Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

    Ni som har ett äldre syskon till er ängel...

    Beklagar verkligen

    Det finns en bok som heter barn i sorg som på ett bra sätt beskriver barns sätt att hantera förlust och sorg. Ditt äldre barn har ju haft samma förväntningar som ni och självklart är han nu också ledsen och besviken för att dessa förväntningar inte infriades. Sorg är randig dvs den går i vågor och barn sörjer i den nivån de är i just nu. Ju äldre barnet blir och ju mer barnet förstår kommer barnet plocka fram denna sorgen och bearbeta den igen på ett nytt sätt till barnet är vuxen och verkligen förstår.

  • Lindsey Egot the only one

    Vi har förlorat en 14 årig dotter och hon har 4 syskon i åldrarna 17, 12, 9 och 2 år. De sörjer alla olika och vi tvingar dom inte att gå med till graven eller nåt. Allt är på deras villkor. Ibland vill de, ibland inte. Det finns även andra bra böcker som tar upp barns sorg och även på www.randigahuset.se kan man läsa under de olika flikarna.

  • Lindsey Egot the only one

    Barn skyddar även sina föräldrar mot deras egna sorg. Barn är fantastiska varelser som vet att nu är mamma och pappa ledsna så jag får hålla inne med min sorg tills mamma och pappa mår bra (bättre) igen. Därför säger man att barn sörjer utåt efter ca 5år. Även om de kan visa och var ledsna nu så kommer det komma senare när de sett att mamma och pappa klarade detta!

  • Lindsey Egot the only one

    Sedan finns även boken Jag känner en ängel av Cecilia Svensson.

Svar på tråden Ni som har ett äldre syskon till er ängel...