• Anonym

Skolans ansvar??

Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:08:13 följande:
    betyg? vad pratar du om, tjejen går i 2:an...

läxor är -i min verklighet -till för att befästa kunskapen och ge en större säkerhet på området, så klart det kan visa sig i betyget.
    Till exempel betyg. I alla åldrar för man in uppgifter på om eleverna nått målen. De kan inte ta med hemarbete som föräldrar inte godkänt i det!

Nej, läxor är tjoller och det är lärare som saknar kompetens som behöver ge barnen läxor för att hinna med skolarbetet som egentligen ska skötas på skoltid!
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:15:07 följande:
    du får ha din åsikt så har jag min.
    Nog får du ha en åsikt men barnets fröken har gjort fel för skolan får inte tvinga på barn läxor.

• Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:17:30 följande:
    vi pratar inte läxor i TS fall, men jo, det får de.
    visa lagtexten där det står att de inte får det.
    Skärp dig! Ts skriver att fröken skickat med 20 timmars läxor över lovet!!!

Haha, varför skulle det stå i en lagtext? Du skämtar hoppas jag.

Du kan väl läsa på om vad som ska ingå? www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/2.5006%3A%2F%2Fwww4.skolverket.se%3A8080%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2698
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 09:17:49 följande:
    En vuxen ja, men inte ett barn på åtta år. Sonen går också i tvåan och de gör oftast en till två sidor per dag. Max, för de arbetar mycket på lösblad också. Vissa veckor har de endast arbetat tre sidor i boken men har då gjort andra uppgifter. 
    min dotter räknade ut 5 matteböcker på en termin så nog sjutton kan ungar räkna både 5 och 10 sidor på en lektion. Och alla använder inte lösblad.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 09:36:52 följande:
    De FÅR INTE kräva att skolarbete ska göras hemma! De kan be om det men de har inget stöd i skollagen för att elever ska arbeta med skolarbete utanför skoltid.

Nej, du skriver att de inte FÅR och du ahr inget lagstöd i det. Om man inte får krävs det att det finns någon regel/lag som säger detta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 10:00:48 följande:
    Precis, lärarna saknar stöd i lagen på att de får använda sig av läxor för att klara av att se till att eleverna uppnår målen.

I detta fall handlar det inte om lite repetition utan om 20 timmars mattepluggande på höstlovet! Förkastligt helt enkelt. Läraren borde skämmas.

Men det finns ingen lag som säger att dom inte får!!!!! Att man som förälder och elev har synpunkter att man inte ska ha läxor är en annan sak. Du säger att man itne får, men kan inte lämna ut lagtext som stöd för detta. Hur seriös framstår du?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 10:16:10 följande:
    Nog får du ha en åsikt men barnets fröken har gjort fel för skolan får inte tvinga på barn läxor.

VAR STÅR DET???
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 10:14:04 följande:
    Till exempel betyg. I alla åldrar för man in uppgifter på om eleverna nått målen. De kan inte ta med hemarbete som föräldrar inte godkänt i det!

Nej, läxor är tjoller och det är lärare som saknar kompetens som behöver ge barnen läxor för att hinna med skolarbetet som egentligen ska skötas på skoltid!

Att nå målen i de lägre stadierna och att få betyg är två helt olika saker. Dom får inte betyg i åk 2!! Du kanske har missat det?
  • Anonym
    Vilda Tiger skrev 2012-11-06 21:00:15 följande:
    Man får skicka med läxor men inte om det innebär att eleven ska tillgodose sig kunskap på egen hand. Min kollega läser till rektor och de har nyss haft genomgång av det. Läxor får alltså bara vara repetitioner av redan genomgången fakta. Nu är jag på gymnasiet och är inte helt söker på att samma gäller för grundskolan.

Stämmer bra. Är själv rektor.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 07:33:25 följande:
    Min spontana fråga är om det kanske kan vara så att du gör för mycket av läxorna med henne. Om du sitter bredvid henne hela tiden så kan det hända att hon inte lär sig så bra själv. Låt henne göra läxorna ensam istället - det är det som läxorna är till för!

Spontant så tror jag att du vill väl, men ger henne för mycket hjälp hemma, så att hon får luckor i sina egna kunskaper.

Sedan ska inte 12 sidor matteläxa behöva ta 20 timmar.

20 timmar i åk 2 på 12 sidor låter horribelt. Tror inte att tiden riktigt överensstämmer med sanningen där......
Svar på tråden Skolans ansvar??