• Anonym

Skolans ansvar??

Anonym (fia) skrev 2012-11-05 21:54:46 följande:
    men är det rimlgit att ida hamnat så långt efter att detta ska behövas när läraren först för en vecka sen såg och kontaktade oss? ska hon inte säga till långt tidigare? vi är två aktiva föräldrar sitter alltid med vid läxarbete, går på alla föräldramöten, går båda på utvecklingssamtalen, läser all info från skolan och försöker hela tiden aktivt veta vad som sker och stötta vårt barn. hur aktiv ska en förälder vara egentligen, jag trodde vi verkligne hade koll och att resten var skolans ansvar. och jag litade på att de säger till I TID;inte när åtgärdsplan och specialpedagoger ska in? problemet med det är ju dotterns självförtroende. ska hon behöva slita med det så i onödan när vi kunde gjort nåt tidigare??

har hon varit sjuk/ledig några dagar? på lågstadiet går det rasande fort fram i matteboken coh har man missat några dagar så ligger dom långt efter.
  • Anonym

Min spontana fråga är om det kanske kan vara så att du gör för mycket av läxorna med henne. Om du sitter bredvid henne hela tiden så kan det hända att hon inte lär sig så bra själv. Låt henne göra läxorna ensam istället - det är det som läxorna är till för!

Spontant så tror jag att du vill väl, men ger henne för mycket hjälp hemma, så att hon får luckor i sina egna kunskaper.

Sedan ska inte 12 sidor matteläxa behöva ta 20 timmar.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-05 20:40:08 följande:
    Läxor finns inte med i skollagen alltså får lärare inte lämna ut läxor och påstå att det är ett krav att barnen ska göra dem!
    Lärare FÅR lämna ut läxor. Du pratar i nattmössan. Läxor är en bra och nödvändig del av skolgången.
  • Anonym
    Anonym (1) skrev 2012-11-06 07:49:34 följande:
    Det tycker inte jag. Det är trist att mindre barn inte får gå hem och vara lediga istället för att ha med sig sitt arbete hem. Det är dessutom väldigt olika vilket stöd barnen sedan får hemma med läxan. Jag tycker att det ska vara förbjudet att ge barn läxor.

Skulle du vilja ha det så själv?
    Absolut - och jag har haft det så i många år under grundskola och universitetsutbildning.

Man lär sig saker i olika takt - en del är snabba, andra måste sitta och grunna på saker. Genom läxor så kan barnen lägga ner den tid som de själva behöver och plugga i den miljö som de själva trivs med, på en tidpunkt när det passar dem. Alternativet till läxor hemma är ju att man tvingas sitta kvar i skolan för att läsa istället - dvs längre skoldagar. Dessutom finns det ett stort värde i att lära sig att studera på egen hand - det är en förmåga som man behöver träna upp och som är absolut nödvändig på gymnasiet, universitetet och i arbetslivet.

Läxorna för mindre barn är heller inte särskilt tidskrävande.

Läxor är en bra pedagogisk metod och en nödvändighet att lära sig att hantera. Hur ska man klara av att plugga på universitet / högskola (eller gymnasium) om man inte får med sig en studievana från grundskolan?
  • Anonym

Men hur kan hon ha kommit så långt efter utan att läraren tagit kontakt med er tidigare? Vad har hon gjort på lektionerna? Har hon varit på lektionerna? En tjej i sonens klass, de går också i tvåan är mycket efter i skolan. Men hon gör inte det hon ska utan är i korridoren eller sitter inne hos femmorna (för att hon stör) först nu börjar de försöka reda ut problemen. Helt galet att det får gå så långt. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 08:12:37 följande:
    Men hur kan hon ha kommit så långt efter utan att läraren tagit kontakt med er tidigare? Vad har hon gjort på lektionerna? Har hon varit på lektionerna? En tjej i sonens klass, de går också i tvåan är mycket efter i skolan. Men hon gör inte det hon ska utan är i korridoren eller sitter inne hos femmorna (för att hon stör) först nu börjar de försöka reda ut problemen. Helt galet att det får gå så långt. 
    Nu vet jag inte hur gammalt barnet är, men 12 sidor efter, det kan man uppnå på någon dag eller två om man sölar lite. Lågstadiets räkneböcker kan man räkna 20 sidor i på en timme... utan problem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 08:29:51 följande:
    Nu vet jag inte hur gammalt barnet är, men 12 sidor efter, det kan man uppnå på någon dag eller två om man sölar lite. Lågstadiets räkneböcker kan man räkna 20 sidor i på en timme... utan problem.
    En vuxen ja, men inte ett barn på åtta år. Sonen går också i tvåan och de gör oftast en till två sidor per dag. Max, för de arbetar mycket på lösblad också. Vissa veckor har de endast arbetat tre sidor i boken men har då gjort andra uppgifter. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-06 07:34:40 följande:
    Lärare FÅR lämna ut läxor. Du pratar i nattmössan. Läxor är en bra och nödvändig del av skolgången.
    De FÅR INTE kräva att skolarbete ska göras hemma! De kan be om det men de har inget stöd i skollagen för att elever ska arbeta med skolarbete utanför skoltid.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 09:55:56 följande:
    lagstöd på det?
    (nej, jag håller med om att skolarbete och nya moment inte ska göras hemma, men att repetera och befästa kunskaper tror jag är bra)
    Precis, lärarna saknar stöd i lagen på att de får använda sig av läxor för att klara av att se till att eleverna uppnår målen.

I detta fall handlar det inte om lite repetition utan om 20 timmars mattepluggande på höstlovet! Förkastligt helt enkelt. Läraren borde skämmas.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-11-06 10:03:26 följande:
    var står det att man inte får det å andra sidan?
    du vet, det är ganska mycket i verksamheten som inte står explicit...

nej, i det här fallet borde skolan kallat till möte för att diskutera "Idas" svårigheter istället för att låta det gå så långt.
    De kan försöka men de kan inget göra om barnen/föräldrarna vägrar göra läxor. De kan inte ge sämre betyg pga det.
Svar på tråden Skolans ansvar??