• Anonym (hemligt liv)

Jag har skyddad identitet sedan 2 år tillbaka - fråga vad du vill

Jag har skyddad identitet sedan 2 år tillbaka, är en kvinna på 25 år. Finns tre olika skyddsgrader, och jag har graden under den där man byter identitet helt (alltså personnummer, namn osv). Har dock bytt efternamn själv och är kvarskriven i staden jag bodde i och min adress är inlåst på skatteverket där endast 2 personer har tillgång till den och all min post går via skatteverket.

Fråga vad du vill, vill att människor ska få mer förståelse för personer i min sits så fråga på bara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 00:04
    Tänkte tillägga att jag alltså bor i en ny stad som jag fick fly till och bodde först på kvinnojour i lite mer än 6 månader och sedan flyttade jag till egen lägenhet.

• Svar på tråden Jag har skyddad identitet sedan 2 år tillbaka - fråga vad du vill
  • MissStrawberry

Hej, jag beklar din situation och hoppas att allting i framtiden ordnar sig till det bästa och att du finner ett sätt att leva ett tryggt och lyckligt liv!

Jag undrar lite över hur det hela går till rent praktiskt. Har du exempelvis helt tagit ett annat namn med ett falskt körkort, bankkort under ett annat namn och anställningskontrakt samt lägenhetskontrakt under din falska identitet? Hur långt från din hemstad har du fått flytta och fick du själv vara med och påverka vart du skulle bo?

Anledningen till att jag undrar är att en bekant till mig "försvann" efter att ha haft en väldigt tung relation till sin make och hans familj där både misshandel och hot var vardag. Jag hjälpte henne till en kvinnojour för ungefär två år sedan och har genom hennes mamma fått reda på att hon nu har skyddad identitet och inte får ha någon kontakt alls med familj eller vänner. Övrig familj och vänner tror att hon har flytta utomlands för att arbeta.
  • Anonym

Bra att ni skriver här; tjejer och kvinnor måste vara försiktiga med vilka killar och män de väljer att beblanda sig med!

Detta är extra viktigt eftersom vi bor i Sverige, ett litet och öppet land där offentlighetsprincipen gäller och människor har ytterst lite integritet och privatliv.

Var försiktiga där ute! Nalle

• Anonym (hemligt liv)
    Anonym (gömd) skrev 2012-11-06 00:32:45 följande:
    Jag ska söka om förlängning om 1,5 år och jag bara måste få det godkänt, det är jättesvårt att bara bryta och flytta ifrån Sverige. Det kräver mycket planering. Vilka länder är trygga att flytta till, det ska ju inte gå att ringa till Skatteverket och få svaret "XX har flyttat till Långt-bort-istan". Skyddet gäller inte längre när man flyttat ut ur Sverige och då står man helt ensam. Man behöver sparkapital för boende och även för försörjning. Dessutom får man ju det ev. avslaget bara några månader innan skyddet i så fall försvinner, så man måste vara snabb. Jag funderar jättemycket på hur jag ska göra eftersom det ännu inte har kommit nya hot sen den senaste förlängningen tidigare i år. Men anledningen till att det inte kommer nya hot är ju för att möjligheterna att kontakta mig inte finns, det betyder absolut inte att hotet inte är kvar. Men så ser inte handläggaren på det, man måste ha "färska" uppgifter, gärna polisanmälningar och aktuella beslut på kontaktförbud.

Gärningsmannen har också aktuella domar, som jag kommer att använda, men jag vet inte om det räcker. Jag har ansökt om förlänining 2 gånger och då har jag haft mycket material. Jag är redan stressad inför ansökan som ska in om 1,5 år, detta är ju inte en obetydlig sak, som ett jobb, utan det handlar om hur mycket mitt och mina barns liv är värt i samhället.

Det blev långt, men det är faktiskt enormt psykiskt påfrestande.. Rynkar på näsan     
    Oj, jag känner igen mig i varenda ord du skriver, min situation är exakt som din. Jag har inget nytt att komma med, men mycket är också pga av att han omöjligt kan kontakta mig eftersom jag har sett till att skydda mig så gott det går från honom. Jag tänker också på det där att man få beslutet kort innan skyddet försvinner så man måste verkligen vara beredd :( får sådan dödsångest när jag tänker på det.

Vad hade du tänkt att göra om du inte får förlängt skydd? Som du säger krävs det pengar och massa annat för att klara sig utomlands...
  • Anonym

TS, du måste anmäla honom så att polisen kan få en chans att ta fast honom så får han sitta inne och du kan känna dig lite mer trygg medans du fortfarande har skyddad ID såklart!

• Anonym (gömd)
    Anonym skrev 2012-11-06 00:39:37 följande:
    Du borde anmäla honom så att polisen kan ta fast honom så får han sitta inne! På det sättet kan du iallafall känna dig lite trygg medans du har skyddad ID.

Det är inte alls säkert att personen blir dömd till fängelse och i så fall blir det bara värre. Jag har anmält allt som hänt mig, nästan allt blev nedlagt och straffen är otroligt svaga. Jag tycker ändå att man ska anmäla, men det är väldigt jobbigt med förhör och ännu värre i tingsrätten då man sitter ansikte mot ansikte med förbrytaren. Man får liksom inget skydd på vägen ut heller, rättegången är slut och båda går ut genom samma dörr samtidigt. OM han inte hålls i häktet under tiden, men då ska det vara mycket starka anklagelser. Tiden i häktet dras sen av på straffet.
  • Anonym (fråga)

Huvva vilken situation du har hamnat i!

Hur gör du för att skydda dig själv? Träna? Bär larm mm?

Kan han inte bli utvisad om han blir dömd?  

• Anonym (hemligt liv)
    MissStrawberry skrev 2012-11-06 00:45:03 följande:
    Hej, jag beklar din situation och hoppas att allting i framtiden ordnar sig till det bästa och att du finner ett sätt att leva ett tryggt och lyckligt liv!

Jag undrar lite över hur det hela går till rent praktiskt. Har du exempelvis helt tagit ett annat namn med ett falskt körkort, bankkort under ett annat namn och anställningskontrakt samt lägenhetskontrakt under din falska identitet? Hur långt från din hemstad har du fått flytta och fick du själv vara med och påverka vart du skulle bo?

Anledningen till att jag undrar är att en bekant till mig "försvann" efter att ha haft en väldigt tung relation till sin make och hans familj där både misshandel och hot var vardag. Jag hjälpte henne till en kvinnojour för ungefär två år sedan och har genom hennes mamma fått reda på att hon nu har skyddad identitet och inte får ha någon kontakt alls med familj eller vänner. Övrig familj och vänner tror att hon har flytta utomlands för att arbeta.
    Tack!

Min lägenhet är skriven på ett helt annat personnummer och ett påhittat namn. På dörren/lägenheten står det en mans namn. Dock vet fastighetsägaren om min situation så jag har inte "lurat" dom, men de hjälper att skydda mig vilket jag är tacksam för. Bytte efternamn efter att jag flydde eftersom jag hade ovanlig efternamn men funderar på att byta hela namnet om jag inte får förlängt skydd.

Min arbetsgivare har mig anställd under ett falskt namn och de har inte mitt personnummer, men företaget som betalar ut lönen har mitt personnummer eftersom skatt måste betalas osv.

För att skydda sig måste man se till att man "registreras" på så få ställen som möjligt, och när man går till sjukvården går jag helst till en tex vårdcentral långt ifrån där jag bor (fast i samma stad). Har även skyddat mina patientuppgifter/journalen så inte ens läkare kommer åt dom just för att man inte ska kunna spåra vart jag varit.
  • Anonym
    Anonym (gömd) skrev 2012-11-06 00:50:42 följande:

Det är inte alls säkert att personen blir dömd till fängelse och i så fall blir det bara värre. Jag har anmält allt som hänt mig, nästan allt blev nedlagt och straffen är otroligt svaga. Jag tycker ändå att man ska anmäla, men det är väldigt jobbigt med förhör och ännu värre i tingsrätten då man sitter ansikte mot ansikte med förbrytaren. Man får liksom inget skydd på vägen ut heller, rättegången är slut och båda går ut genom samma dörr samtidigt. OM han inte hålls i häktet under tiden, men då ska det vara mycket starka anklagelser. Tiden i häktet dras sen av på straffet.

Men varför gör polisen inte något åt detta!? Det är ju flera kvinnor i samma situation som lever gömda! Jag blir så förbannad och frustrerad.

• Anonym (hemligt liv)
    Anonym skrev 2012-11-06 00:48:48 följande:

TS, du måste anmäla honom så att polisen kan få en chans att ta fast honom så får han sitta inne och du kan känna dig lite mer trygg medans du fortfarande har skyddad ID såklart!

Problemet är ju att straffskalan för kvinnofridsbrott är låg och jag har inte många bevis, ingen vågar vittna mot honom och ofta har jag blivit misshandlad helt utan vittnen. När jag uppsökt sjukvården har jag varit tvungen att ljuga så det finns inga bildbevis. Polisen har själv sagt att det inte kan skydda mig, och avråder mig från att anmäla för min egna säkerhet pga att han är farlig och han kommer komma efter mig kanske för resten av livet om jag anmäler, och polisen skyddar inte en person mer än några månader efter en rättegång.
  • Anonym (hemligt liv)
    Anonym (fråga) skrev 2012-11-06 00:50:59 följande:
    Huvva vilken situation du har hamnat i!

Hur gör du för att skydda dig själv? Träna? Bär larm mm?

Kan han inte bli utvisad om han blir dömd?  
    Han är född i Sverige så jag tror inte utvisning är möjlig.

Jag har överfallslarm men bär inte något på mig för att skydda mig för det kan användas mot en av gärningsmannen, som tex överfallsspray och det blir ännu farligare. Jag går med mobilen nära till hans så jag snabbt kan ringa polisen och har förberett mig på vad jag ska skrika så att folk uppmärksammar mig osv. Men jag ska börja på kampsport eller liknande när jag får tid så jag kan skydda mig på ett annat sätt.
Svar på tråden Jag har skyddad identitet sedan 2 år tillbaka - fråga vad du vill