• Kjell2

Pappa vägrar umgängesavtal

Anonym skrev 2012-11-08 14:54:56 följande:
    Ja, mitt ombud är en advokat. 

Men det känns ändå som så svårt att få hjälp i tingsrätten då vi tillslut alltid kommer överens, även om det är på bekostnad av att jag är den som ger mig. 

Och när jag pratar med familjerätten och min advokat så är det ju så att man som förälder alltid måste se till barnens bästa och vara flexibel utefter barnens behov, vilket är precis vad jag vill göra! Men han vägrar gå med på någonting där han inte får bestämma, även om det är barnens egen önskan.

Hur ska jag  då göra när jag faktiskt inte alls vill förhindra barnen någonting som har med umgänge eller boende med deras pappa att göra.

Jag slits mellan vad som är bäst för dem, de mår inte bra av detta ständiga bråk och att han bestämmer vad de får prata om hemma hos honom eller att min man inte får närvara på skolavslutningar fast att barnen vill det mm.

Men är det ändå rätt att fortsätta kämpa för 50% rättvisa i allt, även om det inte är det bästa för barnen? 
    Ta det till tingsrätten. Sluta gå med på saker du inte vill.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-11-08 15:34:08 följande:
    Det avtal jag och min advokat skrev till barnens pappa, och som han vägrar skriva på, reglerar just precis varannan vecka, storhelger, 2+2 veckor på sommare osv. Men han vill lägga till en massa annat som att mion man inte får närvara på avslutingar eller att jag ska lova att aldrig vilja ha barnen skrivna hos mig, eller att barnen INTE ska ha egna kläder utan "mamma kläder" och "pappa kläder". Han vill ha "kompensations dagar" då år som jag får storhelger på hans veckor osv osv. 

Tyvärr vet jag att allt detta baseras åp just svartsjuk och bitterher och just kontrollbehov från hans sida. Vilket är rent befängt med tanke på att han själv är omgift med en ny liten bebis i familjen...

Jag har i alla år sedan skilmässan gått med på det mesta av hans krav för att barnen inte ska drabbas (som att bli hämtade av honom mitt på julafton fast att det är min tur att ha dem då osv). Jag slits fortfarande med känslan att jag inte vill vara den förälderna som tar allt till tingsrätten, min innersta önskan vore bara att vi kunde komma överens och slippa alla hot och bråk! 

Bara för att du inte vill att någon hyfsat opartisk, domstolen, ska beslutra om umgänge enligt grundregeln "vad som är bäst för barnet" låter du en knäpp pappa bestämma allt?

Glöm att komma överrens med honom. Du kommer inte lyckas. Se till att få ett vettigt fastställt schema.
  • Kjell2

Ibland kan en bra taktik mot någon som kör över, bråkar och föröker kontrolle genom maktspel  vara att parallellt skicka in en stämning till TR. Under tiden stämningen rullar genom papperskvarnanan håller man uppe en dialog men viker sig inte en tum på det som är viktigt. Det finns en tendens hos vissa att bli mer kompromisvilliga då domstolsförhandling närmar sig.

Svar på tråden Pappa vägrar umgängesavtal