• Anonym

Pappa vägrar umgängesavtal

Hej,

Jag har skrivit en del om den problematik jag har i en annan tråd "barnen får inte nämna mamma hos pappa osv".

I dagarna har alltså mitt ombud skickat ett umgängesavtal till barnens pappa. Det svar som vi väntat skulle komma var precis vad vi fick! Han vägrar att skriva på någonting som måste gå vidare till socialnämnden sedan! Han skriver att han ev kan gå med på ett avtal endast mellan oss (men alltså aldrig till socialnämnden) om flera av hans krav kommer med!

Som tex att jag ska lova att aldrig ens antyda att barnen ska vara skrivna hos mig, att jag måste lova att aldrig nämna att barnen skulel byta skola, att endast "blodssläktingar" få närvara på skolavavslutningar mm (alltså förbjuds min man att delta även om det är barnens önskan). Han kräveratt två veckors ledighet på sommaren inte ska finnas med utan att det kan vi "göra upp om". osv osv...

Jag vet inte vad jag ska göra nu? Min önskan är inte att ta bort umgänge från barnen med sin pappa. Jag vill  endast ha ett avtalsom är reglarat över vårt umgänge med semestrar och byten mm så att så lite konfliktyror som möjligt kan uppstå. Så att han inte kan hota med saker som att han tänker hämta barnen på julafton om jag inte går med på än det ena än det andra. 

Vad råder ni mig att göra jag känner mig så maktlös

• Svar på tråden Pappa vägrar umgängesavtal
  • Lillafrökenfräken
    Anonym skrev 2012-11-08 15:34:08 följande:
    min innersta önskan vore bara att vi kunde komma överens och slippa alla hot och bråk! 
    Och det vet han och utnyttjar till fullo genom att bete sig som han gör vilket leder till att du ger med dig och han får som han vill.
  • hellokill3r
    Lillafrökenfräken skrev 2012-11-08 15:36:13 följande:
    Och det vet han och utnyttjar till fullo genom att bete sig som han gör vilket leder till att du ger med dig och han får som han vill.

Precis. Och det kommer aldrig sluta eller bli bättre förrän du sätter ner foten annats kommer denna karisell fortsätta tills yngsta barnet fyller 18.
  • Iam
    Det avtal jag och min advokat skrev till barnens pappa, och som han vägrar skriva på, reglerar just precis varannan vecka, storhelger, 2+2 veckor på sommare osv. Men han vill lägga till en massa annat som att mion man inte får närvara på avslutingar eller att jag ska lova att aldrig vilja ha barnen skrivna hos mig, eller att barnen INTE ska ha egna kläder utan "mamma kläder" och "pappa kläder". Han vill ha "kompensations dagar" då år som jag får storhelger på hans veckor osv osv. 

Tyvärr vet jag att allt detta baseras åp just svartsjuk och bitterher och just kontrollbehov från hans sida. Vilket är rent befängt med tanke på att han själv är omgift med en ny liten bebis i familjen...

Jag har i alla år sedan skilmässan gått med på det mesta av hans krav för att barnen inte ska drabbas (som att bli hämtade av honom mitt på julafton fast att det är min tur att ha dem då osv). Jag slits fortfarande med känslan att jag inte vill vara den förälderna som tar allt till tingsrätten, min innersta önskan vore bara att vi kunde komma överens och slippa alla hot och bråk! 
    Men söta du. 
    För dig OCH för dina barns skull.
    Sluta låta människan köra över dig... Det är väl inte för barnens bästa att pappa behandlar mamma som skit?
    Du har all rätt att må bra och få ha en föräldraroll på dina villkor, det ska han inte lägga sig i!

Hade jag varit dig hade jag börjat ha vattentäta skott mellan dig och ditt ex.
    Se till att göra dig så oberoende av honom som bara går. Dina veckor är dina och du tar inte hjälp av honom, vare sig med hjälp att ta barnen, dela på utgifter eller något annat. Du har full uppsättning av allt som behövs till barnen hos dig och ni delar inga inköp av något. Sen låter du advokaten se till att ditt ex skriver på ett avtal som reglerar umgänge, precis som ni gjort nu.. Och ge dig inte på den punkten. När det är påskrivet och klart låter du din advokat skicka ett sista brev till ditt ex där ni förklarar din ståndpunkt kring vattentäta skott, och varför det blir bäst att ha det så.. Sen börjar du leva på DINA villkor. Allt annat är inte värdigt och faktiskt inte heller för barnens bästa, även om det känns så.
    Att pappan är ett svartsjukt och konfliktsökande pucko får stå för honom... du kan aldrig och ska aldrig ta ansvar för hans brister. Det ansvaret får han allt bära på egen hand. Det enda du ska fokusera på är att vara den bästa föräldern du kan vara. 
  • Kjell2
    Det avtal jag och min advokat skrev till barnens pappa, och som han vägrar skriva på, reglerar just precis varannan vecka, storhelger, 2+2 veckor på sommare osv. Men han vill lägga till en massa annat som att mion man inte får närvara på avslutingar eller att jag ska lova att aldrig vilja ha barnen skrivna hos mig, eller att barnen INTE ska ha egna kläder utan "mamma kläder" och "pappa kläder". Han vill ha "kompensations dagar" då år som jag får storhelger på hans veckor osv osv. 

Tyvärr vet jag att allt detta baseras åp just svartsjuk och bitterher och just kontrollbehov från hans sida. Vilket är rent befängt med tanke på att han själv är omgift med en ny liten bebis i familjen...

Jag har i alla år sedan skilmässan gått med på det mesta av hans krav för att barnen inte ska drabbas (som att bli hämtade av honom mitt på julafton fast att det är min tur att ha dem då osv). Jag slits fortfarande med känslan att jag inte vill vara den förälderna som tar allt till tingsrätten, min innersta önskan vore bara att vi kunde komma överens och slippa alla hot och bråk! 

Bara för att du inte vill att någon hyfsat opartisk, domstolen, ska beslutra om umgänge enligt grundregeln "vad som är bäst för barnet" låter du en knäpp pappa bestämma allt?

Glöm att komma överrens med honom. Du kommer inte lyckas. Se till att få ett vettigt fastställt schema.
  • Anonym

Tack för alla stöd och tips och råd.

Min jurist skickade igår ett nytt förslag på avtal med några små förändringar, men dock långt ifrån alla de krav han hade. Detta för att försöka få honom att förstå att vi verkligen behöver denna hjälp för att kunna sammarbeta och för att visa att jag gör allt jag kan från min sida för att få detta att fungera. 

Jag vet att han kommer fortsätta vägra detta avtal och jag kommer inte ge mig denna gång. Jag vill bara vara säker påatt jag gjort altl jag kan för att försöka den "mjuka" vägen! Jag tror att han tror att jag aldrig skulle "våga" gå till tingsrätten för att han vet att jag är en snäll och omtänksam person och han vet precis vilka knappar han kna trycka på. Att få mig orolig för barnen och deras bästa och att de ev ska bli drabbade är hans teknik till att få mig att gå med på hans vilja! Men nu har han försatt alla sina chanser och jag har i nästan 5 år stått tillbaka för barnens skull, men jag inser nu att det inte är för barnens bästa längre!

Som sagt, jag uppskattar alla era ord oerhört mycket, tack!  

• Kjell2

Ibland kan en bra taktik mot någon som kör över, bråkar och föröker kontrolle genom maktspel  vara att parallellt skicka in en stämning till TR. Under tiden stämningen rullar genom papperskvarnanan håller man uppe en dialog men viker sig inte en tum på det som är viktigt. Det finns en tendens hos vissa att bli mer kompromisvilliga då domstolsförhandling närmar sig.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2012-11-09 11:12:25 följande:
    Ibland kan en bra taktik mot någon som kör över, bråkar och föröker kontrolle genom maktspel  vara att parallellt skicka in en stämning till TR. Under tiden stämningen rullar genom papperskvarnanan håller man uppe en dialog men viker sig inte en tum på det som är viktigt. Det finns en tendens hos vissa att bli mer kompromisvilliga då domstolsförhandling närmar sig.

I det brev som min jurist skrev till barnens pappa formulerade hon att då vårt samarbete inte fungerar så vill jag ha boendet och umgänget fastställt genom ett, av socialnämnden, godkänt avtal. Om vi inte når en överenskommelse är tyvärr lösningen att dra detta inför domstol.

• Anonym

Idag har jag via min jurist nu fått ytterligare ett svar där han tydligt förmedlar att han vägrar gå med på ett avtal där han inte får ALLA sin krav tillgodosedda. Han använder sig av formuleringar med ord som att avtalet är "korkat" "absurt" "skrattretande" mm. Detta trots att det är ett helt jämlikt avtal som vad jag förstår är precis vad en en ev tingstätt ändå skulle faställa.

• BioBonus
    Anonym skrev 2012-11-09 19:22:36 följande:
    Idag har jag via min jurist nu fått ytterligare ett svar där han tydligt förmedlar att han vägrar gå med på ett avtal där han inte får ALLA sin krav tillgodosedda. Han använder sig av formuleringar med ord som att avtalet är "korkat" "absurt" "skrattretande" mm. Detta trots att det är ett helt jämlikt avtal som vad jag förstår är precis vad en en ev tingstätt ändå skulle faställa.

Och jag tar för givet att varken du eller ditt ombud svarar på detta utan lämnar in din stämning på måndag det första ni gör. Han fick sin chans. Ni var sjyssta som gav honom den. Bye bye mrs nice one:)

Lycka till! Du har allt att vinna. 
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-11-09 19:22:36 följande:

Du månar om barnens bästa. Men det är inte en konfliktfylld tillvaro med en pappa som styr mamman efter sina egna svartsjuka nycker. Gör som alla andra gett råd om. Lämna in en stämningsansökan snarast för att få till ett umgängesavtal. Och kapa han ur ditt liv så gott det går. Lycka till!
Svar på tråden Pappa vägrar umgängesavtal