• Anonym

    Skolans ansvar??

    Ida får inte ha läxor mot föräldrarnas vilja. Skolarbetet ska klaras av under skoltid. Loven ska barnen vara lediga. Det låter som om Idas lärare inte riktigt klarar av sitt arbete med att lära ut det Ida inte förstår i skolan.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-05 16:39:15 följande:
    Ida får inte ha läxor mot föräldrarnas vilja. Skolarbetet ska klaras av under skoltid. Loven ska barnen vara lediga. Det låter som om Idas lärare inte riktigt klarar av sitt arbete med att lära ut det Ida inte förstår i skolan.

    ursäkta mig, men var någonstans i skollag eller förordningar står att elever inte får ha läxor mot föräldrarnas vilja? Lagtext tack.
  • Anonym

    tycker du ska prata med rektorn o läraren det verkar jättekonstigt att bara sådär skicka med matteboken hem o ligga 12 sidor efter o läraren inte säger ngt å  är uppmärksam då börjar man ju undra lite o bara få svar att ja ditt barn kommer skickas till spec.lärare ,det är en dålig ursäkt  r . förstår hon matten ? är den lätt eller svår 

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-05 16:43:17 följande:

    ursäkta mig, men var någonstans i skollag eller förordningar står att elever inte får ha läxor mot föräldrarnas vilja? Lagtext tack.
    Läxor finns inte med i skollagen alltså får lärare inte lämna ut läxor och påstå att det är ett krav att barnen ska göra dem!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-05 20:40:08 följande:
    Läxor finns inte med i skollagen alltså får lärare inte lämna ut läxor och påstå att det är ett krav att barnen ska göra dem!

    precs, det står inte ett ord om läxor  skollagen, alltså kan du heller inte påstå att det är förbjudet. Lärarna ska använda all kunskap de har om elevernas kunskapsprogression, och läxor är något som "alltid" hängt med i skolan. Så länge det inte är ett skrftligt förbud i en lag kan du inte påstå det du gör.
  • Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-11-05 20:36:12 följande:
    ja visst är alltihop väldigt konstigt? ska ha samtal nästa vecka med läraren men känenr att jag förutoma tt jag vill styra upp vad vi ska göra NU vill ha koll på vad som är rimligt, vad är elevansvar, föräldraansvar och skolans ansvar. att sitta med så här mycket matte hela lovet har sänkt dotterns självförtroende massor hur mycket vi än pratat om att det är fullt naturligt att man kan hamna sådär ibland i skolan, att vi hjälps åt, tar det steg för steg osv. hon är knäckt.
    vi har utvecklingssamtal först om några veckor, förra var i våras och då var allt lugnt, men även om man bara har ett samtal per termin måste de väl signalera i tid om hon halkar efter??
    och har inte vi föräldrar rätt att få ta del av planen för vad de ska kunna, och när? jag kan inte veta att de jobbat med klockan (rätt avancerat, typ "om klockan är tjugo över tre, hur mycket är den då om tjugo minuter?" )och vet jag itne det så kan jag inte öva det hemma. och tydligen behövs det för att hon ska hänga med. sen undra rjag omd et är rimligt att de itne får öva tillräckligt i skolan men det kan ju handla oma tt just mitt barn behöver mer tid på sig? har aldrig tidigare märkts men ok?
    i alla andra ämnen verkar det gå bra men jus tnu blir jag förstås osäker på alltihop.

    hur förhåller jag mig på ett bra sätt på mötet tro? att vräka ur mig hur arg jag är är ju inte direkt konstruktivt. alla tips välkomna!
    Skickar inte läraren veckobrev? Vil du veta vad elever ska kunna, läs läroplanen. Vill du veta hur det går för ditt barn i skolan är det bara att fråga. Har hon inte haft hem matteboken alls under hösten? Pratar ni om skolan och hur det går?

    Och nej att vara arg är inte konstruktivt för någon 
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-05 20:37:58 följande:
    skriv upp punkter innan och repetera dem så du är lugn och saklig.
    ta anteckningar på vad läraren säger -kan vara bra att ha att "gå tillbaka" på.

    be dessutom att få se skolans anteckningar om dotterns framsteg och deras åtgärdsplan.

    Ett åtgärdsprogram skrivs om läraren upplever det som ett problem och flaggar detta för rektor. Om det inte av läraren anses ha gått så långt finns inget åtgärdsprogram. Det är liksom inget man skriver i parti och minut oc föräldrar och elevhälsan (om sådan finns på skolan) deltar i upprättandet av ÅP. Och rektor beslutar om eventuella åtgärder.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-05 20:55:27 följande:
    "Ida" ska ju gå till specialpedagog, så nog bör det finnas ett åtgärdsprogram.

    om inte vårdnadshavaren deltagit finns inget ÅP.
  • Anonym
    Anonym (fia) skrev 2012-11-05 21:24:15 följande:
    ok så åtgärdsprogram vill jag se.
    punkter har jag börjat skriva.
    Jo jag har tittat i matteboken men det står ingenstans hur långt hon ska ha kommit så jag har ju inte kunnat se att hon ligger efter. jag har inte heller sett nåt om klockan tex men den ska man kunna på minuten nu.
    jag har kikat lite på läroplanen men kan jag verkligen utgå från den. om jag ska översätta till verkligheten, alltså att svaret står att finna i läroplanen så skulle det innebära att alla barn i åk två denna termin nu ska kunna klocka, tvåan, femmans och tians gångertabell, ha börjat med division osv. stämmer det eller fel tolkar jag?
    eftersom du inte blvit kallad tll upprättande av ÅP finns inget.

    läroplanen utger vad hon ska kunna när hon går ut sin årskurs  

     
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-05 21:39:42 följande:

    Skolan borde kallat till möte innan specialpedagogen sattes in.

    det behöver dom inte göra om läraren bara vill ha en spec.peds åsikt. anser hon/han att hjälp behövs tas detta tll rektor/dem som är ansvarig för ÅP och detta upprättas.
Svar på tråden Skolans ansvar??