• Emmyl

Hur mycket ammar ni era 8 månaders?

Ni som fortfarande ammar/ammade när barnet var 8 månader, hur ofta gör/gjorde ni det och hur ser övriga matintag ut?

• Svar på tråden Hur mycket ammar ni era 8 månaders?
  • tiiinann

Min är 7,5 månader och äter typ 1-2 tsk mat om jag har tur.. Tuggar på någon majskrok eller suger på en bit gurka. Sen är det amning som gäller minst 5-6 gånger per dag och på natten 3-4 kanske.. Jag bara längtar tills hon börjar tycka om mat och drar ner på amningen. Flaska funkar inte i heller :(

• tessi3h

Min dotter är snart 10 månader och ammas fortfarande mycket. Jag erbjuder henne alltid frukost, lunch och middag men hon äter oftast lite. Hon får fortfarande amma så mycket hon vill men det är helt ok för mig.

• leiapp

Sonen ammade mycket och gärna både dag och natt. Annan mat var totalt ointressant så länge jag var hemma. Med sin pappa åt han bara plockmat han vill inte bli skedmatad. Lika bra så vi hade läst om plockmat innan och tyckte det verkade toppen.

Men det var lite snopet där vid 6 månader då jag hade tänkt att det skulle bli så kul med att börja ge fast föda och sonen bara var ointresserad. Såhär i efterhand tycker jag det blev jättebra allting.

• Bradbury

Min åttamån ammar ca var 3:e timme på natten. Han vill snutta när han vaknar för att kunna somna om tyvärr. Samsover. Äter gröt/macka/mat/frukt etc på dagen med lite tillägg av amning efter. Ska börja jobba om en mån så vi måste tyvärr trappa ner nu. Hur vet jag ej.

• Antilopen

Vid 8 månader ammades min son helt fritt, ingen aning om hur ofta. Det var nästan helamning som gällde, han smakade sporadiskt på vår mat men han var inte särskilt intresserad. Vid 1 år ungeför började han äta lite mer (fast han har fortfarande dagar när han nästan bara vill ha bröstmjölk). Nätterna har alltid varit ganska påfrestande, han har aldrig sovit en hel natt, jag försöker hålla hoppet uppe om att han slutar nattsnutta snart

• Gaytjej
    Bradbury skrev 2012-11-06 22:17:10 följande:
    Min åttamån ammar ca var 3:e timme på natten. Han vill snutta när han vaknar för att kunna somna om tyvärr. Samsover. Äter gröt/macka/mat/frukt etc på dagen med lite tillägg av amning efter. Ska börja jobba om en mån så vi måste tyvärr trappa ner nu. Hur vet jag ej.
    Jag har upplevt att min lilltjej (7,5 månader) äter oftare på natten nu när hon kommit upp i riktiga portioner med gröt (1-2 ggr) och mat (2 ggr) + smörgåsar, frukt, plock. En del av ätandet är mest myssnuttande, vilket är OK så länge jag vet att hon inte tänker amma väldigt många månader till... =/ Har börjat göra så på nätterna att när jag anar att det är mys snarare än mat hon vill ha så får hennes andra mamma (som då inte luktar mjölk/förknippas med amning) ta henne till sig, och vid flera tillfällen så har hon faktiskt nöjt sig med det. Vi samsover.

På dagarna ammar hon sporadiskt och hon kräks en hel del eftersom det ibland blir overload... 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Duckan

Vid 8 mån var amning endast utfyllnad och mest bara för att snutta. Strax därefter så slutade hon självmant helt.
    Hon åt mat 2 ggr/dag samt välling, smörgås etc sedan länge då.

• Bradbury

GayTjej: Har försökt att min sambo tar honom på nätterna men då blir han liksom helt hysterisk. Jag klarar inte av att höra det, vill bara ta honom till mig direkt då
    Vi har en så smal säng så jag har sovit ensam där med Lillen i åtta månader och sambon har sovit i storebrors rum. Men det har ju såklart resulterar i att lillungen knutit an mest till mig.
    Ska som sagt börja jobba i december så vi måste ju ta tag i det snart. Vet inte om det bara är att låta honom skrika ett par nätter med sambon bredvid sig eller hur vi ska göra. Storebror åt på flaska från start, då var det aldrig några problem för vi delade nätterna från start.

• hummena

Jag ammar min tjej helt fritt, runt 6 gånger per dygn. Ofta äter hon en gång runt 7-8 innan vi går upp (mina desperata försök att få sova längre), en gång vid 10.30 när det är dags för morgontuppluren, en gång vid 14-15 för eftermiddagsluren, en gång klockan 19 när det är dags att sova, och sedan 1-2 gånger under natten.

När hon är sjuk blir det lite oftare, och om vi äter något hon tycker jättemycket om (som pasta med skaldjur eller blåbärspankakor) blir det ganska mycket mindre.

• Gaytjej
    Bradbury skrev 2012-11-07 20:57:42 följande:
    GayTjej: Har försökt att min sambo tar honom på nätterna men då blir han liksom helt hysterisk. Jag klarar inte av att höra det, vill bara ta honom till mig direkt då
    Vi har en så smal säng så jag har sovit ensam där med Lillen i åtta månader och sambon har sovit i storebrors rum. Men det har ju såklart resulterar i att lillungen knutit an mest till mig.
    Ska som sagt börja jobba i december så vi måste ju ta tag i det snart. Vet inte om det bara är att låta honom skrika ett par nätter med sambon bredvid sig eller hur vi ska göra. Storebror åt på flaska från start, då var det aldrig några problem för vi delade nätterna från start.
    Vår lilltjej är också väldigt mammig - på oss båda, men mest på mig med maten.. Storebror var inte alls sån. Men jag var inne och jobbade en vecka i augusti och det gick riktigt bra. Då var hon 5 månader och helammade., men svärmor hade hand om henne och hon lyckades ge henne några skedar ersättning vid ett tillfälle och så kom hon med henne till mitt jobb för en riktig matning lite senare på dagen. Men när jag väl kom hem sedan var det bara jag som dög...

Din sambo får kanske börja 'jobba in sig' medan du håller dig ur vägen, och kanske ta några myspass/sovpass i sängen medan du tar storebrorsans rum istället? Tar han napp? Lillen alltså, inte sambon :)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Ellikapellika

Vi den ålder ammades det fortfarande friskt här hemma. Minst 5-6 ggr dagtid och 3-4 ggr nattetid. Åt inte mycket alls. Några skedar emellanåt. majskrokar och lite frukt gick ner, men annars var det bara bröstet som gällde.

De två äldsta ammades inte längre i den åldern, men jag hoppas att fyran blir som trean och väljer att amma länge.

• Gladmamma21

Min dotter är 9 månader och helammas fortfarande. Hon vägrar all mat erbjuder det mesta. Lite plockmat så som brödbitar och liknande kan hon äta. Tomat suger hon gärna på :p

Tyvärr snuttar hon mycket på nätterna. Äter ca 4ggr rejält på natten och ca 4-6 ggr på dagarna. Ibland är det knappt något tuttande på dagarna, tror det är för att hon äter så mkt på natten.

Har också provat med vatten på natten, då i pipmugg, napp å flaska vägrar hon. Har dock gett upp det nu :/
    När pappan tar henne blir det hysteriskt...

• Bradbury

Har det precis som du på nätterna gladmamma. Han ligger och gulpar i sig för fullt nu :-S
    MÅSTE kapa ner detta! Börjar jobba om en månad ju! Det är bara så hjärtskärande jobbigt att höra honom skrika då pappan tar honom. Jag orkar inte med det.

• Gladmamma21

Förstår dig Bradbury. Uscha vad jobbigt det är. Men såklart att du måste nu när du ska börja jobba snart :/
    Jag har tur för ska vara hemma till augusti.

Lycka till :)

• Majlisen

Helammade i princip och hon smakade lite av den vanliga maten

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Tezss

Bradburry och gladmamman, jag känner igen mig i det ni säger. Hur blev det när du började jobba sen? Är nämligen i samma situation och trivs ganska bra med amningen, men börjar bli stressad nu när jag ska börja jobba om en månad. 

• mikroE

I och med att vi ammar fritt är det svårt att säga hur mycket hon ammar. Det är väldigt olika men från 3-6 gånger dagtid och 1-4 gånger nattetid vanliga nätter och ibland har hon en natt då hon vill snutta konstant, då tänker jag det är utvecklingssteg eller sjukdom och det har alltid försvunnit av sig själv på några dagar så det räknar jag inte. Hon äter en halv matburk vid 11 och gröt vid 18. Däremellan ammar hon och provsmakar det vi äter och nattetid ammar hon om hon vill. Om hon fortfarande ammar nattetid efter separationsfasen kommer jag styra upp till max en gång per natt men jag vill gärna fortsätta amningen länge.

Svar på tråden Hur mycket ammar ni era 8 månaders?