• Anonym (hemligt liv)

Jag har skyddad identitet sedan 2 år tillbaka - fråga vad du vill

Jag har skyddad identitet sedan 2 år tillbaka, är en kvinna på 25 år. Finns tre olika skyddsgrader, och jag har graden under den där man byter identitet helt (alltså personnummer, namn osv). Har dock bytt efternamn själv och är kvarskriven i staden jag bodde i och min adress är inlåst på skatteverket där endast 2 personer har tillgång till den och all min post går via skatteverket.

Fråga vad du vill, vill att människor ska få mer förståelse för personer i min sits så fråga på bara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 00:04
    Tänkte tillägga att jag alltså bor i en ny stad som jag fick fly till och bodde först på kvinnojour i lite mer än 6 månader och sedan flyttade jag till egen lägenhet.

• Svar på tråden Jag har skyddad identitet sedan 2 år tillbaka - fråga vad du vill
  • Anonym (hemligt liv)

Vad tyst det plötsligt blev... "gömd" vart tog du vägen?

• Anonym (id)

Hej.
    Jag ha också skyddad Id sen ett år tillbaka på samma grad som du.
    Har bara en fråga då min post hela tiden försvinner eller aldrig kommer fram så undrar jag om posten till slut kommer att "komma rätt" eller är de alltid strul med posten?

• Jellybeanbaby

Jag har några frågor TS! Förlåt om du redan besvarat dessa, har ej läst tråden

* är det krångligt när du ska göra skattedeklarationen?

* kan man hitta dig på diverse söktjänster på nätet eller är du totalt osynlig? Vet att vissa bara får postadressen osynlig nämligen.

* hur länge behöver du ha denna skyddade identitet?

* Visst är det så att man måste ansöka på nytt varje år?

• Anonym (hemligt liv)
    Anonym (id) skrev 2012-11-16 20:49:52 följande:
    Hej.
    Jag ha också skyddad Id sen ett år tillbaka på samma grad som du.
    Har bara en fråga då min post hela tiden försvinner eller aldrig kommer fram så undrar jag om posten till slut kommer att "komma rätt" eller är de alltid strul med posten?
    Ring och prata med skatteverket! Det kan ta längre tid att få posten men den ska aldrig försvinna. I början hade jag strul med posten men inte nu längre. Skatteverket borde veta om något blivit fel, dit har jag alltid ringt när något tagit lång tid/inte kommit fram. Alla brukar få en kontaktperson så ring honom eller henne :)
  • Anonym (hemligt liv)
    Jellybeanbaby skrev 2012-11-16 21:01:21 följande:
    Jag har några frågor TS! Förlåt om du redan besvarat dessa, har ej läst tråden

* är det krångligt när du ska göra skattedeklarationen?

* kan man hitta dig på diverse söktjänster på nätet eller är du totalt osynlig? Vet att vissa bara får postadressen osynlig nämligen.

* hur länge behöver du ha denna skyddade identitet?

* Visst är det så att man måste ansöka på nytt varje år?
    Nej det är inte krångligt att göra skattedeklaration, det är som vanligt.

Jag är totalt osynlig, men vet inte riktigt vad du menar med att vissa bara får postadressen osynlig? Om du vet vad ratsit.se är för sida så är jag tex borttagen därifrån så det är som att jag är "död".

Om du frågar mig så anser jag att jag behöver skydd (då kvarskrivning) i ca 5 år till, men sedan skulle jag även behöva ha något fortsatt skydd men i mindre grad. Dock tror jag inte skatteverket håller med mig. Tyvärr.

Nej så är det inte riktigt, skatteverket gör en individuell bedömning och i ansökan ska man förklara varför man anser att man behöver skydd. Man brukar oftast vid kvarskrivning få skydd för 3 år för att sedan söka på nytt, men man kan även få det beviljat fler eller färre år. Vid sekretessmarkering tror jag man måste ansöka varje år men är inte säker. Det beror väl också på hur lång tid man haft det.
  • Anonym (id)
    Anonym (hemligt liv) skrev 2012-11-16 21:06:19 följande:
    Ring och prata med skatteverket! Det kan ta längre tid att få posten men den ska aldrig försvinna. I början hade jag strul med posten men inte nu längre. Skatteverket borde veta om något blivit fel, dit har jag alltid ringt när något tagit lång tid/inte kommit fram. Alla brukar få en kontaktperson så ring honom eller henne :)

Okej. tack för svaret. Ska ringa min kontaktperson :)
    Men ibland går inte mn post via skatteveket (tror jag).
    Då all post från skatteverket kommer i "deras kuvert" medans viss post kommer i vanliga. 
    Har det gått via skatteverket då eller har dom missat att man har skyddad id?    
  • Anonym (hemligt liv)
    Anonym (id) skrev 2012-11-16 21:40:10 följande:

Okej. tack för svaret. Ska ringa min kontaktperson :)
    Men ibland går inte mn post via skatteveket (tror jag).
    Då all post från skatteverket kommer i "deras kuvert" medans viss post kommer i vanliga. 
    Har det gått via skatteverket då eller har dom missat att man har skyddad id?    
    Om du har kvarskrivning ska ju ingen veta din riktiga adress! Den är inlåst i ett brandsäkert skåp och endast vissa speciellt utvalda kommer åt den. Bor du kvar i din gamla bostad eller har du ny adress som du inte hade innan du fick skyddad id?

Det går inte riktigt att "missa" att någon har kvarskrivning eftersom adressen inte finns någon annan stans än hos skatteverket och alla myndigheter har endast adressen till skatteverkets speciella postbox. Har du själv givit ut din adress till någon? Jag har aldrig fått min post än i deras speciella kuvert så något är ju fel i ditt fall. Det måste du kolla upp så snabbt som möjligt för annars har ju någon din adress och det kan spridas! Vart är kuvertet skickat ifrån som inte kommer från skatteverket?
  • Anonym (id)
    Anonym (hemligt liv) skrev 2012-11-16 21:45:49 följande:
    Om du har kvarskrivning ska ju ingen veta din riktiga adress! Den är inlåst i ett brandsäkert skåp och endast vissa speciellt utvalda kommer åt den. Bor du kvar i din gamla bostad eller har du ny adress som du inte hade innan du fick skyddad id?

Det går inte riktigt att "missa" att någon har kvarskrivning eftersom adressen inte finns någon annan stans än hos skatteverket och alla myndigheter har endast adressen till skatteverkets speciella postbox. Har du själv givit ut din adress till någon? Jag har aldrig fått min post än i deras speciella kuvert så något är ju fel i ditt fall. Det måste du kolla upp så snabbt som möjligt för annars har ju någon din adress och det kan spridas! Vart är kuvertet skickat ifrån som inte kommer från skatteverket?

Okej. Låter konstigt så ska nog ta och ringa min kontakt person på skatteverket.
    Tack för svaren nu vart man lite klokare (och fundersam) :)  
  • Jellybeanbaby
    Anonym (hemligt liv) skrev 2012-11-16 21:14:35 följande:
    Nej det är inte krångligt att göra skattedeklaration, det är som vanligt.

Jag är totalt osynlig, men vet inte riktigt vad du menar med att vissa bara får postadressen osynlig? Om du vet vad ratsit.se är för sida så är jag tex borttagen därifrån så det är som att jag är "död".

Om du frågar mig så anser jag att jag behöver skydd (då kvarskrivning) i ca 5 år till, men sedan skulle jag även behöva ha något fortsatt skydd men i mindre grad. Dock tror jag inte skatteverket håller med mig. Tyvärr.

Nej så är det inte riktigt, skatteverket gör en individuell bedömning och i ansökan ska man förklara varför man anser att man behöver skydd. Man brukar oftast vid kvarskrivning få skydd för 3 år för att sedan söka på nytt, men man kan även få det beviljat fler eller färre år. Vid sekretessmarkering tror jag man måste ansöka varje år men är inte säker. Det beror väl också på hur lång tid man haft det.
    Tack så mkt för svar. Lycka till vidare, då.
  • Anonym (gömd)
    Anonym (hemligt liv) skrev 2012-11-11 20:02:38 följande:
    Vad tyst det plötsligt blev... "gömd" vart tog du vägen?
    Jag är här, brukar inte logga in så ofta. Glad Hur går det för dig?
Svar på tråden Jag har skyddad identitet sedan 2 år tillbaka - fråga vad du vill