• Alltid Daph

Mormor får inte ge julklappar

Med anledning av alla julklappstrådar:

Min mamma är hemskt upprörd eftersom jag säger att hon inte ska köpa julklappar till barnen. Jag tycker nämligen att de bara ska få en julklapp, något de verkligen önskar sig. Inte saker man köper bara för att det ska öppnas många paket på julafton. Hatar det här fenomenet att ungar sitter i en hög av paket, öppnar det ena efter det andra och kastar åt sidan för att öppna nästa. När jag var liten gick jag hela hösten och hoppades på något särskilt, blev överlycklig om jag fick det och kommer inte ihåg de övriga presenterna, så de var uppenbarligen onödiga. Önskar man sig inget särskilt ska man inte ha någon julklapp, man ska inte ha presenter bara för sakens skull

Vad tycker ni, har jag rätt att säga nej eller är jag elak mot min mamma?    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-10 07:17
    Oj. Detta är uppenbarligen ett knepigt ämne. Folk tycker att jag är bitter, elak, oförskämd, blåst och gissar att mina barn kommer att hata mig och bli överkonsumenter, allt pga detta. Julklappar måtte spela MYCKET stor roll i era familjer. Om man läst hela tråden (vilket jag har full förståelse för att man inte ids) vet man att mormor ger en mycket generös julklapp i form av en resa och jag därför inte tycker att det ska vara prylar från hennes sida också.
    Man vet också att min son inte önskar sig något alls utöver denna resa.

Jag har alltså barn som inte önskar sig något men som måste få klappar för att inte växa upp till modershatande prylfantaster, som dessutom genomlidit en skolgång i olycka pga klasskamraternas fler paket. All den kärlek och omsorg jag lägger på dessa barn hjälper inte, för den 24 december är det enda som räknas? Nåväl, jag kompromissar och ger honom en ny inredning till hans rum. Det vet han inte om att han vill ha, men kommer ändå uppskatta när det är klart.

• Svar på tråden Mormor får inte ge julklappar
  • CMM

Du har väl all rätt att säga det i och för sig, men jag tycker det är lite sniket att ta ut dina aversioner mot "småpresenter" på dina barn som antagligen ser det hela lite annorlunda.

• Anonym

Jag tycker inte du har rätt att säga nej till din mamma. Det är hennes barnbarn och hon har väl en egen relation med barnen som inte har med dig att göra?

Om hon vill ge något till barnen så tycker jag hon ska få göra det. Vad spelar det för roll för dig? Om du ger barnen det de vill ha, och de "glömmer" mormors julklapp är det väl ingen skada skedd?

• Anonym

ni kanske kan komma överens om att mormor får ge en present till varje barn. Vad du och barnens pappa bestämmer är nåt annat och inom er kärnfamilj.

• Alltid Daph
    CMM skrev 2012-11-09 15:43:39 följande:
    Du har väl all rätt att säga det i och för sig, men jag tycker det är lite sniket att ta ut dina aversioner mot "småpresenter" på dina barn som antagligen ser det hela lite annorlunda.
    Jag vill gärna att de ska få rätt värderingar och inte vara så prylgalna. Min mamma pratar om hur viktigt det är att kunna säga i skolan att man fått många paket och jag ogillar verkligen sånt.
  • Fosse

Jag tycker att du är för hård.

Jag kan hålla med om att ungar idag får ALLDELES för många och dyra julklappar, men att hindra andra att helt köpa julklappar är lite väl elakt.

Istället för att förbjuda helt kan du väl begränsa julklapparna till en från varje familje/par/mor-farföräldrar?
    Då kanske barnen får ett par julklappar men det blir ingen orgie.

• CMM
    Alltid Daph skrev 2012-11-09 15:46:08 följande:
    Jag vill gärna att de ska få rätt värderingar och inte vara så prylgalna. Min mamma pratar om hur viktigt det är att kunna säga i skolan att man fått många paket och jag ogillar verkligen sånt.
    Det håller jag i och för sig med om är rätt konstigt sagt, men jag tycker det är att gå ut lite väl hårt att gå därifrån till att förbjuda mormor att köpa julklappar.
  • sötäpplet

Jag tycker du är för hård. Det är en sak att be mor- och farföräldrar att begränsa paketen och inte köpa för mycket eller för dyrt. Men att inte låta dem ge något alls, nej. Det är rent elakt. Tänk om din man förvägrade dig att köpa julklappar till ditt barn? Eller tänk själv den dag du får barnbarn? Att inte få se deras ögon tindra när de öppnar ditt paket.

• Anonym

Så om ditt barn inte önskar sig något speciellt så får inte barnet någon julklapp alls?

• Alltid Daph
    sötäpplet skrev 2012-11-09 15:48:35 följande:
    Jag tycker du är för hård. Det är en sak att be mor- och farföräldrar att begränsa paketen och inte köpa för mycket eller för dyrt. Men att inte låta dem ge något alls, nej. Det är rent elakt. Tänk om din man förvägrade dig att köpa julklappar till ditt barn? Eller tänk själv den dag du får barnbarn? Att inte få se deras ögon tindra när de öppnar ditt paket.

Moderna barns ögon tindrar inte för de är för bortskämda med att få saker. När jag läser de andra trådarna här blir jag förskräckt över att se att barn jämför priserna på sina klappar, blir arga och besvikna om någon annan får dyrare osv. Jag tror man blir mycket gladare över sin present om man bara får en enda. Har aldrig gett min son mer än en, fast en större sak, och det har varit bra så. Men mormor förstör liksom hela idén med sina klappar. Och ettåringen tycker jag sannerligen inte att man ska ge något, han förstår ju inte ens att det är julafton.
  • Alltid Daph
    Anonym skrev 2012-11-09 15:55:29 följande:
    Så om ditt barn inte önskar sig något speciellt så får inte barnet någon julklapp alls?
    Jag vet inte. Jag vill svara nej där, men även jag inser ju att han skulle bli väldigt besviken om han inte fick något alls. Kan tänka mig att ge honom en utflykt då, en heldag på stan med muséibesök och liknande.
Svar på tråden Mormor får inte ge julklappar