• Linnéa D

Hur ska jag göra för att kunna sluta amma henne sen?

Jag har en dotter på 4 månader, och har redan nu insett att jag kanske har ett litet problem. Hon har börjat äta smakportioner nu och det äter hon och tycker om, hon tar även flaska ibland och ammar då och då under dagen och på natten. Men hon kan bara somna genom att bli ammad till sömns! Det gör ju att hon är väldigt bunden till mig hela tiden, och jag undrar hur jag ska kunna sluta amma henne sen. Nu är det ju inget problem, hon är ju så pass liten. Men när hon blir över året så har jag ingen större lust att amma längre. Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Hur ska jag göra för att kunna sluta amma henne sen?
  • lövet2

När jag har slutat amma, så har mina barn börjat somna till flaskan. Det har liksom inte varit något problem ...

• Lilla Morran

Det där brukar lösa sig med tiden, men om du vill vänja henne att somna utan dig så är ju napp ett alternativ samtidigt som du har henne i famnen så hon får din närhet som hon är van. Ett annat alternativ är att vänja barnet att somna i vagn eller egen säng, även där är det ju bra om man kan visa att man är där genom att ex hålla en hand på barnet. Man får prova sig fram, men efter tre barn har jag insett att trötthet är den viktigaste ingrediensen, försök inte lägga ett barn som har fått "för mycket" dagssömn, bättre då att dra ner på dagssömnen så småningom så att hon är riktigt trött när det är dags att sova för natten... Och självklart att hon känner sig trygg. Lycka till!

• kixan

Hon är ju bara 4 månader! Låt det vara, det kommer att ändra sig med tiden, som allt annat.
    Alla mina tre barn har i princip bara somnat genom amning eller sjalande första halvåret minst, men alla tre klarar fint att somna utan både amning och sjalåkning nu för tiden, de två stora somnar t.o.m. själv i egna sängar. Flört

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • TessaLove

Men om du börjar trappa ner på amningen när det gått ca 6 mån så har hon kanske slutat amma innan hon blir ett år. Det är långt ifrån alla barn som ammar tills de är ett år. Min dotter ammade till hon var 9 mån. Vi trappade ner efter hand och funkade bra för oss båda. Hon har ändå aldrig druckit varken ersättning eller välling. Det blev bara fast föda efter det...

• Linnéa D

Okej! Tack! Man blir lite orolig då min mammade min lillebror tills han var 4-5, där vill jag liksom inte hamna. Haha

• TessaLove

Ni bestämmer ju själva hur länge amningen ska pågå. Du är ju inte din mamma.

Till slut ammade dottern bara morgon och kväll tills en kväll när hon plötsligt inte ville mer. Hon tyckte mer om mat 

• Laudamus

Min son ammades till sömns till han var ca 6 månader. Då kände jag att det inte funkade längre, jag kunde nämligen inte gå upp ur sängen efter att han somnat för då vaknade han och skrek och så gick jag ner så mkt i vikt av amningen. Så under några veckor fick han somna i sele för att inte förknippa sömnen med amning + att jag skulle kunna vara uppe en stund till. Han vaknade efter ett par timmar och då han ammades han till sömns. Nästa steg var att pappan tog nattningen. Då hade sonen också börjat ta napp, vilket han inte gjorde tidigare. Nu när han är snart 8 månader sover han i sin spjälsäng bredvid oss. Han vaknar några ggr per natt, ibland går det lättare att söva om honom, ibland är det svårare. Kan han inte somna om i sängen efter en viss tid så får han sova nära mig.

Hade sonen fått precis som han velat hade han säkert fortsatt att snutta sig igenom nätterna. För några funkar det att ha det på det sättet men vi valde att vänja av honom med det och det gick rätt bra.   

Svar på tråden Hur ska jag göra för att kunna sluta amma henne sen?