Anonym (gömd) skrev 2012-11-06 00:32:45 följande:
Jag ska söka om förlängning om 1,5 år och jag bara måste få det godkänt, det är jättesvårt att bara bryta och flytta ifrån Sverige. Det kräver mycket planering. Vilka länder är trygga att flytta till, det ska ju inte gå att ringa till Skatteverket och få svaret "XX har flyttat till Långt-bort-istan". Skyddet gäller inte längre när man flyttat ut ur Sverige och då står man helt ensam. Man behöver sparkapital för boende och även för försörjning. Dessutom får man ju det ev. avslaget bara några månader innan skyddet i så fall försvinner, så man måste vara snabb. Jag funderar jättemycket på hur jag ska göra eftersom det ännu inte har kommit nya hot sen den senaste förlängningen tidigare i år. Men anledningen till att det inte kommer nya hot är ju för att möjligheterna att kontakta mig inte finns, det betyder absolut inte att hotet inte är kvar. Men så ser inte handläggaren på det, man måste ha "färska" uppgifter, gärna polisanmälningar och aktuella beslut på kontaktförbud.
Gärningsmannen har också aktuella domar, som jag kommer att använda, men jag vet inte om det räcker. Jag har ansökt om förlänining 2 gånger och då har jag haft mycket material. Jag är redan stressad inför ansökan som ska in om 1,5 år, detta är ju inte en obetydlig sak, som ett jobb, utan det handlar om hur mycket mitt och mina barns liv är värt i samhället.
Det blev långt, men det är faktiskt enormt psykiskt påfrestande..
Oj, jag känner igen mig i varenda ord du skriver, min situation är exakt som din. Jag har inget nytt att komma med, men mycket är också pga av att han omöjligt kan kontakta mig eftersom jag har sett till att skydda mig så gott det går från honom. Jag tänker också på det där att man få beslutet kort innan skyddet försvinner så man måste verkligen vara beredd :( får sådan dödsångest när jag tänker på det.
Vad hade du tänkt att göra om du inte får förlängt skydd? Som du säger krävs det pengar och massa annat för att klara sig utomlands...