men inget farligt.  Haft jättelite mens. förstadagen men nu är det mest "sega" flytningar eller vad jag ska säga. så jag hoppas att mensandet är över för mig, har ju redan haft hela min mensvecka, vill ha en paus med mens nu :P  

  • Malin Svensson

    Ser att det är lite blandade upplevelser både i samband med insättningen och efter, vilket inte är konstigt vi alla är ju olika individer och klarar olika mycket smärta. Tänkte dela med mig av min erfarenhet. Hösten 09 föreslog min bm att jag skulle testa hormonspiral då jag testat flera olika mini-piller och haft olika komplikationer och jobbiga biverkningar (p-piller gick bort från början pga förälder som haft propp). Det tog mig ett halvår för att få tillräckligt mycket mod för att boka en tid. När det väl var gjort ansåg jag att jag inte hade någon återvändo. 24/2 2010 var dagen kommen. Tog en ibumetin en timme innan besöket. Väl där pratade jag litete med min bm och hon lugnade mig så gott det gick (var super nervös). Sen fick jag någon slagsmål apparat som kopplades till nedre delen av magen. Den skickade ut elektriska stötar till livmodern för att den skulle slappna av för att det skulle göra mindre ont under ingreppet. (vet inte om det var just för att jag inte hade mens när vi skulle sätta in den eller för att jag aldrig fött barn) Fick successivt öka styrkan på stötar själv och jag märkte att jag blev mer och mer "bortdomnad" och mindre känslig. Sen var det dags, fick lägga mig i gynstolen. Trotts väldigt starka elstötar till livmodern var det det värsta jag varit med om när hon tog tag i livmodertappen med tången, typiskt nog fick jag 3 "klosläpp" som min bm kallar det och fick ta nya tag om livmodertappen. 4e försöket lyckades och jag grät av både lycka och smärta. Gick därifrån med ganska ordentliga menssmärtor. Efter nga dagar gick det över. Gällande blödningen så blödde jag inget alls först 2 veckorna (då man ska blöda) men blödde ist 1 månad i sträck efter det. Vid återbesöket, 25/5, så hade jag oregelbundna blödningar och ganska kraftiga menssmärtor, min bm sa att vi skulle avvakta tills det hade gått ett halvår. Problemen hade blivit mindre men mensen hade inte försvunnit och inte ens regelbunden, smärtorna var lindrigare så jag hörde inte av mig till min bm, både för att jag hoppades på att det skulle avta någon gång, för att det är ett väldigt bekvämt preventivmedel och för att jag var rädd för att det skulle göra ont om jag skulle behöva ta bort den. . Gick med problemen till the december 2011 utan några direkta förbättringar tills jag tröttnade och tog mig själv i kragen och bokade en tid för att ta bort den. 19 december fick jag tid och när hon väl lyckades få bort den, vilket till och med var problematiskt så insåg hon att den inta kan ha suttiträtt (trådarna var alldeles för korta så den hade troligtvis suttit i själva livmodertappen och inte "innanför"). Jag tackar högre makter för att jag inte hade blivit gravid eftersom jag då inte hade fast partner. När den väl var ur var det en otrolig lättnad och skönt att slippa extra hormoner i min känsliga kropp... Kom överens men bm att vara hormonfri minst 6 månader för att vänja kroppen men mina egna hormoner. Sagt och gjort, gick drygt en 1 år innan jag bokade ny tid för att diskutera eventuella preventivmedel. Efter samråd med min bm fick jag mini-pe (minipiller) tills jag fick en kallelse från kvinnokliniken för att få sätta in hormonspiral under narkos. I måndags (4/3-13) fick jag ett samtal av kvinnokliniken om att de hade en tid fredag samma vecka, alltså igår. Ingreppet gick bra men pga att jag har en livmoder som sitter lite längre in än på de flesta så är det lite mer problematiskt att få dit spiralen, speciellt när jag är vaken och spänner mig. Har haft mensvärk ganska ordentligt sen igår men det funkar med värktabletter. Blödningar är minimala och knappt märkbara och så hoppas jag det förblir. Min upplevelse och erfarenhet är kanske inte den mest positiva men sen ska vi komma ihåg att min smärtgräns är nog under det normala. Alla är vi olika och upplever det olika, men jag ger inte upp! Spiralens effekt när den väl sitter där den ska och fungerar så är det värt det! Piller som glöms, kondomer som avbryter akten och förstör stämningen, sprutor som kan eventuellt göra en steril och andra preventivmedel som ökar blödning och menssmärtor går helt och hållet bort! Länge lever hormonspiralen! Med det här sagt så kom ihåg att är du som jag och inte klarar av smärta så finns det möjlighet att få den insatt under narkos! Ni andra som klarat det helt utan smärtlindring eller med enstaka piller, eloge till er, eller så kan ni skatta er lyckliga med eran tolerans av smärt ! Jag avundas er! :) Nu håller jag tummarna för att det ska funka på mig och jag att jag får ett smidigt sexliv med min partner utan oplanerade barn! :)

  • Anonym (M)

    Jag har haft min hormonspiral en månad! Hade jättelite mens första dagen. Jag hade en vecka utan några blödningar, sen fick jag några dagar med jätte lätt mens. Utan några dagar , lätt blödning, inge farligt alls sen hade jag många dagar utan. nu har jag haft en vecka med mens. och vill verkligen att det ska sluta nu. jag upplever att det känns som tråden blivit längre( alltså måste tråden ha kommit ut mer.. kan det vara så? att spiralen ändrat läge och tråden faktiskt kommit ut mer? någon som vet? 

  • Anonym (yr)

    Jag har blivit yr när jag satt in mina. Det är tydligen några nerver vid livmodertappen som gör att man blir yr om man bråkar med dom och bökar . Olika pers är olika känsliga och jag är känslig. En av mina tre gånger var jag så yr att jag inte vågade cykla hem  utan fick ta taxi. Det är helt ofarligt enligt BM, men det kan ju vara bra att inte planera in för viktiga saker precis efter.

  • Mamacita

    ni som satt in spiral o fött barn, kändes "huggen" efter som förvärkar eller? Har hört det men vill gärna höra från personer som verkligen fött barn :)

  • Anonym (M)

    Jag tror att min tråd gjort knut på sig själv... borde jag fara och kolla det?

  • Mamacita

    jag har haft min i snart en vecka och jag småskvätter fortfarande blod, vi får se hur det blir sen :) har känt en del hugg sedan jag satte in den dock, ouch. inte så farligt dock, som svaga förvärkar.

    m: jag skulle i alla fall ringa till gyn och fråga om man ska in till gynakuten 

  • Lund89

    Hej Hej!

    Har i veckan bytt hormonspiral, har haft en inne i fem år som fungerat helt utmärkt! Inga komplikationer och mensen har reducerats till ca 3 dagar var tredje månad vilket är en tydlig förbättring! 

    För att få en hormonspiral måste du först träffa en barnmorska/läkare (skulle dock rekommendera BM då de inte tar ut en avgift, inte heller för insättning av spiral!) som skriver ett recept till dig, en hormonspiral kostar ca 1000 :- men tänk då på att det är för 5 år du betalar! (Spiral ingår även i högkostnadsskyddet, bra bonus!) 

    Själva bytet och insättning känns en del dock, jag tänker inte hymla med att det är som en riktigt stark mensvärk men som min BM påminde mig under proceduren, det är ganska lite i utbyte mot 5 år...! Det är i princip tre gånger under insättning som man känner en intensivare smärta; vid greppande av livmoderhalstappen, vid mätning av livmodern samt vid den faktiska insättningen. Åter, hela "ingreppet" tar ca 5 min! (Att ta ut gjorde inte alls ont!) 

    Efteråt kommer det till att blöda en del, samt så är risken för infektion stor, därav råds man att undvika bad och sexuellt umgänge (penetration då...) i ca 1 vecka. Blöder det i mer än 1 vecka rekommenderas man att ta kontakt med sin BM. (Jag blödde i 1 dag bara!) 

    Ett jättebra tips jag fick var att investera i Lactal Gel (finns på apotek, ca 170 som man sprutar in varje natt, som förebyggande till infektion samt för att "lugna ner" eftersom man upplever ett visst obehag (som väldigt lätt mensvärk) de första dagarna! Har verkligen hjälpt mig och smärtan samt blödningarna har upphört väldigt snabbt! 

    Kort sagt, lite obehag och 1000:- i utbyte mot 5 bekymmersfria år var ett lätt val för mig! 

  • Malin889

    Hej

    Igår skulle min bm sätta in en hornomspiral på mig (3årig) men hon sa att min livmoderhals var förtrång trots att jag hade mens och att hon ska  försöka nästa månad med lustgas. Är det någon som har någon erfarenhet av att sätta in spiral under lustgas?

    Jag vet inte om jag borde insistera på att bli sövd om det gör det lättare att sätta in den?
    Vad har ni för tips inför att sätta in en spiral för att det ska gå så lätt som möjligt?

    Jag har aldrig fött barn så det kanske var därför bm inte in den?

      

  • Raluca

    Hej,

    Jag vill också skicka en lugnande hälsning till alla som funderar på att sätta in hormonspiral! Det är INTE så farligt. Jag erkänner att även jag var väldigt rädd och nervös efter att ha läst en massa skräckhistorier på olika sidor. Det gör inte mer ont än en vanlig gyn undersökning med provtagning. Nu är det så att jag fick lokalbedövning (be om detta på era gynmottagningar, det går att få!) men det är iaf en snabb procedur och man behöver inte vara orolig! Jag lovar. Jag satte in spiralen (Mirena) igår, är 36 år och har inga barn. Har inte haft spiral tidigare. Har valt det mest pga. att hag har jobbig, riklig mens.

    Lycka till!

  • Anonym (prova!)

    Jag har Mirena och haft i tre år och är jättenöjd. Det kändes bara lite grann vid insättning och ipren hjälpte bra. Fick tips om xylocain också på en tampong innan. Hade inte fött barn innan. Det känns så säkert och tryggt och mensen är nästan borta! Jag vill verkligen inte bli gravid och behöva föda barn nu eller göra abort... usch. Så hormonspiral är värt lite lite obehag helt klart!

Svar på tråden Hormonspiral insättning!