• Alltid Daph

Mormor får inte ge julklappar

Med anledning av alla julklappstrådar:

Min mamma är hemskt upprörd eftersom jag säger att hon inte ska köpa julklappar till barnen. Jag tycker nämligen att de bara ska få en julklapp, något de verkligen önskar sig. Inte saker man köper bara för att det ska öppnas många paket på julafton. Hatar det här fenomenet att ungar sitter i en hög av paket, öppnar det ena efter det andra och kastar åt sidan för att öppna nästa. När jag var liten gick jag hela hösten och hoppades på något särskilt, blev överlycklig om jag fick det och kommer inte ihåg de övriga presenterna, så de var uppenbarligen onödiga. Önskar man sig inget särskilt ska man inte ha någon julklapp, man ska inte ha presenter bara för sakens skull

Vad tycker ni, har jag rätt att säga nej eller är jag elak mot min mamma?    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-10 07:17
    Oj. Detta är uppenbarligen ett knepigt ämne. Folk tycker att jag är bitter, elak, oförskämd, blåst och gissar att mina barn kommer att hata mig och bli överkonsumenter, allt pga detta. Julklappar måtte spela MYCKET stor roll i era familjer. Om man läst hela tråden (vilket jag har full förståelse för att man inte ids) vet man att mormor ger en mycket generös julklapp i form av en resa och jag därför inte tycker att det ska vara prylar från hennes sida också.
    Man vet också att min son inte önskar sig något alls utöver denna resa.

Jag har alltså barn som inte önskar sig något men som måste få klappar för att inte växa upp till modershatande prylfantaster, som dessutom genomlidit en skolgång i olycka pga klasskamraternas fler paket. All den kärlek och omsorg jag lägger på dessa barn hjälper inte, för den 24 december är det enda som räknas? Nåväl, jag kompromissar och ger honom en ny inredning till hans rum. Det vet han inte om att han vill ha, men kommer ändå uppskatta när det är klart.

• Svar på tråden Mormor får inte ge julklappar
  • Ordis
    Mad as snow skrev 2012-11-09 19:30:04 följande:

Elakt mot mormor?
    Ja. Jag älskar att ge bort presenter, och skulle mina barn säga att jag inte fick köpa något till mina barnbarn hade jag blivit ledsen. Man kan givetvis be någon att inte köpa mycket och dyrt, men att inte få ge något alls hade känts i hjärtat på mig.
  • Mad  as  snow
    Ordis skrev 2012-11-09 19:30:07 följande:
    Man svarar utifrån de förutsättningar som ges i TS och den problemställning som där finns.
    Borderline, det var nytt för mig!

Vad det syftades på var det här att måla upp det i svart eller vitt, utan några vidare reflektioner, funderingar eller analyser. För mig personligen är det väldigt främmande att reagera såpass starkt på någon annans föräldraskap, när det inte gäller något som är direkt olämpligt mot barnet. Jag tar för givet att alla har sina sätt, och framför allt julen ser väl väldigt olika ut från familj till familj. Jag undrar hur somliga i den här tråden reagerar på saker som verkligen är elaka och hemska, blåser ni upp er som sådana där japanska fiskar och bara exploderar då, eller får ni en hjärnblödning, eller vad? Hur kan det här locka fram så mycket chock och häpnad?

• Mad  as  snow
    Ordis skrev 2012-11-09 19:34:33 följande:
    Ja. Jag älskar att ge bort presenter, och skulle mina barn säga att jag inte fick köpa något till mina barnbarn hade jag blivit ledsen. Man kan givetvis be någon att inte köpa mycket och dyrt, men att inte få ge något alls hade känts i hjärtat på mig.
    Okej. Spontant känner jag att vi i vår familj skulle kunna göra något liknande. Det hade kunnat vara uppe för diskussion åtminstone. Jag tror att alla skulle överleva detta. 

• Mad  as  snow
    Anonym skrev 2012-11-09 19:32:20 följande:
    känns väl lite väl att bara ge en eller ge "drivor med paket"

be mormor att köpa 1 väl genomtänk present, något som barnet verkligen önskar sig + något klädesplagg :) 

Men ja, det är nog något sådant här vi skulle göra. Apropå mellanting. Det låter bra.

• Alltid Daph
    Anonym skrev 2012-11-09 19:22:41 följande:
    Nu är inte jag den som du frågade, men ts skrev att de skulle till england och mormor erbjöd sig att betala sonen på 10 års biljett, Vilket ts skulle ha gjort i vanliga fall. Vissa av oss anser att mormor skänker till ts i stället för till barnbarnet. Då barnbarnet hade fått åkt ändå och då hade ts bet.

Ifjol önskade han sig två legoskepp, vilket hans mormor köpte, då tyckte ts det räckte och gav inget själv 

Ts son är 10 år.

Ts skriver att hon i övrigt ger sonen allt vad han vill ha, men inte just på jul för hon vill inte ha julhetsen...

Varför inte dra ner på alla saker i övrigt under året, ge några få saker under jul som ts son behöver vill ha.

Finns massor som små pojkar på 10 år kan tänkas vilja ha.
    Snowbord
    slalomskidor
    slalomglasögon
    Hjälm
    isfiske
    pulkor
    dataspel
    verktyg
    uppfinnarsatser.
    resa med pappa och ha kvalitetstid med honom.
    årskort på simhall/skidbacke
    radiostyrd helikopter
    mobil...
    ipad
    fyrhjuling
    cross
    sängkläder
    ytterkläder
    skor
    mössa
    vantar

Ts säger att pojken inte önskar sig ngt, men visst tusan önskar han sig ngt.
    Be mormor växla som ngn sa till engelska pund och lägg i en plånbok. 
    Det är bra saker på listan, men jag vidhåller att man ska önska sig sin present, inte få den bara för att det råkar vara den 24 december. Han skulle inte bli glad för sängkläder och ännu fler vantar och skor (han har redan runt tio par av varje)  En fyrhjuling är en rolig idé men en sådan dyr sak ska man absolut önska sig och längta efter, inte bara få hipp som happ. =) 
  • Ordis

be mormor att köpa 1 väl genomtänk present, något som barnet verkligen önskar sig + något klädesplagg :) 
    Jag är enig, det finns en skala mellan en och drivor. Min ena ska få en skrållandocka och den andra en cykel och "Lotta cyklar" eller vad boken nu heter. Tillsammans ska de få ett bokstavsspel. Har köpt arm- och knäskydd till båda som de ska få när de cyklar första gången för att det inte ska bli för många presenter på jul. Jag gillar inte heller hetsen och att det ska ta flera timmar för barnen att öppna sina paket, man vill ju se när de gör det och se glädjen över det de får.
  • Alltid Daph

Mormor skulle kunna få köpa en present (utöver resan som jag tycker ÄR en present) om sonen verkligen önskade sig något. Men det gör han ju inte. Hon förser honom med kataloger och försöker liksom få honom att krysta fram en önskning bara för att man ju ska ha klappar när det är jul. Själv kan jag tänka mig att ge honom en dag på Naturhistoriska och cosmonova bara han och jag. Det skulle han gilla, men då kommer mormor fortfarande förfasa sig över att han inte har något att öppna...
  • Anonym (Beth)
    Alltid Daph skrev 2012-11-09 19:20:29 följande:
    Ingen annan i familjen får några julklappar här så han blir iaf den som får flest...

Kanske någon i hans klass får många paket men han brukar inte jämföra så mycket med andra. Han har asperger och går sin egen väg. =)   

Vad har asperger med saken att göra? Jag har också asperger och jag brukade jämföra julklappar med de andra i min klass.
  • Ordis
    Mad as snow skrev 2012-11-09 19:36:01 följande:
    Okej. Spontant känner jag att vi i vår familj skulle kunna göra något liknande. Det hade kunnat vara uppe för diskussion åtminstone. Jag tror att alla skulle överleva detta. 
    Jag har haft diskussionen, min mamma blev vansinnig, gick i taket och blev tokledsen. Då förstod jag att det inte handlade om barnen utan om att hon vill ge något för att visa att hon älskar sina barnbarn, om det så är ett par rosa stickade strumpor. Hon har aldrig kunnat visa känslor så det är hennes sätt att visa kärlek. Hon tar små steg med sina barnbarn att visa att hon älskar dom på annat sätt en materialistiskt genom kramar och att faktiskt umgås med dom vilket är mer än hon gjort med sina egna barn. Så här efteråt förstår jag att det var fel av mig att be henne inte köpa julklappar och massa födelsedagspresenter. Tycka vad man vill men för vissa är det enda sättet att visa kärlek. Och man visar faktiskt uppskattning med presenter. Sedan är det ju inte enda sättet för de allra flesta.
  • Alltid Daph
    Anonym (Beth) skrev 2012-11-09 19:45:04 följande:

Vad har asperger med saken att göra? Jag har också asperger och jag brukade jämföra julklappar med de andra i min klass.

Okej, han går sin egen väg helt enkelt. Han bryr sig väldigt lite om vad andra tycker. Om det har med hans asperger eller inte vet jag förstås inte.
Svar på tråden Mormor får inte ge julklappar